Vilket avsnitt saknas som inte riktar sig till "redan rika"?

En ny målgrupp som vore intressant att försöka engagera är unga.

• flytta hemifrån - 10 tips

• att välja utbildning - vad ska man tänka på?

• grattis ni har flyttat ihop - nu då?

• första lönen - hur ska jag spendera den?

Etc

20 gillningar

Skulle vilja säga något om det här. Vet inte om fler känner såhär men ibland känner jag att det blir väldigt polariserat på ett sätt som skaver lite gällande målgrupper. Antingen är man rik, har anlänt och kan föra avancerade resonemang om stay rich eller så är man den strävsamma fattiglappen som jagar röda lappar, planerar matlådor och göra allt för att minimera sina omkostnader för att få en ekonomisk skjuts. Jag skulle vilja ha ett avsnitt om hur fattiglapparna genuint via praktiska steg blir rika, lär sig knepen till hur de också en dag kommer in i förvaltningsfasen. Nu känns det tyvärr som en obehaglig tystnad som viskar de fattiga kommer att späka sig till lite större besparingar men förbli fattiga. Så ska vi ju inte ha det! Alla ska med på RT-tåget! Tuff tuff! :steam_locomotive: :moneybag:

11 gillningar

Precis vad jag tror kan få igång de inte redan frälsta, sedan krävs det ju att man lockar in dem och inte tappar bort dem också.

• att det många gånger är samma fonder på olika banker men inte alla gånger och inte alltid till samma avgift!
  • att nischbanker är banker de också och står under samma kontroll som storbankerna

Alecs tråd om basportföljen på de olika storbankerna kan tjäna som inspiration för ett avsnitt. Själv kan jag fortfarande bli förundrad hur lika fonderna är om man jämför kurvorna med varandra.

4 gillningar

Mycket av forumets mantra genom åren har ju varit att sparmöjligheten är begränsad men injäningsmöjligheten oändlig. Men tittar man på avsnitten är det väldigt få som handlar om hur man ökar sin inkomst. Just att inte se hur man kan få upp sin lön högre än sina absolut nödvändiga utgifter är grunden till mycket hopplöshet.

Ett avsnitt om ränta på ränta effekten av att göra vissa val i arbetslivet.
Tex:
Du arbetar alltid åt dig själv. Arbetsgivare är bara en långsiktig kund. Nöjda kunder är beredda att betala mer och gott rykte gör att man kan få nya kunder. Odla ditt varumärke.

Välj en branch där det går att avancera på erfarenhet istället för utbilning.

Fokusera på att öka värdet på det du gör varje timma. Man får betalt för utfört arbete inte för tid. Försök förstå vad som är lönsamt för arbetsgivaren att du är bra på.

Erfarenhet räknas i kunskaper inte år på positionen. Ta på dig mer ansvar och svårare uppgifter så att du får ett bättre CV.

Man får 50% mer tid att lära sig, bli duktig och värdefull om man jobbar över 20% än om m an jobbar deltid 80%. Därav även betydligt snabbare löneutveckling.

Rekrytering till en position baseras ofta inte på vem som stått längst i kön uten vem arbetsgivaren tro fortast kommer va bra på jobbet. Att va engagerad och snabblärd är viktigt.

När du är fullbetald på din position, sök nåt nytt. Om det inte finns internt så på annat företag.

Kolla regelbundet jobbanonser. Sök tjänster du inte vet om du är riktigt kvalificerad till. Det är anställarens jobb att avgöra. Diskvalificera inte dig själv.

Fundera på om du kan lära dig något nytt som gör att du kan söka jobb på samma nivå i en annan branch och på så vis börja en ny stege.

Fundera på vad ditt drömjobb skulle va. Vad behöver du göra för att få det?

Precis som med investering så ger ränta på ränta effekten inte mycket för insatsen i början. Men den stora avkastningen längre upp i trappan blir inte tillgänglig innan man tagit de små stegen i början. Och skillnaden på att gå till jobbet och oengagerat sitta av sin tid i 40 år eller göra detta är enorm. Både ekonomiskt och hur roligt det är att gå dit.

