Sparande till barn | Hur kan jag resonera med min partner att välja billigare och bättre fonder än bankens?

Hej och tack för ett fantastiskt forum!

Lägesrapport:
Min hustru har startat ett sparande för våra två barn (3 och 6 år gamla) i en kapitalförsäkring hos Nordea.
Grundplåten till sparandet har kommit från kottarnas morföräldrar och låg på runt 50 kkr. I dagsläget har den äldsta ungefär 90 kkr på kontot och vi sätter in ungefär halva barnbidraget varje månad plus sporadiska tusenlappar från morföräldrarna.
Så långt känns det ändå funkis.

Nu till problemet:
Pengarna har placerats i Nordeas Stratega 30 med en avgift på ca. 1.50% och låg avkastning.
Hon känner att hon vill ha pengarna “tryggt” och ser ett scenario framför sig där börsen kraschar lagom till att barnen har behov av pengarna (dvs om 15-20 år) och att pengarna försvinner.

Jag har på ett enligt mig ganska pedagogiskt sätt genom diverse beräkningar och smått amatörmässiga grafer informerat henne om att det vore klokare att så här tidigt i sparandet satsa på en större andel aktiefonder, t.ex. enligt globala barnportföljen. Jag har också upplyst henne om det stora svinnet som går till banken pga. fondavgifter och dylikt.

Klipsk som hon är förstår hon allt detta men kan ändå inte skaka av sig känslan av misstroende gentemot börser och banker. Jag har också en känsla av att hon tycker det är lite fult och girigt att vilja maximera vinsterna som man förhoppningsvis ändå gör genom ett vettigt sparande.

Hur i helsike ska jag resonera med henne för att få henne att släppa sargen i denna frågan, för det gnager ganska rejält i mig när jag ser att vi kan få ett mycket bättre sparande till våra barn genom några enkla handgrepp.

//Jacob

I vilket fall så ska ni inte ha kvar Stratega-fonden. Nordea vill gärna låtsas som att det är en aktivr förvaltad fond men kollar man på graferna så ser man att den rör sig exakt som index. Ni kan lika gärna sätta 30% i Nordea Global Passiv Tillväxt (avgift 0,41%) och resten på sparkonto eller om Nordea har någon bra räntefond.

Men om din partner är skeptisk till banker så undrar jag hur ni lyckades välja just denna fonden? Det är väl just bankens säljare som har valt den åt er? :wink:

Nu är jag verkligen ingen expert och är urusel på att övertyga folk. Men jag förstår inte motivationen till att välja en blandfond med jättehög 1,6% (1,59% på Avanza).

Varför över huvud taget ha pengarna i en fond? Dessutom en fond som per automatik käkar upp nästan 1,6% ifall börsen (och räntefonderna) står still?
Hur kan det vara tryggt?

Om man inte litar på bankerna, varför då lita på Nordea att förvalta pengarna via en fond? D.v.s. introducera risk från en part man inte litar på (banken)?

1 gillning

Hej
Med en avgift som du anger så blir kostnaden över tid orimligt hög och ingen vidare val enligt min uppfattning.
Ett förslag att beakta.
Globala Index 50%
Tillväxt Index 5%
Sverige Index 20%
Småbolag Index 5%
Europa Index 5%
Ny Teknik 15%
Med så låg kostnad som möjligt.
Lycka till

Min egen erfarenhet är att kvinnor överlag (men alla är olika, unika snöflingor yada yada) är mer känslostyrda och samtidigt mer riskaverta än män, vilket enligt beskrivningen passar in på din hustru. Väldigt dålig kombination på börsen.

Så det bästa du kan göra är att försöka ta över sparandet till barnen och hålla henne utanför. Har vänner och bekanta, som jag bedömde pallade trycket, som jag hjälpt komma igång med sparande och investerande med ganska hög risk där sambon/hustrun visade sig vara den svaga länken när det väl började blåsa i våras. Vissa av dessa krävde att de skulle sälja av och sluta spara vid absolut sämsta möjliga tillfället trots att det var helt irrationellt, vilket ledde till konflikter och att männen i vissa fall kände sig nödgade att ljuga om utvecklingen.

