Lysa - Avgift diskretionär förvaltning

Fick precis ett kvitto från Lysa som avser “Avgift diskretionär förvaltning”. Jag har Lysa både som privatperson och för mitt bolag. Detta har jag aldrig fått tidigare och jag fick det bara för mitt bolaget.

Någon annan som fått detta också. De drog pengar med autogiro. Problemet är att nu måste jag ta reda på ifall detta är något som måste bokföras eller om det räknas som en del av bolagets KF. Lysa vill inte svara på den frågan eftersom det handlar om skatter.

Bolag har pengar i KF och privat i en ISK om jag inte minns fel, kanske skillnad?

Normalt brukar de väl ta pengar från investeringarna för avgifterna. Avanza har aldrig bara dragit pengar från mitt bankkonto för avgifter.

Har du satt bolaget i träda?

Är det ett kvitto på mer eller mindre inga pengar alls?

Jag förmodar att det är kopplat till detta med bolag i träda då du inte får vara för aktiv med förvaltningen under den tiden.

Nä, bolaget är aktivt, just därför känns det lite läskigt.

Det är ett kvitto med typ 50kr så det är ju inga stora belopp. Något som dock är konstigt är att det gäller perioden 2020-12-07 till 2022-02-02, nästan två år.

Jag får nog ringa dem känns dem som.

1 gillning

Brukar få dem per månad från Lysa.

Skickar vidare till redovisingsbyrån som lägger på 6570 Bankkostnader.

Jag kanske har för lite investerat för att få ett kvitto varje månad :smile:

Jag ska dra iväg det till min redovisningskonsult och se vad hon säger. Men jag tror också det hamnar på 65xx Bankkostnader.

Får också dessa diskretionära avgifter ganska ofta. Bokförs på bankkostnader. Jag har inte KF och aktivt bolag. Har försökt fråga lysa flera gånger vad det är men får bara luddiga svar. Störigt!

1 gillning

Jag förstår inte riktigt vad frågan är? :thinking:

De drar kostnaden och skickar ett kvitto med underlag en gång i månaden. Så tänker jag att fler fonder borde göra så att det blev tydligt vad de faktiskt kostar. Att dessutom dra det via autogiro och inte ta det från det investerade beloppet är ju tumme upp i min värld.

image

Jag fick dessa också tidigare och som du säger så måste man bråka med extra verifikationer på grund av dem. Bara skicka Lysa ett meddelande och säg till Lysa att de ska dra pengarna direkt från Lysa kontot istället så hanterar de det internt som alla andra igenom att sälja av lite av ditt konto så slipper du få att det dras från autogiro.

1 gillning

Du får ändå ett email med en pdf om vad de drar så du har ändå koll på det och slipper bokföra 12 verifikationer.

Exempel
“Ni har den 2023-03-01 betalat 123,45 kronor via ert Lysakonto Kapitalförsäkring. Vi har gjort en försäljning på ditt konto för att kunna debitera avgiften.”

1 gillning

Behöver du inte bokföra det då? (eller är det bara att du skippar det?) Du kan ju göra avdrag föra avgiften, väl? :thinking:

Min fråga som jag inte lyckats få svar på är om den diskretionära avgiften är lysas 0,21% eller något annat (tycker inte jag får summorna att stämma), och sedan att det är en massa småutgifter att bokföra. Jag hade önskat att de hade tagit större summor mer sällan = mindre bokföring. För dig som lägger ut bokföringen kan jag misstänka att det knappt är lönt med momsvinsten

Min tolkning är att det är den summerade kostnaden per dag i perioden:

• 1 / 365 * Lysas avgift för just din fördelning * balansen vid för dagen

Avgiften t.ex. för 100% aktier hos LYSA är 0.3327 och för en 30 dagar lång månad så.

Håller med. :+1:

@Lysa - är det ett förslag som ni skulle kunna ta med er? Att man betalar hela årsavgiften vid ett enskilt tillfälle?

Hej @Hakanas och @janbolmeson,

Tack för att ni pingade in oss i tråden!

Låt oss ta det från början - på Lysa har vi en total avgift per år som består av underliggande fondavgifter, transaktionskostnader och slutligen Lysas avgift. Den sistnämnda består av två delar. Den första är portföljförvaltningsavgiften för den portföljförvaltningstjänst som Lysa ABtillhandahåller och den andra är fondförvaltningsavgiften som Lysa Fonder AB tar ut för förvaltningen och administrationen av fonderna.

Som företagskund dras portföjlförvaltningsavgiften (eller diskretionära avgiften som det kallas i kvittot) via autogiro en gång i månaden. Medan fondförvaltningsavgiften dras löpande från fondens värde där 1/365:e del av den årliga avgiften dras varje dag.

Vi tar oss med feedbacken att det varit gynnsamt ur ett bokföringsperspektiv att betala avgiften lite mindre ofta. Vill man inte att vår portföljförvaltningsavgift dras via autogiro är ni alltid varmt välkomna att kontakta oss med ett meddelande i inloggat läge så kan vi ordna att dras genom att fondandelar säljs av istället.

Hör av er som vanligt vid fler frågor!

Bästa hälsningar,
Team Lysa

5 gillningar

Undrar samma som @janbolmeson här, dvs behöver du inte bokföra detta för att göra avdrag för avgiften? Och undrar även HUR detta skall bokföras (eller kanske inte alls) om det är så att avgiften bekostas genom att sälja av fondandelar inuti kapitalförsäkringen?

Vill du dra av den kostnaden så måste du bokföra den men du lär behöva komma upp i stora belopp för att det ska vara värt besväret med 12 extra verifikationer, om du nu inte älskar att göra bokföring.

Själv ser jag det som bara en extra “gömd” kostnad som en fond avgift som man inte gör något med i bokföringen.

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Hur bokför ni kostnaden för LYSAs disktionära avgift i ert företag?