Hej! Är det någon som jämfört de totala avgifterna med lysa bred 100% aktie vs basportföljen? Lysas redovisade avgift är ju nu högre men ser inte att fonderna i basportföljen höjts? Är de lika transparanta som lysa?
Lysa tar väl strax under 0,40% i avgift för sina portföljer. Typ 0,34-0,36 vill jag minnas?
Basportföljen går loss på ca 0,26% om man väljer LF global och LF tillväxt. Byter man dessa mot Avanzas dito så blir det något lite lägre.
Tillägg: givet att man bara väljer aktiedelen. Räntedelen är mycket mer komplex.
Såklart
Tog för givet att han menade aktiedelen när han skrev Lysa 100 bred ![]()
Jag som hade otur när jag tänkte. Sorry! ![]()
Hej! Tack för input, men det jag menade var att Lysa höjde sina avgifter i år med hänvisning till att de nu visar dolda avgifter som inte var kända för dem tidigare. Är dessa avgifter nått som även fonderna i basportföljen har men inte redovisar?
Har inte kollat upp det så noga på sistone, men ja alla drabbades av lagstiftningen sedan är fonder olika bra på att redovisa det. Min upplevelse är att Lysa och Avanza är bäst i klassen.
Finns ett avsnitt på ämnet ?
https://rikatillsammans.se/fondavgifter-priip/
Avanzas har så vitt jag vet alltid redovisat alla avgift korrekt.
Däremot verkar t ex Lysa fått redovisa ytterligare några baspunkter i avgiften sen denna EU-lagstiftning.
Enligt Lysa ”Det SER ut som en höjning, men i praktiken så betalar vi idag INTE mer än vad vi gjorde igår”
Hej! Jepp i min värld har lysa blivit lite mindre prisvärt då för jag ser inte att Avanza höjt priset på tex Länsförsäkringar global indexnära pga att de dykt upp fler dolda avgifter
Precis , det stämmer bra !