Är i liknande sits och fick bra info i denna tråd, så fortsätter här och hoppas att jag inte “kapar tråden”…
Gjorde idag en tråkig upptäckt vad gäller ResursBank.
Skulle idag sätta in ytterligare kapital på Resurs Bank och tittade på jämförelser och konstaterade ResursBank verkade ha en helt ok ränta med 3,6% .
Blev mycket förvånad när jag loggade in och konstaterade att jag trots det hade en ränta på 3,25% , sänkt från en ränta 3,7% tidigare under 2024.
Efter en chat med Kundservice visade det sig att ResursBank trixar med kontotyper för att sänka räntan för befintliga kunder. Jag hade “KapitalPlus” som fått räntan sänkt till 3,25% och så har de infört “SparkontoMax” och satt räntan till 3,6% som de skylltar med utåt och som ligger på jämförelse siter. (Webgränssnittet tillåter inte ens överföring mellan de två kontotyperna.)
ResursBanks Kundservice kunde inte heller utala sig om de skulle göra något liknande igen i närtid.
Mao dags att lämna ResursBank och då hittade jag denna tråd.
Av de ni nämnt så ligger de nu enligt deras egna siter på:
Froda - 3,55% (sänkt som ni skrev)
Moank - 3,75%
Avida Finans - 3,5% (låter bra att de har bra betyg på TrustPilot)
Pra Spar - 3,7%
Har ett tidigare konto på MorrowBank (tidigare KomplettBank)
MorrowBank - 3,75% (sänkte 1/1 från 4,0%)
Så det enklast är ju såklart att återanvända kontot på MorrowBank.
Men har någon en uppfattning om några sparkonton historiskt “brukar ligga bland dom bästa” då man inte vill hålla på och flytta kapitalet?
Moank brukar ligga högre än de flesta. Tänk bara på att det tar 3 dagar att få ut pengarna. Ja jag upptäckte samma med Resurs så jag tog ut pengarna till min bank och sen skapade jag Maxkonto och satte in pengar.
Vad gäller Resurs så var ut / in ett alternativ , men tänkte att då kan jag istället “rösta med fötterna” och lika bra flytta någon annanstans. (Så slipper jag också bevaka deras kontotyper )
Jag får inte ens öppna ett konto hos Froda den säger låst kontakta kundtjänst , får väl köra med min avanza sparkonto med 2% i ränta, blev sänkt idag från 2,25% till 2%
@Anonym Tack för infon! Ser nu att kontotypen KapitalPlus, som var där jag som befintlig kund hade pengar på, är sänkt till 2,5%.
För mig var det främst att Resurs gör sådana bait and switch på kontotyper som gör att jag flyttar eftersom jag inte vill lägga tid på att bevaka det.
Lutar nu åt Morrow i alla fall, då de var sena med att sänka till 3,75% vilket de än så länge ligger kvar på. Jag har ju som sagt ett gammalt konto där. (En mindre nackdel att de använder postgiro/OCR vilket gör att man måste studsa pengarna på ett “betalkonto” påvägen dit, men det är ok.)
Verkar som de flesta sänkt räntan med upp till 0.5% sedan igår. Fick leta runt länge på Frodas hemsida för att hitta telefonnummer till kundservice och de har bara öppet 10-15.
En fråga: Kan jag ange mitt sparkonto på avanza som “konto för uttag” mär jag öppnar sparkonto hos Nordiska, Froda etc? Eller måste jag föra över allt till Swedbanks lönekonto och mellanlanda där innan jag flyttar dem vidare?
Ytterligare en fråga: går det att flytta pengar internt mellan två sparkonton hos avanza? Såg att Borgo har 2.35% via sparkonto+ och räntan på mitt vanliga sparkonto hos avanza är bara 2%. Behöver svara på en massa frågor om planerafe insättningar och uttag. Kan omöjligt veta hur mkt jag kommer flytta runt. Det beror ju helt på hur räntorna ändras hos andra banker. Kan hända jag inte sätter in nåt alls eller så sätter jag in en mille. Hur noga är de med ens svar? Vill inte att deras algoritm ska flagga mina överföringar som misstänkt penningtvätt. Vill bara kunna flytta runt pengarna till de banker som erbjuder bättre ränta för tillfället
Jag har svårt att tro att exakta belopp som anges spelar jättestor roll. Det handlar ju om framtiden och det är fullt möjligt att man kommer på andra idéer dagen efter man skrev siffrorna. Skulle jag gissa så skulle det eventuellt vara “säkrare” att ange ett högre belopp som man sedan understiger, än ett lägre belopp som man sedan överstiger.
Ja är nog dags att binda pengarna på ett fasträntekonto när räntorna sänks dagligen. Fast vill ha möjlighet ta ut pengar ifall nåt extremt skulle hända. Så vill ha en del av pengarna på ett fasträntekonto där det går att ta ut pengarna i förtid utan extra avgifter men att man går miste om den uppluppna räntan, t.ex som Collector erbjuder på sitt fasträntekonto. Är det någon annan bank som erbjuder liknande upplägg fast med högre ränta på fasträntekonto?
Borde finnas fler banker som har liknande upplägg som Collector. Svårt tro de är de enda. Men får sätta in min nödbuffert där och resten på Froda och Nordiska.
Som du är inne på har låneinstituten högst olika regler och kostnader när det gäller förtida uttag från fasträntekonton, och vissa tillåter det inte alls.
Själv har jag valt att minska risken för att förtida uttag ska behövas genom att ha sparandet uppdelat på multipla fasträntekonton med olika sluttider. Detta funkar bra så länge man inte plötsligt behöver hela beloppet eller liknande.
För att hitta det som passar bäst för dig så behöver du nog dessvärre detaljkolla villkoren för respektive låneinstitut. Som ett exempel så noterade jag att EP Bank (3,65%/3mån, 3,3%/6mån, 2,9%/12mån) i alla fall inte verkar ta av det insatta beloppet vid förtida uttag:
"Efter ångerrättsperioden går det fortfarande att avsluta fasträntekontot i förtid, men då till följande två villkor:
En uttagsavgift om 3,0 % tas ut på insatt belopp. Denna avgift får inte överstiga den upplupna räntan. Det innebär att du alltid får tillbaka minst ditt ursprungliga sparbelopp.
Uttaget är fördröjt med 20 dagar. Det innebär att beloppet placeras på ett transitkonto 20 dagar efter att uppsägningstiden påbörjades. Från transitkontot måste du själv begära ett uttag till ditt uttagskonto i annan bank eller placera om till annat Sparkonto hos EP Bank" (Frågor och svar - EP Bank).
Froda verkar skumma. Det går knappt att hitta kontaktuppgifter till dem via hemsidan och trots att de har telefontid vardagar kl 10-15 så var det stängt när jag försökte ringa nyss…