Kan min vardagsbank se mitt ISK-belopp på Avanza?

Som rubriken anger undrar jag om min bank, där jag har lönekonto, kort och bolån, kan se mitt investerade kapital på Avanza och hur stort det är på min ISK?

Om inte, funderar på om det kan hjälpa mig att nämna beloppet vid förhandling om bolåneräntan snart.

1 gillning

Det tror jag inte de kan se. Vore märkligt i så fall tycker jag.

Nu är jag inte expert på bolåneförhandlingar men spontant tycker jag det vore konstigt om de tog dina pengar på en annan bank i beaktande. Möjligen att de föreslår att du ska flytta de pengarna till deras bank istället för att få lite rabatt på lånet.

3 gillningar

För rabbat på boräntor måste det vara på deras bank. Tex jag har seb och lite fonder där. 3 månads ränta på 5,08 istället för 5,99. Har jag allt på samma bank kan jag få 4,80.

Bank ger inte rabbat utan att kunna
Tjäna på det

1 gillning

Jag testade att berätta om mina sparade pengar i bank x för bank y för ett par år sen när jag ville ta bolån till en sommarstuga. Det gjorde 0 skillnad sa de, om de inte användes vid köpet av stugan. Kan förstå dom, jag hade kunnat konsumera upp pengarna dagen efter.

Tror det fungerar liknande vid förhandling av räntan.

8 gillningar

Hos min bank hamnar alla mina insättningar hos avanza nordnet fondo m.m. under kategorin sparande och investeringar så banken kan kanske se att du “investerar” si och så mycket varje månad. Vet inte exakt om de får lov att titta på dina utgifter så detaljerat eller ej. Gör förmodligen varken från eller till om det inte det handlar om att du ska ta ett nytt lån och du ligger på gränsen för KALP gissningsvis.

Jag kommer ihåg när jag skulle ta huslån och byta bank att jag blev mycket förvånad över vad banktjänstemannnen faktiskt kunde gräva fram i sitt system trots att jag inte var kund hos dem. Mer än vad som finns hos exempelvis U.C.

Skulle inte bli förvånad om de fem stora har ett samkörnings system.

3 gillningar

Tack för feedback.
Kände mig först mest nyfiken på hur mycket bankerna kan se/veta om ens ekonomi på andra ställen.

Men sen tänkte jag att det kanske kunde hjälpa vid förhandlingen att visa att jag har en stark ekonomi, även om jag arbetar deltid i eget företag numera.

EDIT: stark ekonomi ska det ju vara

En sista möjlighet är att erbjuda banken, som är Länsförsäkringar bank, att flytta kapital jag har i Länsförsäkringar global indexfond hos Avanza till samma fond hos Länsförsäkringar bank själva.

Får 4,8 via SBAB utan att behöva pruta eller diskutera eller nåt. Trodde jag förlorade på detta iom alla andra verkar få goa rabatter på sina lån, men det kanske inte år så gigantisk skillnad som jag tänker mig?

Sedan är det ju olika storlekar på lån osv som spelar roll också, förstås…

edit: 4,72% har jag t.o.m.

Andra banker har ju “rabatter” som inte SBAB har, däremot ligger de högre “som grund”. Vilket bara är märkligt. Det som spelar roll är ju den ränta man faktiskt får. Och där brukar SBAB vara bland de bättre, men oftast inte bäst, är min upplevelse.

2 gillningar

Som jag tänkt då alltså. Är ok med att eventuellt ha det lite dyrare föc att slippa diskutera med banker

1 gillning

Visst. Jag har Skandia. Också förhandlingsfritt, men i mitt fall billigare än SBAB.

NEJ! En bank kan inte se tillgodohavande i andra banker. Däremot kan ju banken se de överföringar du gör till andra banker.

3 gillningar

Japp, jag kan bekräfta detta efter låneförhandling i november 2023. De gillar såklart att man sparat och sköter ekonomin, men som säkerhet är det inget värt.

2 gillningar

Jag vill påstå tvärtom vad många säger.
När jag skulle skriva om lån och diskutera det sade min bankman innan jag ens tog upp det.
Att han visste ju att jag hade pengar på Avanza så jag skulle kunna betala tillbaka lånet lätt om jag ville… så jag fick bra ränta då han ansåg att ridken för banken var låg.

1 gillning

Intressant! Är du långvarig kund? Är det något du berättat om sedan tidigare?

Ett sätt de kan få ett hum om kapital hos andra banker skulle ju vara via schablonskatten i deklarationen. Där står skatt per bank och ISK separat.

Höginkomsttagare? Har man hög inkomst och sparande så är man en fantastisk kund enligt bankerna.

Men inte om man har låg inkomst och stort sparande. Även om det borde ge lite kredd. (Tycker jag). :wink:

Men banker kan väl inte se mina andra bankers konton? Vore en fantastisk nyhetsrubrik iofs. :rofl:

Det finns undantag. Jag besökte en mindre sparbank och bankmannen kunde logga in o se exakt vad jag hade på Swedbank. Det unika här är ju dock att den lokala sparbanken använder exakt samma datasystem som Swedbank. I webbläsaren kan även jag hoppa mellan bankerna utan att behöva logga in igen.

Nej de kan inte se ISK konto i annan bank. Jag har fått redovisa mina ISK när jag behövde ett tillgälligt lån för att inte behöva sälja av fonder.

4 gillningar

Många banker erbjuder tjänsten att se alla konton man har hos andra banker. Använder man sig av detta så lär ju bankmannen kunna se samma info när de kollar på ditt konto.

Annars bör de inte kunna göra detta pga sekretess.

3 gillningar

Vilka banker erbjuder detta? Vore smidigt i vissa fall!

1 gillning

Har inte koll på alla, men har för mig att följande har det:
Avanza
Nordea
SEB
Swedbank

och antagligen många andra.

Här är en sida hos Avanza som visar vilka de kan koppla ihop sig med.
Antar då att alla där har samma tjänst.

2 gillningar