Hur placera och spara med horisont på 10-15 år

Jag har en klumpsumma på 600-700 tkr som jag skall placera.

Därefter planerar vi att spara mellan 6000-14000 kr per månad.

Målet är att spara pengarna i åtminstone 10-15 år om inget akut inträffar.

Har också en attraktiv bostadsrätt i Malmö där vi amorterar 6000 kr varje månad. Vilket jag ser som ett sparande i sig. Vi tror värdet kommer öka innan vi säljer - går såklart aldrig att veta med säkerhet.

Räknar med att få tillbaka drygt 30000 av boräntan på skatten med rådande boräntor.

Vi har en buffert på 50 på banken.

Utöver det så har både jag och min fru en skvätt pengar på avanza och jag har också ett litet pensionssparande hos banken men väldigt lite pengar som går dit varje månad. Också sparar vi 1200 i månaden till vår dotter på ett långsiktigt konto i lysa.

Jag tänker mig att den här klumpsumman skall in på lysa och att vi sen fortsätter spara där.

Hur tycker ni vi skall fördela kontot på lysa? Och sätta in hela klumpsumman direkt eller typ 100 tkr i veckan?

1 gillning

Kolla denna

1 gillning

Förslagsvis runt 90/10 eller 100/0 om du kör på Lysa och har så lång horisont. In med allt på en gång och logga in igen efter 10-15 år :slight_smile:

2 gillningar

En viktig fråga är det det faktum att Lysa bara har ISK för privatpersoner. Deras upplägg gör att man blir tvungen att gå in i ISK som privatperson; som företag så finns dock förutom kapitalförsäkring även depå.

Förstår inte hur Lysa kan bete sig så avigt mot privatpersoner och inte ha AF.
I nuläget är AF definitivt ett sunt alternativ.

Avanza har både AF och ISK, vilket ger dig definitivt större möjligheter att spara på ett optimalt sätt.

Varför inte byta till Avanza (eller [Nordnet]) som också har både ISK o AF).

Du bör inte vara helt låst på att Lysa år “perfekt”.

Hur har du kommit fram till det? Nyfiken. :thinking:

1 gillning

Vad grundar du det på att AF är sundare allternativ än Isk och KF just nu? Det stämmer väl inte när jag läser den här inlägget :person_tipping_hand:.

1 gillning

Tack för feedback!

Tänker denna setup hos lysa nu (ISK)

Långsiktigt sparande (10-15 år)
90/10 aktier/räntor
Engångsinsättning 650 tkr
Månadsinsättning 7000-14000 kr

långsiktigt sparande till barn (17-20 år)
100/0 aktier/räntor
Månadsinsättning 1200 kr

Buffert
Lysa sparkonto där vi konstant har 60 tkr tillgängligt.

2 gillningar

Tycker det ser bra ut och fantastiskt att ni kan spara så mycket! :slight_smile:

Smärtar att tänka hur mycket man kunde spara innan bolåneräntan stack :sob::sob:

Du skall inte vara alltför inriktad på Lysa. Innan du gör något bör du för din sinnesfrids skull även kolla upp Avanza och Nordnet

Strunt i det förgångna. Går ändå inte ändra på :slight_smile: Lev i nuet och blicka framåt istället :+1:

Du bör rimligen ha inside info om @Mattias1 ekonomi, eftersom du förutsätter att den är så stark (han är en riktigt rik person) att han aldrig i närtid någon gång kan behöva detta kapital. Då kan man ev leva på det sätt som du föreslår.

För oss vanliga dödliga gäller mer att vi nog inte kan räkna med att undvara pengar och/eller vara intresserad av att veta vår ekonomi under en så lång tid som du anger (“logga in igen efter 10-15 år”)

(FYI det tar 1-2 bankdagar att göra ett uttag från Lysa om det skulle bli akut)

Tack för info!

Ser det inte som ett problem men bra att ha i åtanke.