Alla tycker såklart inte att detta är kul. Precis som alla inte tycker det är kul att investera i Aktiemarknaden för att få hög avkastning någon gång i framtiden. Men oavsett är det bra att veta att det faktiskt är fullt möjligt och också ganska vanligt att höginkomsttagare gått denna vägen.

Många går inte den vägen för att de helt enkelt inte tror att det går. De blir matade från kollegor och andra att: Varför ska jag anstränga mig för deras skull. Jag gör inte mer än jag får betalt för. Ansvar… Det får man ju ingenting för. Att arbeta är ett slaveri. Och den inställningen diskvalificerar en från lönehöjningar och garanterar tråkigt på jobbet.

7 gillningar

Om du vill connecta med en annan målgrupp så ska du ju inte fråga oss. Få saker är mer osmakligare än när folk med pengar ska berätta för andra hur saker borde göras.

Bjud in några av de som du vill rikta dig till. Inspireras av Ramit Sethis podd. Eller som lyxfällan, men inte i akutskedet. Ev kan man fundera på att branda content för olika målgrupper. Kör i olika kanaler etc.

3 gillningar

Jag tror inte på modellen att ”ekonomisera” arbetslivet och försöka presentera någon sorts regler eller kriterier för vilka val som är ”de bästa”. Det är ett omoget och insnöat synsätt som inte är relevant egentligen för någon.

När det gäller arbetslivet generellt så är det centrala självkännedom, att själv förstå vad du är bra på och inom vilka områden du har förutsättning att bli bättre än andra.

Att utgå från någon sorts logik som kanske fungerar på något småföretag och försöka presentera det som ”det rätta för alla” är trams.

Att det är bra att vara engagerad på jobbet är sant men om målet är befordran eller andra konkreta fördelar så är det viktigaste oftast att ”jobba uppåt”. Det gäller att förstå vilka leveranser och vilka frågor som anses viktiga och jobba på att bli bra på dem.

En generellt bra utgångspunkt när det gäller arbetsmarknaden är att den precis som aktiemarknaden är ”smart”. Om många vill jobba på Google och inte lika många i Borås stad så finns det en anledning till det. Om du ändå tänker att Borås stad kanske inte är så tokigt så har du missat något. Det är bra att sätta höga mål och rikta in sig mot vad vi kan kalla premium-arbetsgivare.

Inom vissa områden är att bli chef en förutsättning för att komma någon vart. Inom andra områden finns det fler möjligheter.

Just detta är väldigt svårt att hantera. Har ju själv haft denna inställningen när jag var yngre. Och samtidigt är det just de som har pengar som man borde lyssna på, inte andra som uppenbarligen inte kan bättre än en själv. Att dela med sig av vad man lärt sig om pengar borde inte ses som osmakligt. Men vet av erfarenhet att man tror att de som har pengar alltid har haft det och minsan inte kan veta hur man själv har det.

Och arbetslivet går ganska mycket ut på ekonomi. Framförallt för dem som har svårt att få lönen att räcka. Så att ekonomisera det skulle jag säga är bra.

Avsnitt 99 borde räcka även till de redan rika. Det är bara dra ned aktiedelen på Lysa och njuta av rikedommen :joy::+1::+1::rofl: . Behövs det något smartare @janbolmeson ? :wave:

1 gillning

Alltså, ja, och ja.
Dvs, jag håller med Greger, det kan bli väldigt galet om man besserwissar in o ska styra o ställa. Samtidigt som det inte behöver bli som Otto1 säger att det blir svårt. Om man lyssnar. Tyson Yunkaporte skriver väldigt fint om det i sin fantastiska bok Sandtalk, hur det inte är ‘nu ska jag berätta hur ni ska göra’ som kommer först, utan sist, och att det först o främst handlar om att bygga relation och lyssna, lyssna o lyssna lite till. Dvs, inte skriva på näsan, utan lyssna efter vad vederbörande undrar över, vad som funkar/inte funkar osv.

Tänker att det eg är det samtalet, relationsbyggandet, som skulle kunna ‘ge svar som vore något verkligt att bygga på’, för Jan/RT OM det nu är en väg som lockar Jan.

