Detta beror på ett eu-direktiv som tvingar bankerna att ha ett API som andra banker kan hämta information via, om man som användare godkänner det.
Edp2, eller nåt sånt.
Detta beror på ett eu-direktiv som tvingar bankerna att ha ett API som andra banker kan hämta information via, om man som användare godkänner det.
Edp2, eller nåt sånt.
Du tänker på PSD 2 antar jag
Det är typ några bokstäver och nåt nummer, och EU har hittat på det. ![]()
Är inte sparbanken och Swedbank samma sak?
Nej, inte alltid faktiskt. Det finns ett par Sparbanker som fortf är helt fristående, d.v.s. aldrig var med i Sparbankernas Bank.
T.ex. Färs och Frosta Sparbank.
Men då är det så att Swedbank kan inte se/veta ett skit hos dem, lika lite som hos SEB el Nordea.
Det där med a nyttja det obligatoriska API:t som PSD 2 stipulerar skulle aldrig falla mig in iaf… gillar inte den iden. Jag sköter det där själv, bekvämligheten och påläggstjänster “ovanpå” bankernas system (mina konton) är inget jag är intresserad av.
Tjena
Nej din bank har per se ingen insyn i någon annan bank. Handelsbanken kommer inte åt Swedbanks system, Avanzas osv. Däremot kan banken ha en uppfattning om det överförs 5000 kr till Avanza varje månad, men that’s it.
Häromkring är det ganska många självständiga Sparbanker. Sparbanken i Karlshamn, Sparbanken Eken, Sölvesborg och Mjällby, Ivetofta och Skåne Sparbank. Swedbank har också kontor i närområdet. Karlshamn köper IT tjänster av Swedbank och säljer deras sparprodukter. Jag använder samma inloggningsdosa i Swedbank som i Karlshamn och kan nå konton i båda bankerna genom samma inloggning.
Min upplevelse är att Karlshamns sparbank har väldigt stor andel av kunderna i närområdet. Själv använder jag dock privat Handelsbanken.
Inte ens i Marocko ![]()
Haha även om det stavas Rabat ![]()
Är det Länsförsäkringar Stockholm du är kund hos?
Nej, enl. Banksekretesslagen får en bank inte lämna ut uppgifter till en annan bank.
Du glömde det viktigaste att manäven investerar i bankens dyrare fonder.
Om man har sparandet i indexfonder så är det inte alltid positiv i bankens ögon.
Självklart hjälper det.
Heter man dessutom Lundberg, Kamprad eller Akelius i efternamn behöver man nog inte ens nämna beloppet.
Färs och Frosta?
Där skulle jag vilja vara kund av samma fullständigt irrationella skäl som jag vill vara med i Änke- och pupillkassan. ![]()
Jajamen ![]()
Men tyvärr går inte det för den upplöstes 2014. En gång 2012 skulle jag betala för en flaska dyr whisky som en kollega från Svedala köpte åt.mig i Malmö. Han tog den t Sthlm och jag skulle betala honom med en banköverföeing från mitt Nordea till hans… i Färs och Frosta.
F-n, det var svårt! Kruxet var: VAD TUSAN är clearingnumret?!? Och hur skriver jag in det i Nordeas Internetbank??? Ja det är.ett kul minne ![]()