Fördelning av investeringkonton mellan makar

Hejsan,
Ny här och har läst och lyssnat en tid tillbaka men har inte funnit något om hur man ska fördela investeringskontona mellan makar.

Min fru och jag har gemensam ekonomi och har idag ett gemensamt sparkonto samt varsina pensionsspar.

ISK-konton kan man ju inte ha gemensamma så om man skulle använda hink-fördelningen, ska man då ha varsitt likadant upplägg på egna ISK-konton eller vilket är det bästa sättet att hantera detta?

Jag skulle rekommendera var sitt ISK (50/50) eftersom ni idag verkar vara inne på den linjen. Då får ni bygga upp separat hinkar i båda portföljerna.

Skulle ni av någon anledning gå skilda vägar framöver så är det kanske det enklaste och mest rättvisa.

Jag och min fru har gjort i princip så.

1 gillning

Som skogstomten skrev. Ha varsitt ISK. Krångla inte till det.

1 gillning

Tack, då lägger vi upp det så.

Om man är gifta så spelar det väl ingen roll om man har sparandet på ett ISK eller uppdelat på varsitt. Vid en bodelning har väl den andre ändå rätt till hälften av de sammanlagda tillgångarna? Tänker att det blir betydligt mindre administration med hälften så många portföljer/hinkar, samt att den ena partnern oftast är mindre intresserad/engagerad än den andre.

1 gillning

Nej, nej! Skulle jag aldrig ställa upp på. Vad händer om det blir en fnurra på tråden, din make tar ut pengarna på kontot och konsumerar pengarna själv. Vad kan du göra då? Ingenting.

1 gillning

Det vore lite smidigare men känns inte som särskilt mycket merarbete då det är så sällan man administrerar det.

Det finns ju alltid en risk hur säker man än är i förhållandet.

Eller så hävdar de att alla pengar gått till att föda ett spelberoende när de i själva verket flyttade över pengarna till sina föräldrar som sedan cashar ett boende till personen efter separationen. Lita aldrig på någon oavsett om man är gift, sambo, whatever.

1 gillning

Har bekanta som varit med om röriga skilsmässor och precis som @Joakim_Ohman skrev så ska i princip allt delas på som inte är enskild egendom och man tittar på en 3 års period bakåt i tiden.

Lawline har även ett svar kring just det här upplägget med ISK.

1 gillning

Ja, men har make/makan redan förbrukat medlen på ISK med privat konsumtion, så är det ju kört.

1 gillning

Klart klurigt, det är mycket man behöver vara överens om för att kunna ha en delad ekonomi överhuvudtaget, oavsett om det är gemensamma medel i eller utanför en ISK. :smiley:

Har en släkting där ena parten under längre tid haft ett (påstått) spelberoende, då finns ju inte ens något att bodela på. :scream:

2 gillningar

Ja, har man valt att ha gemensam ekonomi ser jag ingen anledning att dela upp sparandet heller. Men det är ju valfritt, vet man med sig att partnern har problem med att hantera pengar, t.ex. pga spelmissbruk, är det så klart väldigt olämpligt. Men för egen del ser jag inte några problem med upplägget där vi har allt på ett ställe.

1 gillning

Den parten som har ISK, brukar vara den som är mest nöjd med upplägget…

2 gillningar