2 gillningar

Ja. Jag ser inte att ditt svar och mitt inlägg motsätter sig varan på nåt vis.

Vi är överens om att man behöver titta på vad det gör mest nytta att man blir bra på och att man bör söka efter bättre arbetsgivare.

Skulle säga att det är något av tjärnan i det jag vill ha sagt. Och att det funkar inom alla brancher och både som anställd och egenföretagare.

Jag tror inte att medlemmarna på forumet generellt har någon kunskap eller några insikter som är verkligt relevanta för personer med sämre ekonomiska förutsättningar. De flesta som pysslar med att ”investera” saknar helt förståelse för mindre bemedlades levnadsvillkor och har inget att komma med som de har tydlig nytta av.

Vissa personer har gjort ”ekonomiskt korrekta val” i olika avseenden och har därför högre lön än andra. Att det skulle ha något samband med att de är ”särskilt duktiga”, ”jobbar hårdare än andra” eller av något skäl ”förtjänar att tjäna 2-3 ggr mer än andra” är trams. Jag utesluter inte att enstaka personer kan vara särskilt duktiga men nu pratar jag om ett större kollektiv.

Ovanstående handlar inte om att jag vill förespråka någon annan politisk ordning. Det finns en anledning till att det finns löneskillnader men det har generellt ganska lite med ”individuell duktighet” att göra.

2 gillningar

Min erfarenhet är tvärt om att det har väldigt mycket med individuell duktighet att göra. Men inte enbart att va duktig på sin sak. Utan just på att försöka förstå verksamheten och öka sitt bidrag. Och förmågan att söka sig vidare när bidraget inte längre leder till högre lön där man är.

Att göra det garanterar inte jättehög lön. Det ökar bara chansen takten man kan stiga i lön. Och att inte göra det garanterar nästan låg lön.

1 gillning

Detta :point_up_2: (min fetmarkering) Jag har varit där själv, om än för 30 år sedan. Det kändes verkligen hopplöst. När räkningar var betalda, handlånen från kompisar från månaden före återbetalda, mat och det nödvändigaste inhandlat så var det några hundralappar kvar. Blev huvudet i sanden igen. Rinse. Repeat.

Kunde egentligen citerat hela Melwas inlägg. Klockrent. 10-20 min avsnitt om ett väl avgränsat tema tror jag också på. Tillräckligt långt för att kunna ge konkreta råd för att ta tag i en grej, men inte för långrandigt för att man ska kunna hantera det i ekomiska paniksituationer där det lätt låser sig i huvudet.

Gärna ett överisktsavsnitt typ ”101 Ta kontroll” med vad man behöver göra för att få överblick vart pengarna egentligen går = nödvändigt för att göra en budget lägre än nuvarande spenderingar.

PS: Jag tror det finns rätt många hushåll i Sverige med bra löner som blåser varenda krona på onödig livstils grejer och Keeping Up With the Jonses.

Tror alltså att det finns nytta med detta tvärs inkomstgrupper :grinning:

7 gillningar

Tror absolut att det finns ganska många här som inte alltid haft mycket pengar och visst kan ha god insikt i både hur det är att inte ha pengar och vad som kan bidra till att ändra på det.

Det kanske inte är “de flesta” men tillräckligt många för att kunna ge goda råd.

3 gillningar

Det finns en betydande övertro gällande att vissa rika personers ”kompetens” eller ”insikter” skulle vara något tillämpbart för mindre bemedlade.

Att olika personer i olika perioder har levt under knappare ekonomiska förhållanden är inget konstigt. Det har jag också gjort. Det är dock inte samma sak som att sitta i en ekonomisk rävsax och ha allvarliga svårigheter.

Goda råd kan naturligtvis vem som helst ge. Det är inget direkt fel med det. Det är bara det att den typ av ”sparpolitik” och radikala beslut som sannolikt är vad som ofta behövs inte är något som rikare personer normalt har erfarenhet av. Att ha gjort dåliga val och/eller ha haft rejäl otur är normalt det som är bakgrunden till vissa personers ekonomiska problem.

