Är det mer lönsamt att ha ett konto på Lysa med låt oss säga 100000 kr än att ha tre konton med ca 33 000 kr vardera om man tänker på ränta på ränta effekten?
Jag vill hålla isär pengarna men inte om jag förlorar på det…
Sen undrar jag också hur det funkar om man skulle vilja ta ut alla sina pengar på sitt Lysakonto.
Om jag har 10000 kr på måndagen och meddelar att jag vill ta ut hela summan den måndagen, får jag då 10000 kr eller kan summan gå upp eller ner beroende på hur många bankdagar det tar innan det når mitt konto?
Det spelar ingen som helst roll om du har 1 konto eller 100 konton (Förutsatt att det är samma fördelning aktier/räntor på samtliga konton).
När du tar ut pengar så läggs en säljorder. Stopptiden brukar vara runt kl 13 (kan inte Lysa exakt). Det betyder att om du lägger säljordern innan kl 13 så kommer du att få stängningskurserna för den dagen, annars blir det morgondagens.
Men ja, om du tar ut alla pengar så kan den summan komma att ändras fram tills du faktiskt får pengarna på kontot. Du äger egentligen fondandelar “under the hood”.
Vi kan säga att du äger 10 fondandelar á 100kr (100kr enligt nuvarande kurs när du väljer att sälja). Du lägger din säljorder innan kl 13. Börsen stänger +1%, därmed ökar varje fondandel till 101kr. När du får ut likviderna dagen efter får du då istället för 1000kr (som det stod när du lade säljordern), 1010kr på kontot. Detta kan också såklart gå åt andra hållet.
Detta är en förenkling då Lysas aktiedel består av aktier från hela världens börser där stängningskurser, valutaeffekter och dylikt gör det hela lite mer komplext. Men principen är densamma.
Någon får rätta mig om jag har fel dock i min förklaring
Tyvärr omöjligt för mig att svara på då det i princip blir att man försöker “tajma” marknaden genom att ta ut vid olika tidpunkter Ibland är det bättre, ibland inte
Tror man bara ska ha med sig att beloppet som står vid uttagstillfället i regel kan skifta någon procent och vara beredd på det
Ju mer man har på kontot desto lägre avgift blir det, har ett konto lysa bred som ja betalar typ 0.29% för och ett lysa hållbar som jag betalar 0.33% för. Sen har jag inte 3 konton med bred med samma värde så lite oklart hur de beräknar avgiften om man sätter pengarna på 3 iskn istället för 1.