Ska jag byta sparkonto?

Så de vill inte ha nya kunder? Ok!

1 gillning

De har skorpor till gårdagens kaffe på fikat nu hos froda, allt på grund av @Thompa.th :joy:

2 gillningar

Det blir en form av belöning till gamla kunder, och ett sätt att minska risken att dessa flyttar sina pengar till andra institut. Kan vara tecken på att de försöker bygga en mer långsiktig relation med sina (gamla) kunder.

Vad jag känner till blir detta det andra exemplet på en sådan differentierad räntesättning. Det första exemplet är Multitude bank som började med detta i november om jag kommer ihåg rätt. Men de har från början varit tydliga på sin hemsida med de olika nivåerna, i alla fall i en fotnot
(Räntor och bindningstider – Multitude Bank).

Skumt. Så nya pengar in på gamla konton ger fortfarande 3,8%?

Isf är det ju bra att man alltid lämnar några få slantar kvar istf att stänga konton när man flyttar pengar :slight_smile:

1 gillning

Ja jag har alltid mellan 200-300 kr kvar på alla nischbanker jag använder.

Ja appropå det, det skadar väl inte att ha gamla konton kvar?

Det hoppas jag inte. Jag har drösvis med gamla konton :partying_face: :laughing:

Haha snart ska man börja sälja Froda konton här inne :joy:

2 gillningar

Är väl bara att lämna kvar 1 kr på varje konto så det hålls aktivt isåfall

Jag testade att logga in idag och nu står det 3.8% på rörlig ränta om jag vill öppna det.

1 gillning

Hmm, kan det hänga samman med att de nu verkar ha ändrat till 3,8% även på deras externa hemsida? Kanske har de kommit på nya tankar och nu kör 3,8 både för gamla och nya kunder?

1 gillning

Jag får detta när jag ska öppna ett konto, har aldrig haft Froda innan.

Screenshot_1

Kontakta kundtjänst… :wink:

Ja så som det är just nu är det 3,8% på deras hemsida så då gäller det gamla och nya kunder.

De verkar gilla variation där borta på Froda, några timmar senare står det nu 3,55% på deras hemsida :slight_smile:

Min gissning är att de har kvar 3,8% för gamla kunder. Men det får någon annan som har deras rörliga sparkonto sedan tidigare gärna bekräfta eller korrigera.

1 gillning

Ja jag har Froda och har 3,55% på rörliga sparkontot. De har sänkt idag.

2 gillningar

Intressant, då verkar de ha övergivit sin separation av gamla och nya kunder. Vore intressant att höra deras resonemang bakom både införandet och borttagningen av separationen.

1 gillning

Jag väntar på svar av Froda varför de har samma ränta för befintliga och nya kunder.

4 gillningar

Svaret av Froda.

Vi kommenterar tyvärr inte på just varför vi sätter den räntan som vi erbjuder men som du nämner så gäller 3,55% i ränta för alla våra kunder med rörliga sparkonton i dagsläget.

Varför ska inte alla få samma ränta Thompa? De inte så att dina pengar har gjort mer nytta än någon annans? :smiley:

1 gillning