Vad är Fundlers avgift?

Istället för att starta en ny tråd, kan jag skriva om Fundler här. @Fundler

Gjorde en djupdykning i Fundler då jag gillar deras strategi till skillnad mot många andra här inne.

Min syn på investering är riskjusterad avkastning.

Många investerare föredrar att ha en globalfond i sin portfölj.

En globalfond (beroende förstås på index) består till 60% av den amerikanska marknaden.
Vilket betyder att en nedgång styrs helt och hållet av hur det går för usa.
Däremot i uppgång har du övriga 40% som bromsar potentialen som finns i usa.

Vill man ha en globalfond ur en ekonomi perspektiv kan det var bättre med 50-60% väst (usa+Sverige) och 40-50% öst (Asien).

Ännu bättre är att ha en portfölj som består av högrisk och övriga tillgångar. Ex. Småbolag, edge 40%-50% och resterande i övriga tillgångar som guld, räntor etc. Här får du bättre drawdowns och avkastning på sikt.

Fundlers samtliga portföljer baseras på samma filosofi som jag beskriver ovan.

Den portföljen jag har fastnat för hos Fundler är deras Smart Hedge Tillväxt som påminner om RT-portföljen och GB.

Har du 20% på ett sparkonto som komplement till deras portfölj har du en Golden Butterfly som sköter sig själv, du slipper dessutom betala ISK-skatt för de 20%. Enda andelen som är tveksamt för mig är Hedgefonden Atalant opportunity som består av 15%. Visst kan det vara bra att den delen förvaltas av proffsen och kan agera efter svängningar till en billig peng men där frångår man Golden Butterfly strategin.

Passar utmärkt för den som vill månadsspara och blir billigare än att göra det själv via sin bank. (Växlingsavgift, courtage, spreed, förvaltningsavgift etc).

Även billigare om man stoppar in engångssumma och behåller i mindre än fem år. Förutsatt att min tolkning av Fundlers totala avgift stämmer! Min snurra är baserad på för tot. Avgift på 0,69%.

Nu till den stora frågan, vad är Fundlers totala avgift?

Smart Hedge Tillväxt

Avgift på hemsidan 0,69% varav;
Fundler: 0,49%
Underliggande fonder: 0,2%

Avgift på hemsidan efter jag blev medlem och var inloggad 0,72%:

Underliggande fonder: 0,23%

Avgift enlig deras avgiftsredovings dokument som mejlades till mig som en del av avtalsbilaga 0,92%

Underliggande fonder inkl. Kickback: 0,35%

Avgift för de underliggande fonderna skiljer sig upp mot 70%! (gäller samtliga portföljer de har)

Vad är den totala avgiften för portföljen Smart Hedge Tillväxt?

Visst kan det handla om olika datum på dessa tre källor men finns det ett tak på hur mycket de underliggande fonderna får kosta?

Övriga avgifter som tillkommer ss. Växlingsavgift?

ps. Jag skrev inlägget från mobilen, ursäktar för eventuella stavfel.
@janbolmeson flytta mitt inlägg till en egen tråd om du anser att jag är offtopic! :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Tack för en bra och viktig fråga. På hemsidan redovisar vi den avgift vi tar för tjänsten, samt fondernas förvaltningsavgift minus eventuella rabatter (provisioner som vi alltid oavkortat sätter tillbaka till ditt konto). Det gör vi för att det är den avgift som fondbolagen själva redovisar i sitt marknadsmaterial, och som du ser ifall du själv köper samma fonder på en Internetbank eller på annat sätt. Därmed blir de avgifter vi redovisar på hemsidan lätta att jämföra med andra aktörer.

Avgiftsbilagorna är dock reglerade av en särskild lagstiftning, som ser olika ut i olika länder. I Sverige säger lagen att man förutom förvaltningsavgiften även ska redovisa alla övriga kostnader som påverkar fondens avkastning, tex kurtage som fonden betalar till den bank de använder när de handlar aktier och en uppskattad värdeförändring till följd av den så kallade spreaden vid handel. Det är omdebatterat hur relevant detta är, och det är förvirrande för spararna, men alla fondbolag och rådgivare måste såklart följa reglerna. Du kan läsa mer om saken här:

1 gillning

Tack!

