Har en redovisningsfråga där jag redan Googlat mig till vansinne och där Skatteverkets mailsvar var intetsägande. Hoppas någon vänlig själ här kan hjälpa mig!
Har ett eget AB vid sidan av min fasta anställning. Överskottet från mitt AB började jag under 2024 lägga in i en värdepappersdepå hos @Lysa med plan om en mer långsiktig placering.
I november genomförde de dock en förändring av värdepappersdepån för företag, vilket innebar att alla andelar såldes och sedan placerades om. Jag fick alltså aldrig ut någon “vinst” till mitt företagskonto, utan pengarna har bara flyttats runt på Lysa.
Enligt mailet man fick, se bild, så ska detta dock bokföras. Och ja, det har ju skett en försäljning där jag gick med vinst, även om hela summan sedan direkt återinvesterats.
Nackdelen med att ha Lysa i depå är att alla transaktioner ska bokföras och innebär en realisering av vinst eller förlust. Så varje gång de balanserar om så tvingas du ta en vinst/förlust.
Det som funderingen handlar om är snarare hurvida lysas automatiska ombalansering hanteras, inte om man själv tex väljer att ombalanserara. Det sker inga “transaktioner” på lysa som är direkt synliga för mig som kontohavare och bokföringsarbetet med det antal investeringar som görs skulle bli absurt, helt enkelt praktiskt obrukbart med tanke på den mängd bokföringsordrar man skulle behöva göra. @Lysa Kan ni bekräfta hur det fungerar med depå hos er och skatteffekter?
Låt oss reda ut lite frågetecken kring beskattning av värdepappersdepå, och vilken aktivitet på kontot som ligger till grund för vinstbeskattning hos Lysa.
Som ni varit inne på så beskattas en värdepappersdepå löpande både genom en årlig schablonintäkt och vid realisering av vinster eller förluster, till exempel vid ombalanseringar. Det här är inte specifikt för Lysa, utan gäller för alla företagsägda värdepappersdepåer.
Hos Lysa sker ombalanseringar för att hålla portföljen i linje med din valda risknivå över tid. Om målfördelningen avviker med mer än tre procentenheter under fem bankdagar så sker en automatisk ombalansering. När de görs i värdepappersdepå kan det utlösa en vinstbeskattning, men det gäller bara den del av innehavet som faktiskt säljs och inte hela portföljen.
Vidare när du gör insättningar i form av engångsinsättningar eller månadssparande så balanseras underliggande innehavet i aktier och räntor. Därmed säkerställer vi även att du har rätt risknivå över tid. Större ombalanseringar, som den vi gjorde i samband med ny fondstruktur i höstas, är mer ovanliga.
Så är en värdepappersdepå obrukbar? Korta svaret är: Nej, det finns vissa företag som föredrar schablonbeskattningen via en kapitalförsäkring, medan andra företag föredrar vinstbeskattning genom en värdepappersdepå.
Då blir depå med lysa obrukbart, iden med depå istället för kf/isk är ju att hålla investeringar länge och beskatta vid uttag, ni bör nog vara lite tydligare med att man äger innehaven direkt och inte fond i fond.
Ja, jag tror tricket med Auto är att det är fasta allokeringar inom fonden. Blir svårt för Lysa att kunna balansera om inom en fond med vallfri allokering. Då hade de behövt ha alla permutationer mellan aktier och räntor för att kunna skapa “en fond”, eller?