Intressant pitch Välkommen hit! Du verkar rätt ny med en 5 timmar gammal profil, så jag försöker göra en 30 s hiss-pitch tillbaka.
Jag har inte Lysa för det passar inte mig. Bara så det är klart att jag inte är die hard Lysa.
Jag tycker det är super tydligt från @janbolmeson att Lysa är för de som inte vill eller kan lägga tid på sin ekonomi och ändå få marknadens avkastning i snitt. Tex. lägga tiden på att tjäna mer pengar.
RT strukturen är helt flexibel. Vill du ha portföljbelåning (eller något annat med högre risk) så skulle jag tro att grundrådet är att hålla till på Avanza eller Nordnet och - om man kör med 4 hinkars principen - kanske separera det i spekulations-hinken pga. den högre risken. Eller någon annan platform där du kan göra vad DU vill. Det är inget problem.
Portföljbelåning har varit uppe i ett antal trådar här på forumet. Så det är bara att söka och ta del av de diskussionerna.
Det är finns väl egentligen inget som säger att Lysa inte kommer med portföljbelåning i framtiden. De säger ju själva i senaste avsnittet att de har många saker att utveckla, men gör det i prioriteringsordning. Ett mindre bolag kan ju inte göra allt samtidigt.
Problemet är väl också att RT/Lysa personen, låt oss kalla henne Ria-Tina (a.k.a. RT), inte kommer i kontakt med Bosses halvbror, Benny, som försökte göra om brossans portföljbelåning tre år senare men hamnade mitt i en krasch och gick i personlig konkurs. Just sayin, survivorship bias
Motsvarar ditt exempel samma risk, när man vill flytta pengar till Avanza eller Nordnet? När du kommer med din pengapåse och säger till datorbutiken Avanza eller Nordnet t.ex. att jag vill ha en ny dator istället, säger då dessa företag/banker, ”nej tack, vi vill inte ha dina pengar”?
Frågan om belåning i våra portföljer dyker upp då och då här på forumet och den har även diskuterats internt hos oss. Hittills har vi landat i att inte erbjuda belåning i våra portföljer. Det belåning gör med en portfölj är att den kraftigt ökar volatiliteten, vilket ökar risken (på gott och ont) i ens sparande. I tider då marknaden går upp ger det en extra skjuts uppåt men man får inte heller glömma bort att det blir en hävstång nedåt i tider av sämre marknadsutveckling.
För att det skulle bli intressant att erbjuda belåning i framtiden behöver vi 1) kunna säkerställa att kundens investeringshorisont faktiskt är riktigt lång, som t.ex. tjänstepensioner där man inte kan göra uttag innan man fyllt 55 år och 2) erbjuda det via en tredjepart så att Lysa inte tjänar några extra pengar på produkten. För oss är det avgörande för vår affärsmodell (som bygger på förtroende) att vi inte har någon intressekonflikt gentemot våra kunder som gör att vi tjänar mer på att t.ex. erbjuda kunderna att belåna sina portföljer.
Gällande Lysa som tjänst är vi en do it for me-plattform för alla de som vill ha hjälp att få ett riktigt bra sparande till en låg kostnad. Vår tjänst är enkel och vi har medvetet valt att begränsa antalet val våra kunder gör, detta för att det ska vara så enkelt som möjligt att utifrån ens egen situation och ens preferenser få en portfölj som sköter sig själv och är utformad i linje med ekonomisk forskning. Vi förvaltar våra kunders pengar och ger dem tid att fokusera på annat. Sedan vill vi såklart vidareutveckla produkten för att kunna erbjuda ännu mer värde, men då måste vi vara riktigt säkra på att vi utvecklar den på ett sätt som är tryggt och bra för våra kunder.
Tror du missförstod mitt inlägg. Jag menar inte att Bosse fick så pass mycket bättre utveckling med hjälp av belåningen att han kunde köpa lägenheten, utan att han helt enkelt använde belåning med aktierna som säkerhet för att köpa den. Naturligtvis ska man inte go crazy bananas med portföljbelåning, men det är trevligt att kunna utnyttja den.
Detta är ju ett argument mot att använda Lysa, eftersom du argumenterar för att Nordnet/Avanza skulle neka din insättning av pengarna från Lysa - dvs. ännu viktigare att göra rätt från början.
Vad har investeringshorisonten för betydelse? Ni har helt enkelt en (av skatteskäl separat) kreditlina med aktierna som säkerhet som man kan nyttja. Så länge man inte belånar sig så att man riskerar tvångsförsäljningar har horisont ingen betydelse.
Det ena utesluter ju inte det andra. Mycket omständigare (och kan dessutom trigga amorteringskrav) om man lånar ännu mer på bostaden än att bara göra ett uttag från kreditkontot.
Men jag ser inte TS logiken att Lysa är kass för att man inte kan belåna. Lysa är för de som vill ha marknadsavkastning med minimum av tidsinsats. Tycker det är tydligt på RT.
Portföljbelåning är något en del vill ha och då får man söka sig till andra plattformar som det ser ut nu. Kan i och för sig använda basportföljen och belåna den à la AP7.
Men visst kanske tips åt @janbolmeson på framtida avsnitt om portföljbelåning - hur, var, hur mycket, når i livet etc etc. Det kan ju vara ett bättre sätt att ta högre risk (som AP7) än att laborera med andra högrisktillgångar.
Så länge kvarteret har andra krogar med burgare, grillspett, pokébowl, pasta etc så är det ju grymt om pizzerian gör sin stenugnsbakade surdegsfavorit bäst och fortsätter med det.
Det är ju upp till var och en att bedöma vilken ränta man kan få och är nöjd med. Om jag belånar min portfölj vill jag ha en utväxling som är långt mycket bättre än låneräntan, annars avstår jag. Då är inte en procent hit eller dit avgörande. Det viktigaste är logistiken runt att kunna låna, och sluta låna. För min del alltså. Jag fokuserar på de stora och avgörande stegen, även om jag vet att varje krona räknas.
Finns det bolåneinstitut som erbjuder dag till dag flexibilitet för utlåning i Sverige? Känner bara till Avanzas private banking bolån som har 500k helt flexibel kredit.
Ursäkta mig men det låter inte som bra argument.
Det ena är att det är sunt att belåna globala aktiefonder i jämförelse med andra lån som finms tillgängliga.
Det andra med att ni inte vill tjäna pengar på belåning låter som något negativt. Bör inte finnas någon anledning att inte vilja tjäna pengar på att folk återinvesterar pengar i företag.
Skaffa portföljbelåningen så vi kan belåna våra tillgångar för att kunna skapa mer tillgångar…