Jag har en fråga om skatt på sparkonto hos Lysa. Skatt dras automatiskt från sparkonton hos de flesta banker. Men på Inkomstdeklarationen visas det att skatten på sparkontot hos Lysa inte har dragits och att jag behöver betala in den själv. Stämmer det? Tack för svaret!
Min gammelbank drar räntan automatiskt början på året på sparkontot. Hur fungerar det med lysa om man inte gör något uttag? Antar att jag behöver betala skatt på sparkontot för lysa om ett uttag ej görs via deklarationen? Och i så fall om kapitalet ska tas ut från sparkontot från lysa, är det hela beloppet jag har rätt till eftersom jag redan har skattat på dessa sen innan?
Jag förstår nog inte riktigt frågeställningen, men du betalar 30 % skatt på ränteintäkten i deklaration. Det banken gör att de brukar betala in dessa 30 % till Skatteverket i samband med utbetalningen till dig. Dvs om du får 100 kr i ränteintäkt på sparkontot så betalar banken ut 70kr till sparkontot och 30kr till Skatteverket. Uttag eller ej uttag från sparkonto spelar ingen roll
Om inte lysa har betalt in 30kr till Skatteverket så betyder det att du fått hela 100 lappen utbetald till ditt lysa konto. Du behöver då betala in de 30 kr till Skatteverket. Anledningen att banker inte alltid betalar in skatten är för att det är så små belopp. I din deklaration så gör 30kr på helheten en väldigt liten skillnad. Så är det ej med så får du antingen 30 kr mer i kvarskatt eller 30kr mindre i skatteåterbäring
Jag tror missförtsåndet är automatiskt.
Såhär har jag förstått det. För jag själv tänkte att på isk behöver man inte bry sig. För allt sköts ju automatiskt.
Men. Lysa mfl kan ju inte bara sälja av dina värdepapper för att betala in skatten. Däremot räknas det ut automatisk vad totala skatten blir på ISK sen är det upp till dig att ta pengar för att betala skatten från lämpligt ställe.
Tack! Det förklarar hur sparkonto beskattas. Frågan är om vi behöver betala in skatt själva eller skatten redan har dragits innan det betalas ut, som hos de flesta banker.
I Sverige drar de flesta banker automatiskt 30% i skatt på räntan (källskatt) innan den betalas ut. Vi behöver vanligtvis inte göra något ytterligare själv för räntor på vanliga sparkonton.
Ränta som du erhåller från Lysas samarbetspartners via ditt Sparkonto Auto som överstiger 100 kronor rapporteras till Skatteverket (kontrolluppgift) och kommer förtryckt i din deklaration som en inkomst i inkomstslaget kapital. Kapitalvinster, dvs. överskott i inkomstslaget kapital, beskattas som utgångspunkt med 30 % (från första kronan).
Ränta som understiger 100 kronor rapporteras inte in till Skatteverket och är som utgångspunkt skattefri.
Jag tolkar detta som att ingen skatt dras av Lysa utan de rapporterar in till Skatteverket så får du skatta senare.
Huruvida Lysa drar preliminärskatt eller inte borde inte ha någon betydelse. Det som har betydelse är vilken ränta de rapporterar till skattemyndigheten.
Jag skulle dock bli mycket förvånad och upprörd om de inte rapporterar räntan efter avdrag för Lysas avgift.