Ska jag byta sparkonto?

Jag har sparkonto i både Qred bank och Moank bank. Nu har Moank bank sänkt räntan ganska mycket från 4,1% när jag öppnade sparkontot hos dom till nuvarande 3,5% och Qred har också sänkt räntan från 4,2% till nuvarande 3,7%.

Jag kollade in Avida finans sparkonto, Avida finans har fått mycket gott betyg på TrustPilot, och deras sparkonto ligger just nu på 3,85%, högre än både Moank och Qred. Jag funderar nu på att avsluta mina sparkonton i Qred och Moank bank och sätta in på mina sparkonton i Avida finans istället. Vad ska göra…flytta över allt till Avida finans eller behålla Moank och Qred trots den lägre räntan?

1 gillning

Låt vara kvar! Moank brukar ligga bland de högsta med insättningsgaranti. Å har du inte stört dig på deras gränssnitt eller tider för uttag (vilket flera irriterar sig på) så ligg kvar!

3 gillningar

Ok tack för rådet.

1 gillning

Varför inte byta till dem som har högst rörliga ränta?
Pra spar 4,10%
Froda 4,10%

2 gillningar

Hur länge har dom så hög rörlig ränta?

Pra spar har haft 4,1% sen 2023-12-01.
Froda höjde 2024-11-05.

Skulle tro att om de sänker så småningom så ligger de i alla fall högre än andra.

2 gillningar

Jag valde Froda nu och har precis öppnat 2 rörliga sparkonton där. Tack för tipset.

2 gillningar

Froda har nu sänkt sin rörliga ränta ganska kraftigt

Froda har skrivit fel ränta på hemsidan. Det står att den är 2,50% och det är helt fel.
Räntan är 3,80% och har inte ändrats.

Jag räknar på det och jag får 3,80% fortfarande.

Kan det vara så att de skiljer mellan gamla och nya kunder? Så att redan existerande kunder belönas med en högre ränta än den som erbjuds för dem som öppnar konto idag?

1 gillning

Jag tror inte att det skiljer. Någon som inte har Froda kan testa genom att öppna ett konto och se vilken ränta en får. Om en inte vill använda Froda så behöver en inte men ser då i alla fall räntan.

Märkligt att en bank kan skriva ut fel ränta på sin hemsida. Någon som jobbar där hade upptäckt felet och det hade åtgärdats fort isåfall

Kan inte vara 3.80%

1 gillning

Har du ens kollat på mitt inlägg ovanför med bilder?

står 2.5% på hemsidan, tror nya kunder får 2,5%.

1 gillning

Jag vet att det står 2,5%. Det har stått 3,8% ibland och ibland 2,5%. Jag kommer att skicka meddelande till dem så att de rättar till.

När jag loggade in stod det 2.5% för mig också. Dock 3.8% på 3 mån. Jag har ett par fasträntekonton så befintlig kund.

1 gillning

Nu har jag frågat Froda varför det pendlar mellan 3,8% och 2,5% på hemsidan. Får väl svar när de öppnar på tisdag 7/1.

2 gillningar

Froda svarade idag att gamla kunder har 3,80% ränta på rörliga sparkontot. Nya kunder har 2,50% ränta på rörliga sparkontot.

Väldigt konstigt att de gör så.

3 gillningar

Det där var bullshiet, de stor skillnad!

1 gillning