Men då måste man väl ha lån hos dem för att få öppna sparkonto va?
Nej då! Fritt fram Sparkonto med ränta – spara tryggt med sparränta - SBAB Men de ligger alltid lite efter på förekommen anledning.
Kan dock hålla med om att Kompletts 35 punkters försprång är rätt lite för att i praktiken låna ut pengarna till privatpersoners konsumtion av datorer på Komplett.se ![]()
Nej, vi har sparkonto hos SBAB, men inga lån.
Och @Saihtam Perfekt! Tack för den infon 
Hade alltid för mig att man var tvungen att ha lån där men det var kanske så förr. Hur som helst bra alternativ 
EDIT: Tyvärr inget alternativ för oss eftersom vi inte är skrivna i Sverige. SBAB kräver det, tyvärr, så det får bli när vi flyttar tillbaka
Nån som undersökt var man får bäst ränta med tanke på att vissa betalar ut månadsvis och andra i slutet av året?
Blir ju ränta på ränta om man får per månad. 
Intressant läsning ovan.
Jag var precis i tanken på att hoppa över till Komplett (från Avanza 1,15%) och såg ingen större risk i det.
Jag har väldigt svårt att värdera om det innebär en större risk att ha sitt kapital hos komplett. Hur tänker ni?
När ränta efter skatt är 1.6% ränta på ränta effekt mellan månadvis och årlig är väldigt lite.
Ränta-på-ränta är inräknat, det vore underligt annars.
I slutändan är det ingen absolut risk att bli av med pengarna då de är skyddade av insättningsgarantin. Det är bara tidsaspekten som är en risk om en bank man sparar hos mot förmodan går omkull och man behöver sin buffert just precis då.
Det är inget krångel att få ut pengar från Komplett med tanke på att det är en norsk bank? Tänker mest på erfarenheten ifrån Lunar där man fick krångla massor med banken för att få igenom överföringen…
Nej inga sådana problem alls. (lyckades radera första svaret på något sätt…)
Går det sammanställa en lista på aktörer som erbjuder vettig ränta över tid?
Jag tycker mig ana efter att ytligt följt detta i ett år att det finns mer än en halvfull aktörer där den som är bäst för ögonblicket är den som ändrade räntan nyligast/för längst tid sedan beroende på räntetrenden.
Compricer och Konsumenternas tycker jag fungerar bra.
Tänkte jag skulle göra något i mina diagram (Samma som jag länkat ovan). T ex den som varit högst längst får mest poäng. Sen insåg jag att det inte är någon garanti för framtiden(?), så jag vet inte… Sen är det också bara sen 2021 än så länge.
Qliro kommet att sänka till 2.00%
Är bluestep bank (med superflex konto) bäst ränta just nu? 2,57% rörlig. Någon som har provat kontot?
Inte provat BlueStep men det ser ju bra ut. 12 fria uttag per år och att man måste placera minst 40 k för att få 2.57% är inga showstoppers.
Jag brukar annars flyta mellan Svea och Northmill beroende på vilken som vid varje tillfälle är bäst. (Just nu Svea med 2.30%)
Fick precis mail från Qliro att man sänkt räntan till 2,30% och att man har för avsikt att sänka ytterligare till 2% den 28 december. Kan inte riktigt se varför man valt att gå åt det hållet i tider med stigande räntor. Någon som har en uppdatering på bästa sparkontot just nu med rörlig ränta och fria uttag inkl insättningsgaranti ?