Vad är Fundlers avgift?

@Fundler Att jag väljer en fondrobot är hela grejen med att komma bort från individuella samtal och få mänsklig rådgivning. Jag kanske har missat vad er tjänst är!

Att följa olika blogginlägg är ju inte heller en tjänst man betalar för om jag väljer en fondrobot. Dessutom säger era blogginlägg nästan ingenting om hur era tjänster fungerar.

Vilka av dessa blogginlägg svarar på min fråga nedan?

Är inte insatt i @Jonas-Opti jag tror att de har samma avgift för tjänsten oavsett portfölj, det som kan skilja är de underliggande fonderna.

Gällande @Lysa så är ni 0,141% dyrare om vi jämför Smart Index Tillväxt och inkluderar övriga kostnader.

Lysa 70/30: 0,369%

Fundler Smart Index Tillväxt: 0,51 varav underliggande fonder på 0,31%

Återigen ta det som feedback i förbättringssyfte, för att jag är nyfiken på er tjänst.

Jag har tyvärr inte tillgång till @Jonas-Opti underliggande fonder. Gjorde ett fösök via appen men först måste man skapa ett konto innan man kan ta sig vidare.

Kan sammanställa om någon kan hävisa till var jag kan hitta information om avgift på de underliggande fonderna.

Hej igen @Robert88 :slight_smile:

Kul att du har ett genuint engagemang i vårt tjänst, det gör oss självklart väldigt glada. Trots att vår tjänst är digital och bygger på avancerad teknik, vet vi att många ändå vill kunna komma i kontakt med oss. Att förvalta någons pengar är ett stort förtroende. Att finnas på plats för att möta individuella frågor kring investeringar och sparmål är självklart för oss. Men, de allra flesta låter vår förvaltning och roboten sköta sparandet fullt ut, förmodligen är du en av dom.

Gällande våra dyrare portföljer så kräver dom mer arbete av våra förvaltare för löpande urval av fonder i olika branscher, sektorer och geografiska områden.

Mvh
Team Fundler

Det stämmer @Robert88, vi tar alltid samma pris för förvaltningen oavsett portfölj. Det är viktigt för oss att det är enkelt och tydligt, så att man i slutändan alltid får samma pris som man valde Opti för.

Det enda som sedan skiljer mellan portföljerna är kostnaderna för fonderna. Fondernas avgift påverkar aldrig vår ersättning, utan vi väljer enbart utifrån vad vi bedömer är bäst för kunden. Vi byter fonder när vi hittar alternativ som vi bedömer som bättre, och vilka fonder som en portfölj innehåller nu syns i appen. Där får man även en tydlig sammanställning av vad den totala avgiften blir i procent, och kan skriva in ett belopp för att se vad det också blir i kronor och ören.

Totalkostnaden för den billigaste portföljen är idag 0,83 %, och den dyraste 0,92 %. Som du ser på kostnaden för fonderna så prioriterar vi att diversifiera portföljen så mycket som möjligt, för att (enligt teorin) höja den riskjusterade avkastningen samt göra portföljen mer motståndskraftig vid extraordinära händelser. Därför innehåller portföljerna utöver ett brett aktieben även en mycket bred korg av råvaror, högavkastande obligationer från hela världen, realränteobligationer från hela världen, med mera. Och alla globala obligationer valutasäkras såklart till kronor – ännu en sak som kostar lite men som är viktig för att portföljen ska fungera korrekt. De flesta av dessa saker är vi ensamma med.

En snittkund med 50 000 kr investerat betalar idag ungefär 35 kronor i månaden för allt, dvs både för förvaltningen och fonderna.

Hoppas det besvarar frågan, säg bara till annars!

Mvh,
Jonas
VD Opti

2 gillningar