Vad är den totala årliga avgiften som jag betalar för Smart Hedge portföljen?

Om jag tolkar er rätt här så är den verkliga avgiften som jag bekostas årligen 0,92%?
Vilket skulle innebära en diff. på 33% på totalen (0,92/0,69) som och 75% (0,35/0,2) för de underliggande fonderna.

Vad är förklaringen till den tredje total avgiften som finns i inloggad läge som är på 0,72%?

Är den totala avgiften ni redovisar på ert hemsidan (0,69%) i samma omfattning som era konkurrenter redovisar, om vi tar @Lysa och @Jonas-Opti som jämförelse?

@Lysa den totala kostnaden som ni redovisar på hemsidan innehåller transaltionsavgift. Är det ert kostnad eller de underliggande fondernas kostnad?

Är också intresserad av denna frågan.
Är ju ändå en del skillnad på 0,72 och 0,92%

Om man jämför med tex LF global indexnära som kostar 0,22% ska detta jämföras med 0,72 eller 0,92%?

Hej Robert!
Tack för en bra fråga!

Transaktionsavgiften är en avgift som dras i de underliggande innehaven. Det är alltså inte en avgift som Lysa tar ut :slight_smile:

Vänligen, Astrid på Lysa

Tack @Lysa

@Fundler

1. Är min räknesnurra nedan korrekt och jämförbar?
  2. Enklare frågeställning, är den totala årliga avgiften för portföljen Smart Hedge på 0,72% (såg nu att hemsidan blev uppdaterad, tidigare var det 0,69%) jämförbar med Lysas totala årliga avgift?
  3. Finns det ett tak på hur mycket de underliggande fonderna får kosta?

Vi, @Lysa , @Jonas-Opti, och de flesta andra aktörer redovisar de avgifter som tas ut för förvaltningen, dvs vår egen avgift samt underliggande fonders avgifter. Det är dessa avgifter som vi visar på hemsidan, och som ska vara jämförbara med andra rådgivares avgifter. Jämför man med andra fonder ska man jämföra den rena förvaltningsavgiften med våra avgifter.

De övriga kostnaderna i de underliggande fonderna redovisar både vi och Opti i den detaljerade redovisningen, som vi i egenskap av rådgivare är skyldiga att göra. Lysa, som är ett fondbolag, redovisar sina egna transaktionskostnader i fonden som tillkommer ovanpå deras avgift, men inte de underliggande fondernas dito (se även svar från Lysa själva här ovan).

Totalkostnaden, alltså avgifter plus övriga kostnader, ska enligt lag redovisas i en särskild rapport, som vi skickar ut i samband med att kontot öppnas. De övriga kostnaderna är andra kostnader som fonden betalar i sin verksamhet, som förenklat skulle kunna sägas vara kostnader som du hade haft för att skaffa samma exponering på egen hand, tex kurtage och spreadar.

För Smart Hedge ser det nu ut såhär:

Fundlers avgift för tjänsten 0,49%

Fondernas förvaltningsavgifter 0,23%

Summa förvaltningsavgifter 0,72%

Övriga kostnader i fonderna 0,15%

Totala kostnader för exponering 0,87%

En komplicerande faktor är att transaktionskostnaderna i fonder uppdateras ganska ofta. Tex har fonden Atlant Oppurtunity , som ingår i Smart Hedge, ändrat sina kostnader två gånger bara sedan årsskiftet. Detta hade uppdaterats i vår avgiftsbilaga, men tyvärr inte på hemsidan. Därför stod det en annan siffra där, som nu är rättad, så tack för att duuppmärksammade detta! (Innan senaste ändringen var totalkostnaden 0,84%, dvs 0,92% minus 0,08% återförd provision.)