Är man mer välbeställd så har det normalt samband med en viss allmän ordning i livet och vice versa. Skulle personerna med sämre förutsättningar ha ställt frågor INNAN de fick problem hade de rikare personerna helt säkert kunna gett råd om hur problemen skulle undvikas. När det redan är för sent är läget ofta ett annat.

1 gillning

Du har absolut en poäng i att de flesta här kanske inte haft en skuld till en knarklangare eller varit med i lyxfällan. Men skunskapen om hur man ökar sin inkomst blir väldigt viktig även i de fallen.

Och vi alla här behöver ju inte veta. Om vi är dåliga på det så blir det ju desto bättre om Jan gör en djupdykning i ämnet. Pratar med några som gjort det. Pratar med instanser som är inblandade vid skuldsanering osv. Det skulle kanske va nyttigt även för de här som aldrig varit nära den situationen att höra om hur illa till man kan sitta.

2 gillningar

Jag tror att vi är en hel del medlemmar på forumet med kunskap, erfarenheter och insikter för de med ”sämre” och annorlunda ekonomiska förutsättningar. Jag är en av dom och kan komma på fler stycken till. Jag själv tillexempel kommer från en tuff uppväxt, droger och kriminalitet. Vidare hade jag stora skulder, låg utbildning och ett låglöneyrke.

Jag har lärt mig otroligt mycket på forumet, men min upplevelse är också att det finns många som läser, men som inte skriver. Jag själv läste ett par år innan jag blev medlem, sållade ut intressanta saker som var relevant för mig och min situation, samt mina mål.

Jag har alltid känt mig välkommen, blivit bra bemött och fått svar på de frågorna jag ställt.
Jag har idag en väldigt bra ekonomi, trygghet och ekonomisk långsiktighet som jag bara kunde drömma om när man fick sova utomhus förr.

Min upplevelse är helt enkelt att ”vi” med annorlunda bakgrund ”nöjer” oss med andra saker och kanske har annorlunda mål. Jag är sjukt glad över att kunna ge mina barn kärlek, ekonomisk trygghet, ha ett bra arbete och leva ett svensson liv.

Tryggheten är den bästa känslan i världen för någon som alltid önskat detta, men som inte haft det. En stadig buffert och kunna spara för framtiden räcker för mig. Status, eller att vara mångmiljonär är inte särskilt intressant utifrån mitt perspektiv.

20 gillningar

Jag håller med om detta.
Däremot tycker jag det kan finnas en vits med att återkommande påminna oss befintliga följare om att det finns gott om personer i samhället som inte har det lika bra ställt. Eftersom man i huvudsak umgås med personer som liknar en själv kan det vara lätt att glömma att man tillhör en priviligierad minoritet. Dessutom finns det starka psykologiska krafter som gör att man tycker sig ha förtjänat det man har även om det till största delen var tur som ledde dit.

2 gillningar

Håller med 100%
Vet att dom för länge sedan gjorde ett avsnitt kring kreditkort och jämförelser mellan olika alternativ men uppfräschning, aktualisering och breddande hade verkligen varit intressant.

Saknar ett ”ekonomi i början av livet/karriären” avsnitt. Det finns flera avsnitt som behandlar ämnen som är relevant senare i livet med en god ekonomi, och det finns gott om tips inför pensionen. Men saknar något som behandlar här och nu för unga vuxna (och då menar jag 25-35, arbetande och inte studenter)

Alltså, tips och viktiga saker att tänka på kring ekonomi när man är klar med studier, ute i arbetslivet och går och funderar på ”hur tusan ska jag ha råd att köpa bostad/hus?” eller ”hur ska jag ha råd att skaffa barn innan min biologiska klocka ringer sitt sista larm?”.

Sen vet jag inte exakt vad det är jag vill veta mer än goda tips och råd överlag. Blir frustrerad av alla 50+ människor som slänger sig med ”men herregud det där löser sig, vi hade inga sparpengar men lyckades ändå köpa hus”, för verkligheten för unga idag är inte densamma som för 30 år sen. Vill ha konkreta råd för hur jag ska tänka och hur jag skapar de bästa förutsättningarna för min ekonomi nu, och för min framtid.

6 gillningar