Halloj,
Har nått punkten att helt avsluta mitt pill och lekhinkande på Avanza och vill enbart investera allt månadsspar i global aktieindexfonder utan att behöva öppna Avanza appen och se saldo (för sinnesfriden).
Problemet är att beloppet varierar varje månad (föräldraledig, vabb, bonus etc) - skulle helst vilja sätta in variabel X SEK på ett Avanza konto varje månad som automatiskt köper fond Y för alla pengar som ligger på det kontot, oavsett hur mycket det är och när dom trillar in. Men hittar inte den funktionen hos Avanza.
Hur har ni andra gjort som månadssparar med variabelt belopp varje månad men vägrar öppna avanzaappen?
Men tänkte bara flika in med att Lysa har den funktionen, man kan swisha in när som helst, och det läggs in direkt i aktier/räntor enligt vad du valt. Och aktiedelen är 80% globalt och 20% Sverige.
Absolut, men just nu är det väldigt långsiktigt sparande så gör inget med superrött. Skulle jag komma på att pengarna behövs inom närmare framtid är det absolut sunt att kika ibland och jag skulle inte ha detta problemet.
Så länge man är nöjd med portföljen som Lysa erbjuder så tycker jag de är super. Har du koll på hur portföljen ser ut med deras ”Bred” och ”Hållbar”? För det är enda valet man gör. Förutom % aktier vs räntor
Nordnet går att ställa om månadssparande till % istället för fasta belopp. Har mina regelbundna överföringar men slänger in extra ibland. Ställer in vilken dag i månaden fonderna ska köpas så inte automatiskt efter insättning.
Yepp, använt lysa tidigare men slutade då det inte passade mig med en fix % home bias. Läst alla trådar /avsnitt här med lysa vs global index:) Tack ändå!
Har nu lagt in 15st månadsspar a la 2000 steg som dras autogiro från ett separat bankkonto den 31e varje månad. Funkade prima! (Får leva med ett gäng ”kunde inte dra angivet belopp” meddelanden varje månad bara…)
nu slipper jag iaf kolla Avanza men fortf alternera min sparkvot!
Case closed!
Då blir det färre månadssparanden om du har:
15k
7,5k
3 750
1 875
Med bibehållen upplösning (med din lösning har du max 1999 kr kvar på kontot, med min lösning 1874). Med mitt sätt sparar du max 28 125 kr men du kan lägga till ett sparande på 30k eller ett till på 1875 kr om du vill kunna spara exakt 30k som mest. Det gäller ju dock att avanza försöker dra störst först och jag är inte säker på om de gör det. Detta kan du komma runt genom att ha månaddsparanden under efterföljande dagar. Vet inte om det blir problem vid helgdagar menmen.