Hur bokför ni kostnaden för LYSAs disktionära avgift i ert företag?

På förekommen anledning plockar jag upp den här frågan igen för att förstå vilket konto ni bokför kostnaden på?

Eftersom det är moms på kostnaden så kan det väl inte ses som en bankkostnad, eftersom de kostnaderna är momsfria?

2 gillningar

Ping @gronk, @nestor eller @Skogstomten - har ni något förslag?

1 gillning

Hade valt eller skapat ett lämpligt ”omkostnadskonto” med moms.

Uppdelning på många konton handlar ju mest om bokföringsrutiner, önskemål om internuppföljning och god redovisningssed.

Ur Skatteverkets deklarations/skattesynpunkt är det ”lite slarvigt uttryckt” inte så noga var en specifik kostnad bokförs så läge det hamnar som en avdragsgill kostnad (om det är så det ska vara enligt regelverket).

2 gillningar

Min tanke också… Hade förmodligen lagt det på ett 64-konto.

1 gillning

Är ni helt säkra på att man får dra av avgiften?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.14/2833.html#h-Forvaltningsutgift-i-fonder-eller-i-fondforsakring

Lite längre artikel:

Men skriver hon inte om privatpersonperspektivet? Jag gör inga avdrag som privatperson och får isf. kolla med min redovisningsfirma hur de bokför det.

@Gronk du som driver redovisningsfirma, har du något inspel?

Kollade vad ChatGPT tyckte:

I många fall är förvaltningsavgifter för företagsägda kapitalförsäkringar avdragsgilla. Detta innebär att de kan dras av som en kostnad för företaget.

Det får räknas som att det är avdragsgillt :slight_smile:

2 gillningar

Haha, det här var vad chatgpt svarade mig:

I Sverige är förvaltningsavgifter för företagsägda kapitalförsäkringar normalt inte avdragsgilla för företag. Skattereglerna för företag och kapitalförsäkringar regleras av Skatteverket och Finansinspektionen i Sverige. Förvaltningsavgifter som tas ut av försäkringsbolag eller andra förvaltare för att hantera företagskapitalförsäkringar anses normalt vara en kostnad för företaget och inte är avdragsgilla som en företagskostnad.

Det är dock viktigt att notera att skattelagstiftningen kan ändras över tid, och det finns ibland undantag och särskilda regler som kan gälla i specifika situationer. Därför är det alltid rekommenderat att konsultera en skatteexpert eller revisor för att få aktuell och specifik rådgivning om skattefrågor som rör företagskapitalförsäkringar och andra skattefrågor i Sverige, särskilt eftersom skattelagstiftningen kan vara komplex och föränderlig.

Har lågt förtroende för ChatGPT i dessa frågor… När jag ställde om frågan fick jag:

I Sverige kan företag dra av kostnader för sådana tjänster och produkter som är direkt relaterade till företagets verksamhet. När det kommer till kapitalförsäkringar som är företagsägda, kan situationen vara lite mer komplex.

Förvaltningsavgiften för en kapitalförsäkring kan ses som en kostnad för att förvalta kapitalet inom försäkringen. Om kapitalförsäkringen används som en del i företagets placeringar eller på något sätt är kopplad till verksamhetens syfte och mål, kan avgifterna vara avdragsgilla. Det är viktigt att förvaltningen av kapitalet inom kapitalförsäkringen är i linje med företagets affärsverksamhet.

Det är dock viktigt att notera att reglerna kring avdragsgillhet kan vara komplexa och bero på många faktorer, därför bör man konsultera med en skatterådgivare eller revisor för att få information som är anpassad till det specifika företagets situation och de aktuella skattereglerna som gäller vid tidpunkten för frågan.

För den mest aktuella och tillämpliga informationen, bör du rådgöra med Skatteverket eller en kvalificerad skatterådgivare. Skattelagstiftningen kan förändras och det är viktigt att basera beslut på den senaste informationen.

Väldigt intressant att den genererar två skilda svar.

Efter att ha svarat för privatpersoner ställde jag om frågan: Är avgifterna för företagsägd kapitalförsäkring avdragsgill

Kan vara att jag använde ordet ‘avgifter’ och inte förvaltningsavgifter.

1 gillning