Lärdom: Blanda inte in irrationella personer (oavsett kön) i ekonomiska spörsmål. Räkna även in omgivningen innan du hjälper någon komma igång.

1 gillning

Om hon inte gillar banker, varför välja den fond med nästan högst avgift? Det är ju pengar rakt in i bankens fickor.

Jag föreslår att ha 50% av pengarna i ett sparkonto, t.ex. Avanza (via samarbetspartner) erbjuder 1,2% vid 24 mån bundet. Och 50% i rena aktiefonder. Då blir hon glad eftersom iaf 50% kan aldrig försvinna, och du är glad eftersom du inte behöver betala höga avgifter för en skitprodukt.

Alternativt att börja nu med 100% aktiefonder och sen gradvis sänka aktiedelen (för att minska fallet om en krasch kommer dagen innan barnen behöver pengarna).

Om hon har misstroende mot börser generellt, skulle det hjälpa att investera grönt och hållbart? Nu finns det ju fonder som specifikt investerar för att uppfylla FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling.

2 gillningar

Helt utan att känna din partner (och därmed möjligheten att jag helt kan vara ute och cykla) så skulle jag råda dig att hitta något podd-avsnitt eller någon YouTube-video med en kvinna som hon kan identifiera sig med som har gjort en liknande resa och nu agerar på ett, enligt dig, förnuftigt sätt. RikaTillsammans-podden skulle kunna vara ett alternativ, men kanske är det en man som håller lite för mycket låda för att det ska funka.

Personligen så ogillar jag att många människor behöver höra något från någon som liknar/är som de själva (jag själv bryr mig inte om ett råd kommer från en vit man eller en medveten köttbulle) för att det ska sjunka in. Men jag kan samtidigt inte förneka att det ofta funkar för många andra personer.

1 gillning

Kloka svar. Stort tack!

Bra förslag här ovan att lyssna på något tillsammans. På rika tillsammans där claudia galli chonca lär sig om barnspar är bra.
Man kan ju också börja så att man tar en del av pengarna och placerar. Då kanske det är lättare för henne. :grin:

1 gillning

Har övertalat sambon att överlåta ekonomin till mig. Det beror egentligen på att hon inte har något intressen. Gällande din partner. Spara separat till dina barn. Det gör jag. Utöver halva barnbidraget så får min son 625 kr extra av mig. Banktjänstemannen är ju en försäljare och givetvis säljer man det som ger med. 1,5% i avgift är sjukt mycket på lång sikt, OM inte fonden överavkastar index år efter år. Du får slå näven på bordet och visa vem som bestämmer i förhållandet =P. nä, skämt åsido. Jag tycker att ni ska titta på ett avsnitt där Caroline är med. Hon känns väldigt sympatiskt och trovärdig person. @janbolmeson får ju också en del av sitt humankapital samt trovärdighet av Caroline.

Att döma av några svar ovan kan mina förslag vara för irrationella och känslomässigt drivna, så ta det här med ett saltkorn, men det låter som att hon kanske inte litar på “amatöriska grafer” (som du beskriver dem, menar jag!) tillräckligt för att " riskera "hennes barns framtida ekonomi. Som vissa har föreslagit kan det vara till hjälp att lyssna på något material på den här webbplatsen, eller till och med gå till en professionell finansiell rådgivare som kan förklara saker från en position som professionell trovärdighet?

Att ha dina egna besparingar för dem låter också som en anständig idé, men då slösar mycket pengar. Att insistera på att “hålla henne borta” om hon vill vara delaktig i denna del av dina barns framtid kommer sannolikt bara att skapa ytterligare spänning och misstro eftersom det inte är så som ett stabilt äktenskapligt partnerskap fungerar.

1 gillning