Nu börjar det närma sig årskiftet och det brukar vara en period av att göra bokslut, ta feedback, samla på lärdomar och eventuellt planera för att göra saker annorlunda och bättre till nästa gång.
Historiskt har vi i dessa situationer kört igång en tråd som “Bästa fonderna” och liknande. Mycket tack vare feedback från @Jonathan.S här i forumet så tänker jag att vi provar att göra lite annorlunda i år. Problemet som @Jonathan.S kastade ljus på är att t.ex. “Fyra-hinkar-principen” är en metod. Om än en bra metod så är den inte allmängiltig och passar i alla sammanhang.
Låt oss ta ett scenario där vi försöker inspirera grannens 19-åring att komma igång med sin ekonomi, hen tycker att ekonomi är ett monster man träffar en gång i månaden som ger ångest. Att då som första grej börja prata om Fyra-hinkar-principen påstår jag är direkt kontraproduktivt.
Därför tänkte jag att vi i år börjar med ett provprat, en brainstorming och en diskussion i en helt annan ände. Låt oss tillsammans prova identifiera vilka olika ekonomiska situationer som man kan befinna sig i. Det här har ju t.ex. varit uppe på tapeten i tråden “Alla tjänar inte 45 000kr i månaden…” där jag fick den korrekta feedbacken från er att jag ibland glömmer bort att jag inte är på samma ställe som andra.
I brist på bättre formulering av frågan:
- Vilka olika ekonomiska “busshållplatser” kan man befinna sig vid på sin ekonomiska resa?
Eller kanske en omformulering som gör det lättare:
- Vilken ekonomisk hållplats står du vid just nu?
- Vilka har du stått vid tidigare men inte längre?