Automatiskt sparande vid rörlig inkomst

Hej,

Om en har rörlig inkomst, hur hade ni gjort ert sparande automatiskt?

Som jag gör nu så räknar jag ut och flyttar deltat mellan inkomster och minimiutgifter (alltid 16k). Det är dock en manuell hantering jag inte är förtjust i. Men om jag ska automatisera så behöver jag bestämma en summa som är lägre än om jag alltid tog mitt delta.

Jag hade haft en automatisk överföring satt efter minimiinkomsten. Sedan skulle jag komplettera med en manuell överföring en gång i månaden. Så har jag det redan nu, trots att jag har fast lön, eftersom jag har olika mycket utgifter varje månad.

Se det som en ombalansering från lönekontot till sparkontot. Bestäm hur mycket du ska ha på lönekontot en viss dag i månaden och flytta bort resten.

Det blir inte automatiskt men ändå en rätt så ren lösning. Det tydliggör också konceptet att “allt du inte gör av med är pengar du kan spara”. För mig är det en stark drivkraft för att säga nej till utgifter.

Jag gör ungefär det Emil säger ovan. Men för att hans lösning ska fungera väl krävs det att man ska spara i endast ett fåtal fonder eller med en tjänst som lysa/opti. Om man inte gör det så blir det rätt bökigt.