Gällande jämförelser med andra fonder, tex Länsförsäkringar Global Indexnära, så är det alltså förvaltningsavgiften på 0,20 % per år som är jämförbar med den sammanlagda avgiften. Den Fundler-portfölj som ligger närmast den fonden är Smart Index Potential, med en sammanlagd förvaltningsavgift på 0,37 % per år. Nedan en jämförelse av avkastning, avgift och risknivå:

Senaste året Fr dec 2016 Förv.avgift Volatilitet
Länsförsäkringar Global Indexnära + 25,7 % + 69,3 % 0,20 % 16,2 %
Fundler Smart Index Potential + 30,3 % + 70,8 % 0,37 % 15,1 %
Fundler Global Framtid + 33,6 % (fanns ej) 0,63 % 17,7 %

Trots att Fundler Smart Index Potential har både lägre risknivå och högre avgift än LF Global Indexnära har den alltså gått lite bättre, både senaste året och sedan den publika lanseringen för ca 4,5 år sedan. Fundler Global Framtid har gått ännu bättre, men har också lite högre risknivå än LF. Om den hade funnits sedan dec 2016 hade den för övrigt varit upp hela 107,1 % nu.

Stort tack @Fundler bilden är mycket klarare nu!
Jag uppdaterad min snurra med övriga kostnader baserad på avgiftsbilagan, blev något lägre på totalen då du antagligen har avrundat i ditt inlägg ovan (0,841% vs 0,870%).

Frågan som kvarstår: Finns det ett tak på hur mycket de underliggande fonderna får kosta?

@Lysa Hur många procent är de övriga kostnader på, om vi utgår från @Fundler och @Jonas-Opti detaljerade redovisning?

@janbolmeson Jag blev nyfiken efter @fundlers inlägg och ser att även du redovisar avgifter exkl. övriga kostnader. Ni kanske har förklarat detta i tidigare avsnitt?
Jag tycker att detta är viktig om vi ska ha en rättvis jämförelse mellan dina portföljer (göra det själv) och fondrobotarna.

Ex. Länsförsäkringar Global Indexnära som har en total avgift på 0,22% inkl. alla kostnader.

btw, nedan är anledningen till att jag är nyfiken på Smart Hedge portföljen. Jämförelsen är dock inte helt korrekt 15% hedge delen är lagt som räntor och teknik delen på 10% är lagt som SCB USA (småbolag)

Hej Robert!

Vi tycker det är jättebra att du intresserar dig för och gräver i dessa frågeställningar då transparens kring avgifter är något vi är väldigt måna om på Lysa!

Lysas avgifter framgår i sin helhet av lysa.se/avgifter. Det finns inga övriga kostnader som tillkommer utöver de som redovisas där.

Om man till exempel har en portfölj med bred inriktning och fördelningen 75% aktier och 25% räntor så blir den totala avgiften 0,368%. Denna totala avgift består i sin tur av dels avgiften som Lysa tar ut för de tjänster som företaget erbjuder, 0,24% (detta inkluderar portföljförvaltning och fondförvaltning). Därtill redovisas avgiften för underliggande fonder vilket är den viktade totala avgiften för innehaven och denna innehåller alltså underliggande fonders transaktionsavgifter. I exemplet uppgår denna till 0,124%. Till sist så redovisas även den transaktionsavgift som uppkommer då vi köper och säljer underliggande fonder och ETFer, denna uppgår till 0,004%. Transaktionskostnaden är låg eftersom vår infrastruktur tillåter oss att handla direkt av market-makers via en så kallad request for quote plattform - Tradeweb.

Till sist vill vi förtydliga att Lysa inte enkom är ett fondbolag. Lysa bedriver portföljförvaltning och fondförvaltning vilket vi anser är den bästa modellen för kunden vilket vi beskriver i vårt white-paper (https://lysa.se/whitepaper).

Vänligen, Astrid på Lysa

3 gillningar

Tack @Lysa

Då har vi konstaterat att avgiften som redovisas på hemsidan är jämförbar med Fundlers tot. Avgift för Smart Hedge på 0,87% eller Länsförsäkringar avgift på 0,22% som nämns ovan.

En summering gällande jämförbara total årlig avgift på de fonder och aktörer som har nämnts i tråden, för att skapa tydlighet i frågan.

Årlig avgift redoviad på hemsidan Total årlig avgift inkl. övriga kostnader
Fundler Smart Hedge 0,720% 0,870%
Lysa fördelningen 75% aktier och 25% räntor 0,368% 0,368%
Länsförsäkringar Global Indexnära 0,200% 0,220% Avanza redovisar 0,22%, inte övriga aktörer.

Bra sammanställning! Vore intressant att även få med Opti.

