Gömda Avgifter hos Lysa

Hej,
Jag undrar om Lysa verkligen visa rätt när det gäller avgifter. Har sett många tråd om avgifter, men inget om just detta kryphål.

Enligt sidan som visar “avgift” så en portfollj med 100% räntor bör ha totalt 0,439% avgift med 0,11% som “underliggande fondavgifter”

Går man in på vilka underliggande som finns så står det:

Lysa SEK Fixed Income Focus B
(men notera att det innehåller egentligen något annat)

image

Sen kollar man viadre på faktabladet, och det stämmer nästan att förvaltningsavgift på detta är 0,12%

Kollar man vidare så är det faktiskt 0,71% avgift på det underliggande underliggande fond i detta fall: Öhman Räntefond Kompass

Det verkar att dessa 0,71% saknas från avgiften visat på Lysas skärm och det riktiga avgiften bör vara snarare 0,71+0,432 = 1,142%

Kollar man på Avanza så kan man få samma underliggande produkt direkt för 0,71%

Nordnet är det 0,61%

Har man 1.000.000 i fonder blir det minst 4320 kr/år besparing med att flytta delen till en annan tjänst, över 10 år blir det väl närmare 50k.

Jag påstår att Lysa medvetet gömma dessa avgifter och betala sig själv som leverantör av räntefonden som egentligen innehåller 100% något annat.

1 gillning

Jag misstänker att Lysa som institutionell investerare inte köper andelsklass A för småsparare med hög avgift utan har förhandlat med Öhman för att köpa en annan andelsklass (C) med lägre avgift.

https://markets.ft.com/data/funds/tearsheet/summary?s=SE0013109584:SEK

4 gillningar

Lysa har en helt fantastisk grupp på fb där man snabbt får svar på sina frågor.

Skulle gärna se att du lägger in frågan där så svaret blir korrekt utrett.

6 gillningar

Det med låg sannolikhet denna fondandelsklass som lysas räntefond äger.

De har inte heller samma avgift som du som privatperson får för en viss fond.

Skulle tro Lysas fond köper andelsklassen för institionella investerare och har förhandlat fram en viss avgift där.

Du kan inte anta att Lysas räntefond betalar samma avgift som du som privatsparare får göra för samma fond.

1 gillning

Har du funderat över dom dolda avgifterna i din tjänstepension?

7 gillningar

Du kommer inte få ett bra svar här eftersom alla här har redan gått in i lysa och försvarar det för kung och fosterland.

Även om avgiften var 20% så skulle du få svar att det kommer att jämna ut sig med tillväxten under en period på 300 år :+1:

16 gillningar

Men nu är det ju inte vad det handlar om…

4 gillningar

Värsta jag tycka med såna har trådar, är att folk ska vara nitiska med det ska vara lägsta pris som möjligt.

Livet handlar om prioriteringar jag är super nöjd med Lysa för att tjänsten är unik enkel och billig som underlättar min vardag. Att jaga efter hundralappar upplever jag inte underlättar min vardag, utan istället skapar onödig ångest moment under min vardag.

1 gillning

Kostnaden som Lysa betalar för Öhman Räntor borde väl synas mer korrekt hos Lysa än hos Avanza?

Gissar på att Lysa får rabatt.

2 gillningar

Konstig jämförelse… Tror ingen här skulle försvara lysa om de tog 20% i avgift…

Anledningen till att många försvarar Lysa är för att det är en bra produkt till rimligt pris.

14 gillningar

För övrigt ganska fräckt uttalande när du inte har några som helst bevis för det.

4 gillningar

Kanske lite tufft uttalat av mig, jag menar inte att anklaga utan bevis… Jag får dock inte ihop det.

Nedan är en beräkning som visar vad det aktuella avgiften av underliggande är baserat på priser av både Lysas och Öhmans, vad jag kan hitta:

(pilar visar hur jag har räknat)
Total Avgift på 0,33%
“Döld” avgift på 0,22%

Någon annan får kommentera om det stämmer verkligen eller om Lysa kan bekräfta det själva.

Obs.
Nu har jag inte räknat år för år, det bör man göra för att få det helt korrekt. Sen bör man ta höjd för varje historisk avgift för de kanske skiljer på sig från dagens siffra.

Bra poang. Om det är en rabbat från 0.61% till 0.11% då är det lungt.

Verkar finnas Öhman Kompass B och C, men både har högre avgift än annonserade 0.11%

Jag fattar inte varför du misstror att Lysa fått rabatt?

Kollar du tjänstepensionen så är flera fonder kraftigt rabatterade. Har för mig att Swedbank har en fond som kostar närmare 1% hos dom men runt 0.2% via tjänstepensionen.

1 gillning

För att inga av presenterade siffrorna stämmer…

Här står 0,29% vilket snarare nästan stämmer med min uträkning 0,33%

Ping @Lysa

1 gillning

Jag kanske har missförståt , men fondavgiften är inbakad i fondpriset som sätts varje dag. Lysa eller någon annan betalar ingen separat avgift till fondbolaget. Angiften räknad i % och delas med 365 som sedan bakas in i fondpriset varje dag.
När du köper en fond betalar du inte någon avgift separat till Avanza eller Lysa eller fondbolaget, utan avgiften är beräknad i fondpriset varje dag.

Det som Lysa debiterar oss sparare (antar jag) är courtage-avgiften för köp av FTE /Aktie i portföljen.

Som sagt, jag kanske har fel men det är så jag har läst och förståt “fond avgiften”.
Jag minns inte att t.ex. Avanza har debiterad mig separat för fond-avgift.

Principiellt stämmer det, men det blir inte så I praktiken när en investerare/bank förhandlat med ett fondbolag om hur stor avgiften ska vara.

Normalt sätt om du köper en fond på en nätmäklare/bank så kommer den avgift som fonden debiteras sen splittas hälften/hälften och ena hälften hamnar hos nätmäklaren/banken och andra halvan hos fondbolaget.

I princip kan då Lysa förhandla med Öhman om hur mycket som ska skickas till Lysas fond, till Lysa själva och hur mycket som hamnar hos Öhman. Slutresultatet blir då att du som Lysa kund kan betala en effektiv avgift som är lägre än samma fond skickar ut till fondbolaget som “avgift”.

1 gillning

Är du säker att Lysa Öhman Räntefond Kompass andelklass B NAV är 104.23 (2024-5-26)? Jag kan se Öhman Räntefond Kompass andelsklass A NAV är 107,04kr medan andelsklass B NAV är 90,32kr medan (2024-5-23). Andelklass A har ingen undelning medan andelklass B har utdelningen. Fondens andelsklass A (SE0006887196) startade 2025-4-13 och du började spara i fonden 2019-11-22. Öhman har ett papper (ser länken) visade fondens andelsklass B (SE0006887204) startade 2019. Det är fel att räkna 100kr som bas till både andelklasser när man gör jämförelse. 2019-11-22 fonden har redan 4% utvecklingen (ser grafen på fondbolag hemsida).

1 gillning

Får avgiften för tjänsten till 0,36 % totalt för 2023. Ett bra pris på en indexfond är väl runt 0,2 %. Lysa ger mig bra spridning och tillgång till fonder som hade vart dyrare för mig själv att köpa så jag är nöjd med nivån på avgiften.

2 gillningar