Slippa skatt på ISK vid förflyttning mellan konton

Hej! Tänkte flytta alla pengar från mitt ISK till sambons ISK för att kunna få en bättre överblick, men bara om det inte kostar massa skatt. Har jag förstått det rätt att vi går ±0 i skatt om jag tar ut pengarna från mitt isk till ett vanligt bankkonto nu innan kvartalsskiftet och sedan sätter in dem på sambons ISK efter kvartalsskiftet?

Tack för svar :pray:

Så kan man se det. Grovt räknat betalar man 0,1% av värdet antigen genom att 1. ha det på kontot över ett kvartalskifte eller 2. göra en insättning. Du får alltså inte högre skatt av att göra förflyttningen över kvartalsskiftet än om du låter de ligga kvar.

Om det är pengar (likvider) är det ingen idé att hålla på med att tajma insättningar vid kvartalsskiften, istället borde de plockas ut snarast möjligt och inte sättas in på något ISK förrän det är dags att investera.

2 gillningar

Offtopic, men är detta genomtänkt? Som sambo så ger du alltså bort ditt sparkapital när du flyttar dem till din sambos konto.
Vid en eventuell framtida separation så har du inga rättigheter till dessa pengar om du flyttar dem till din sambos konto.

2 gillningar

Om din sambo använder Avanza kan man lägga till konton från andra banker till sin översikt. Vet dock inte om det även gäller konton man själv inte äger.

Tack för både svar och omtanken! Vi har skrivit ner ungefär hur allt ska fördelas om det någon gång skull bli så, tror inte att det skulle bli några problem om det blev så.

Jaha det viste jag inte om avanza, så om man har ett konto på säg nordnet och avanza så kan man se den totala utvecklingen i en graf på avanza? :slightly_smiling_face:

Hittade nu lite info om det, men det stod inget om man kan koppla en annan personskonto eller inte. Men det verkar ju väldigt bra, att få in bolån och vanligt kontosaldo och allt där!

Det går utmärkt att se och hantera varandras konton på Avanza med fullmakter. Det blir lika enkelt som när man har två ISK själv. Rekommenderas helt klart framför att sammanföra pengarna.

Läs mer här: Fullmakter hos Avanza

1 gillning

Av ren nyfikenhet vad är anledningen till att slå ihop era kontot?
Finns det några fördelar?

Bara för att få en bättre överblick, tex vid rebalanseringar och även för att kunna utvärdera vår strategi, har varit lite rörigt med 2 avanza och 2 nordnetkonton pluss nordea konton. Fullmakt och att kunna se allt på avanza låter dock som en riktigt bra lösning!

1 gillning

Inte svar på frågan, mem man kan ge fullmakt så den andra kan administrera isk på avanza.