2 gillningar

@Fundler Några av de underliggande fonder har kontant utdelning.
Var tar utdelningen vägen? Jag antar att de återinvesteras.

Var kan man läsa mer djupgående om hur Fundlers robort fungerar, hur utdelningar återinvesteras? När och mellan vilka tillgångar samt hur ofta det görs ombalansering i portföljen?
Vet ex. att @lysa har regel för ombalansering som triggas igång vid X=% i svängning Y= under antal dagar.

1 gillning

@Robert88 Helt riktigt. Utdelningarna sätts in på ditt konto, och i samband med det skapas automatiskt köpordrar som handlar upp utdelningen i enlighet med hur din portfölj ser ut.

Ombalansering går ut på att återställa ursprungsvikterna mellan tillgångarna i en portfölj efter att de rört sig en bit ifrån det. På så vis kan man relativt enkelt fånga upp tillfälliga över- och undervärderingar i olika tillgångar och få högre avkastning över tid. Fundler tittar på alla portföljer individuellt och föreslår dig att ombalansera när det är lämpligt just för din portfölj.

Ombalansering sker mellan samtliga fonder i Fundlers portföljer, och roboten har ett gränsvärde som ska ge ca 1-4 ombalanseringar per år. De blir dock inte jämnt utspridda, utan kommer ske oftare när marknaderna rör sig snabbt och okorrelerat än när det tuffar på och alla marknader går i ungefär samma riktning.

Hoppas det svarade på dina frågor, vi kompletterar även med det på vår webb!

@Fundler Tack!

Även källskatt och annat sköts i det tysta?

Det låter som att ombalanseringen sker av mänsklig faktor snarare än förprogrammerad algoritm/ AI?

Det vore bra om ni likt @Lysa och @Jonas-Opti har en ”whitepaper” tillgänglig på hemsidan som på ett transparent sätt beskriver Fundlers tjänst/Robot.

@Robert88 Det stämmer, allt sköts automatiskt. Ombalanseringarna innehåller inte heller några manuella moment, utan såväl trigger som ordergenerering är automatiserade. Vår ambition är att besvara så mycket som möjligt av de vanligaste frågorna i vår FAQ, och tar gärna emot tips på vad som skulle göra den bättre.

@Fundler
Er hemsida och F/S har mycket kvar att ge. Mycket av det du har svarat på här inne hittar inte jag tillgänglig på hemsidan, om vi ska ta ett exempel!

En transparens whitepapper är ett måste.

Se @Lysa

Se @Jonas-Opti

Sedan förstår jag inte heller varför era avancerade portföljer kostar mer än det dubbla mot index portföljerna i fundler avgift. (0,2%vs0,49%)

Om vi tar Hedge som består av 4 etf:er (index) och 1 fond. Samtliga tillgängliga att köpa som privat investerare. Era index portföljer innehåller nästan det dubbla, i min värld har era index portföljer högre omkostnad.

Vad får man mer i era avancerade portföljer som leder till att era omkostnader blir högre?
Är det att ni har hittat rätt ”allokering”? Det leder inte till höger löpande omkostnad.

@Jonas-Opti avgift är motiverat= diversifiering

Om ni ska expandera på riktigt och ta större marknadsandelar/kapital så är dessa förbättringsförslag ett måste samt att ni lägger er rätt i avgift för era avancerade portföljer.

@Robert88 Tack, vi tar till oss av din feedback.

Vi har inte haft någon efterfrågan av just ett whitepaper, ofta är det lättare att bemöta våra kunder genom individuella samtal där det finns möjlighet att ställa frågor till en fysisk rådgivare. Ett whitepaper ger bra teoretisk information, men begränsad behållning för den som inte är van att läsa om förvaltningen av finansiella tjänster. Vi skriver också löpande blogginlägg för att på ett enkelt sätt berätta om hur vi arbetar och motiverar våra avgifter.

Gällande våra avgifter så är våra specialportföljer omkring 0,15 procent billigare än Optis aktieportföljer och våra indexportföljer ligger prismässigt på samma nivå som Lysas.

Har du andra frågor kring våra portföljer och förvaltarnas strategier, är du varmt välkommen att höra av dig till oss!