Du ställde som du själv sa inte egentligen någon fråga. Men min egen reflektion till vad du skrivit och att det känns bättre att se en stadig ström av pengar från sparkonton är att många inklusive mig själv nog också tycker att det känns bättre.
Men eftersom det rationella valet, om man vill ha långsiktig avkastning, är indexfonder. Så behöver man på något hjälpa sig själv emotionellt.
När jag sparar i indexfonder och de går ner eller avkastar mindre än räntan så tänker jag på hur jag bygger upp min grund. Den stora basen av pengar som sedan ska kunna växa.
När det sedan går upp och man ser värdena rusa så behövs ingen sådan motivation såklart.
Sedan att inflationen äter upp avkastningen på räntekontot just nu är väl inte precis ett argument mot räntekontot. Det ser trots allt ännu värre ut om man tänker att man haft det i svenska indexfonder.
I slutändan tror jag man måste hjälpa sig själv att vara rationell och hitta ett sätt att må bra av att välja det rationella även när fonderna inte presterar så bra.
Det är trots allt inte pengahögen som borde vara målet. Det är välbefinnandet man får av pengahögen eller det man spenderar den på som är målet.