Istället för att starta en ny tråd, kan jag skriva om Fundler här. @Fundler
Gjorde en djupdykning i Fundler då jag gillar deras strategi till skillnad mot många andra här inne.
Min syn på investering är riskjusterad avkastning.
Många investerare föredrar att ha en globalfond i sin portfölj.
En globalfond (beroende förstås på index) består till 60% av den amerikanska marknaden.
Vilket betyder att en nedgång styrs helt och hållet av hur det går för usa.
Däremot i uppgång har du övriga 40% som bromsar potentialen som finns i usa.
Vill man ha en globalfond ur en ekonomi perspektiv kan det var bättre med 50-60% väst (usa+Sverige) och 40-50% öst (Asien).
Ännu bättre är att ha en portfölj som består av högrisk och övriga tillgångar. Ex. Småbolag, edge 40%-50% och resterande i övriga tillgångar som guld, räntor etc. Här får du bättre drawdowns och avkastning på sikt.
Fundlers samtliga portföljer baseras på samma filosofi som jag beskriver ovan.
Den portföljen jag har fastnat för hos Fundler är deras Smart Hedge Tillväxt som påminner om RT-portföljen och GB.
Har du 20% på ett sparkonto som komplement till deras portfölj har du en Golden Butterfly som sköter sig själv, du slipper dessutom betala ISK-skatt för de 20%. Enda andelen som är tveksamt för mig är Hedgefonden Atalant opportunity som består av 15%. Visst kan det vara bra att den delen förvaltas av proffsen och kan agera efter svängningar till en billig peng men där frångår man Golden Butterfly strategin.
Passar utmärkt för den som vill månadsspara och blir billigare än att göra det själv via sin bank. (Växlingsavgift, courtage, spreed, förvaltningsavgift etc).
Även billigare om man stoppar in engångssumma och behåller i mindre än fem år. Förutsatt att min tolkning av Fundlers totala avgift stämmer! Min snurra är baserad på för tot. Avgift på 0,69%.
Nu till den stora frågan, vad är Fundlers totala avgift?
Smart Hedge Tillväxt
Avgift på hemsidan 0,69% varav;
Fundler: 0,49%
Underliggande fonder: 0,2%
Avgift på hemsidan efter jag blev medlem och var inloggad 0,72%:
Underliggande fonder: 0,23%
Avgift enlig deras avgiftsredovings dokument som mejlades till mig som en del av avtalsbilaga 0,92%
Underliggande fonder inkl. Kickback: 0,35%
Avgift för de underliggande fonderna skiljer sig upp mot 70%! (gäller samtliga portföljer de har)
Vad är den totala avgiften för portföljen Smart Hedge Tillväxt?
Visst kan det handla om olika datum på dessa tre källor men finns det ett tak på hur mycket de underliggande fonderna får kosta?
Övriga avgifter som tillkommer ss. Växlingsavgift?
ps. Jag skrev inlägget från mobilen, ursäktar för eventuella stavfel.
@janbolmeson flytta mitt inlägg till en egen tråd om du anser att jag är offtopic! ![]()