Avgifter Lysa fondrobot

Hej! Jag kollar över mina fondavgifter inför att jag planerar att flytta över den störta delen av mitt månadssparande i nyöppnade Lysa-portföljer (satt upp två st med olika horisont/risk).
När jag nu jämför avgifter för de fonder som ligger i min Lysa-portföljerna ser jag att avgiften som redovisas på Lysa är extremt mycket lägre än om jag söker upp de individuella fonderna på tex avanza. Om jag tar exempel:
ÖHMAN - GLOBAL MARKNAD HÅLLBAR
Lysa:
Lysa - 0,240 %
Fonder - 0,146 %
Transaktionsavgifter - 0,010 %
Total avgift Lysa: 0,396 %
Avanza:
Förvaltningsavgiften 0,40 %
Total avgift 0,51 %
Nu till min fråga: är det möjligt att det är såhär eller vad missar jag? :slight_smile:
Stort tack för svar!

Maria

I Lysas whitepaper står det att de återinvesterar alla kick-backs de får från fondbolagen. Avanza stoppar kick-backs i sin egen ficka. Därifrån kommer nog den stora skillnaden. Kick-backs brukar vara ungefär halva förvaltningsavgiften.

Det skulle också kunna vara så att Öhmsn tagit fram en ny andelsklass åt Lysa, med lägre förvaltningsavgift. Den andelsklassen finns dock inte på Morningstar så jagkan inte säga säkert.

Fråga Lysa om du vill ha ett exakt svar! Här är deras whitepaper:

https://lysa.se/whitepaper/

Stort tack Emil, både för ditt svar och länken! ?

Hej Maria,

Först och främst, kul att du kommer flytta över ditt sparande till Lysa.
Vi har förhandlat ner avgifterna kraftigt och det gör vi genom att “poola” alla våra kunders pengar och förhandla ned kostnad hos våra utvalda fondbolag.

Du får på detta sätt bättre villkor än vad du hade fått genom att investera på egen hand i många olika fonder och värdepapper idag. Genom att eliminera intressekonflikter och inte stirra oss blinda på hur mycket pengar vi kan kräma ur varje affär, kan vi istället fokusera på något mycket viktigare – nöjda kunder och förhoppningsvis få förtroendet att förvalta mer av dina sparpengar.
Vi accepterar aldrig dolda avgifter eller så kallade kick-backs.

Vi försöker alltid sänka avgifterna för våra kunder och förhandla rabatter hos våra
utvalda fondbolag.

Nyfiken på detaljerna? Emils länk ovan är bra: https://lysa.se/whitepaper

God fortsättning!

Bästa hälsningar, Kundservice Lysa

sen glöm inte att lysa redovisar kostnaderna för alla fondena som grupp. om öhman är 20% av portföljen tex och kostar 0,51% blir totalsumman 0,102%.

Avanza Auto har liknande upplägg med rabatt på avgifterna i de underliggande fonderna.

Jag rekommenderar inte Avanza Auto och tyvärr är den totala avgiften något högre än Lysa men tycker det är värt att nämna för att hålla informationen här på forumet lite opartisk.

“De högsta förvaltningsavgifter för de underliggande fonderna i en fond-i-fond redovisas nedan och avser avgift efter eventuell återbetald del i form av rabatt.” Det tillämpar till matarfonder Avanza Global, USA och Emerging mkts. Ser sidan 6, informationsbroschyr.
Hur kan du veta att Avanza Auto är en fond-i-fond?
https://avanzafonder.se/wp-content/uploads/2019/12/Informationsbroschyr-Avanza-Fonder-191217.pdf

Hej MLT.
Det går att hitta detaljinfo om de olika Avanza Auto på webbsidan. Gå hit:
https://www.avanza.se/avanza-auto/avanza-auto.html#auto
Välj en av fonderna.
Bläddra ner och tryck på “Läs mer och gå vidare”.
På den sidan får du fram detaljinfo ang fördelning och värdepapper.
Så här ser tex Auto 4 ut:
62,6% Aktiefonder
Swedbank Robur Access USA 10,77 %
SPP Aktiefond USA 10,75 %
Öhman Etisk Emerging Markets 9,81 %
Swedbank Robur Access Japan 8,62 %
Swedbank Robur Access Europa 6,16 %
SPP Aktiefond Europa 6,16 %
Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige 3,46 %
Swedbank Robur Access Sverige 3,43 %
SPP Aktiefond Sverige 3,42 %

32,0% Räntefonder
Spiltan räntefond Sverige 7,35 %
Swedbank Robur Penningmarknad 7,34 %
Danske Invest Sverige Kort Ränta SA 7,34 %
Öhman Obligationsfond A 4,99 %
SPP Obligationsfond 4,99 %
5,4% Övrigt (Alternativa investeringar)
Handelsbanken Råvarufond 5,39 %

Tack för information. Svenska drives me crazy! Det finns ordet “fondandelsfond” på faktabladet. Är det samma sak som fond-i-fond (fund of fund)?!