Ett kommande inlägg på sociala medier som du i forumet får före alla andra. ![]()
Info om en förändring som de flesta - inkl. finansmedia - har missat.
Förra året kom ny lagstiftning från EU som ställer krav på fondbolag att redovisa alla sina kostnader så att vi konsumenter får en korrekt bild av avgiften vi betalar.
Det är jättebra eftersom avgiften är enligt mig den näst viktigaste faktorn att ta hänsyn till när man väljer en fond. Tumregeln som alla borde komma ihåg är:
▸ Ju lägre avgift, desto mer pengar till dig.
▸ Ju billigare, desto bättre produkt.
Att då hjälpa oss småsparare att få en tydligare redovisning av avgifterna är
upp till EU. Men!
Det innebär att det just nu hos de flesta fondbolag är lite kaos, för man måste redovisa kostnader som man aldrig redovisat förut t.ex. spread-kostnader.
Därför är det lite hela havet stormar just nu och samma fond kan till synes ha två HELT OLIKA avgifter på t.ex. @avanzabank (som uppdaterat) och @nordnet som inte gjort det.
T.ex. kostar Länsförsäkringar Global index 0.20% hos Nordnet och 0.23% hos Avanza. Än större skillnad blir det för räntefonder där kostnaderna är generellt högre. Spiltan Räntefond Sverige ligger på 0.59% hos Avanza och 0.10% hos Spiltan / Nordnet.
Även vår stående rekommendation @lysa.se redovisar nu en avgift på 0.374% istället för 0.3327%.
Det viktiga att notera är:
▸ Det SER ut som en höjning, men i praktiken så betalar vi idag INTE mer än vad vi gjorde igår.
Däremot tror jag nog att om ett litet tag, när alla har landat, så kan man nog se över sina fonder. För plötsligt kan vi ju se nya saker - t.ex. vilka som är effektiva och fokuserar på att ha låga avgifter.
Som vanligt kommer indexfonder få lägst differens (ca +0.03%), en snittaktiefond lär hamna runt +0.17% och en snitträntefond på runt +0.20%. Vissa kommer hamna uppemot +0.50%. Det ryktas om att vissa hedgefonder kommer öka runt +2.00%(!) - vilket är galet.![]()
Min poäng är: loggar du in och plötsligt ser att LYSA eller någon av fonderna vi bruka reka plötsligt är dyrare, så är det en redovisningsteknisk grej och ett nytt normal läge. Dessutom vet du nu något som inte andra vet och kan framstå som lite nördig. ![]()