Jag misstänker att Lysa som institutionell investerare inte köper andelsklass A för småsparare med hög avgift utan har förhandlat med Öhman för att köpa en annan andelsklass (C) med lägre avgift.
Värsta jag tycka med såna har trådar, är att folk ska vara nitiska med det ska vara lägsta pris som möjligt.
Livet handlar om prioriteringar jag är super nöjd med Lysa för att tjänsten är unik enkel och billig som underlättar min vardag. Att jaga efter hundralappar upplever jag inte underlättar min vardag, utan istället skapar onödig ångest moment under min vardag.
(pilar visar hur jag har räknat)
Total Avgift på 0,33%
“Döld” avgift på 0,22%
Någon annan får kommentera om det stämmer verkligen eller om Lysa kan bekräfta det själva.
Obs.
Nu har jag inte räknat år för år, det bör man göra för att få det helt korrekt. Sen bör man ta höjd för varje historisk avgift för de kanske skiljer på sig från dagens siffra.
Jag fattar inte varför du misstror att Lysa fått rabatt?
Kollar du tjänstepensionen så är flera fonder kraftigt rabatterade. Har för mig att Swedbank har en fond som kostar närmare 1% hos dom men runt 0.2% via tjänstepensionen.
Jag kanske har missförståt , men fondavgiften är inbakad i fondpriset som sätts varje dag. Lysa eller någon annan betalar ingen separat avgift till fondbolaget. Angiften räknad i % och delas med 365 som sedan bakas in i fondpriset varje dag.
När du köper en fond betalar du inte någon avgift separat till Avanza eller Lysa eller fondbolaget, utan avgiften är beräknad i fondpriset varje dag.
Det som Lysa debiterar oss sparare (antar jag) är courtage-avgiften för köp av FTE /Aktie i portföljen.
Som sagt, jag kanske har fel men det är så jag har läst och förståt “fond avgiften”.
Jag minns inte att t.ex. Avanza har debiterad mig separat för fond-avgift.
Principiellt stämmer det, men det blir inte så I praktiken när en investerare/bank förhandlat med ett fondbolag om hur stor avgiften ska vara.
Normalt sätt om du köper en fond på en nätmäklare/bank så kommer den avgift som fonden debiteras sen splittas hälften/hälften och ena hälften hamnar hos nätmäklaren/banken och andra halvan hos fondbolaget.
I princip kan då Lysa förhandla med Öhman om hur mycket som ska skickas till Lysas fond, till Lysa själva och hur mycket som hamnar hos Öhman. Slutresultatet blir då att du som Lysa kund kan betala en effektiv avgift som är lägre än samma fond skickar ut till fondbolaget som “avgift”.
Är du säker att Lysa Öhman Räntefond Kompass andelklass B NAV är 104.23 (2024-5-26)? Jag kan se Öhman Räntefond Kompass andelsklass A NAV är 107,04kr medan andelsklass B NAV är 90,32kr medan (2024-5-23). Andelklass A har ingen undelning medan andelklass B har utdelningen. Fondens andelsklass A (SE0006887196) startade 2025-4-13 och du började spara i fonden 2019-11-22. Öhman har ett papper (ser länken) visade fondens andelsklass B (SE0006887204) startade 2019. Det är fel att räkna 100kr som bas till både andelklasser när man gör jämförelse. 2019-11-22 fonden har redan 4% utvecklingen (ser grafen på fondbolag hemsida).
Får avgiften för tjänsten till 0,36 % totalt för 2023. Ett bra pris på en indexfond är väl runt 0,2 %. Lysa ger mig bra spridning och tillgång till fonder som hade vart dyrare för mig själv att köpa så jag är nöjd med nivån på avgiften.