Justerar belåningen efter räntan genom att låna mer eller amortera ner men ligger nu kring 7-9% belåningsgrad på Avanza (räntan är 1% om belåningsgraden är <10%).
Har långsiktigt 15% belåning på Avanza. Ignorerar bostadslånet.
Oj! Är du inte rädd för margin call vid en börskrasch?
Klarar ett fall på 50 % innan tvångsförsäljning.
Svårt att se det dock på global på en dag. Men påverkas av mitt begränsade kapital och att mitt månadssparande är en såpass stor del av portföljen.
När jag har en portfölj på ett par miljoner och mitt liv ser annorlunda ut (barn etc) kommer jag justera ner belåningen.
Jag tänker att räntan kanske blir lite väl hög över 50% belåning? Räcker med en nedgång på 20% för att du ska hamna där.
Jag brukar tänka att jag ska kunna rida ut en nedgång utan att sälja. Då spelar det ingen roll om nedgången kommer på en dag eller över ett par år. Men om du kan väga upp det med månadssparandet relativt snabbt så förstår jag det litete bättre.
Då pyttsar jag in mer då för att sänka belåningen, som det ser ut nu så är räntan över 50 % inget problem.
Men klart räntan kan ändras vilket den nu gjort i jämförelse med för ett år sen.
Ja min bedömning är att jag utifrån min livssituation kan tackla det.
Gick utmärkt under covid dippen då jag utan att gå in på detaljer hade det i övrigt ekonomiskt tufft i livet. Hade gått bra även om det inte vände så fort som det gjorde (jag var besviken att det vände, ville köpa på mig mer).
Var man nu ska få de pengarna ifrån…
En kul övning för matematikerna blir att räkna ut marginalräntan och se hur dyra blancolån som det är motiverat att ta ut för att komma ner i en lägre ränteklass. Eftersom Avanzas ränta räknas från första kronan. Skulle inte förvåna mig om det i vissa fall är motiverat att låna på kreditkort för att ta sig ner i lägre ränta. Såklart överkurs för de flesta småsparare.
Har en trevlig lånhaj jag känner. 
Nee men man kan väl se det som att vissa gamblar med enstaka aktier och jag gör motsvarande bett här med en globalfond med hävstång utifrån livsförutsättningarna jag har.
Ja, 8% just nu men som jag tillåter mig att höja till 20%.
Har inspirerats av något Gunther Mårder sa i sparpodden för många år sen. Det var i stil med man kan eller ska ta risk i en av tre delar och njuta av tryggheten i de andra:
relationer/familjen
jobb/företagande
investeringar
Därför har jag på senaste tiden börjat belåna då tryggheten finns i de andra delarna och jag mentalt klarar av det samtidigt som siffrorna visar att jag kan.
Jag använder belåning men i varierande grad. Jag har en kreditlimit på ett antal miljoner på Avanza och Nordnet men har just nu ingen nettobelåning, dvs uttagen kredit från kreditkontot balanseras bort av likvider och räntan blir därmed noll.
Jag belånar främst i lugnare perioder för att få hävstång. I oroliga perioder brukar jag dra ner belåningen eller som nu inte ha någon alls. Räntan är dessutom lite tråkig just nu. Använder dock ibland även belåning kortvarigt för att snabba upp fondbyten (köp/sälj parallellt, inte “byt”), då det bara handlar om några få dagar som krediten då utnyttjas till försumbar ränta.
Har ca 12 % belåning för aktieportföljen. Lite besvärligt hos Avanza då de ändrar belåningsvärden och superräntepapper lite titt som tätt. Enklare om man endast äger fonder.
/
Jag har haft funderingar på belåning, men har en ganska stor likvid del för tillfället. Så det är ingen vits just nu. Först måste jag in med hela kapitalet.
Sedan måste jag väga risken att ta belåning.
Just nu skulle skulle jag inte köra belåning. Tror börsen på kort sikt kan sjunka mer.
Skulle den amerikanska börsen falla 30% till, då ser jag inget problem att låna ganska friskt. Kanske använda 40% belåning. Står vi och stampar på samma nivåer som nu i slutet av 2023, ja då skulle jag nog kunna använda 25% belåning. Risken att det trillar ner i källaren har kanske då passerat.
Den är hög eftersom jag använder mer än 25% belåning, det är därför den är hög. Jag håller på att jobba ner den 
5% belåning i min långsiktiga portfölj sedan ca två år tillbaka. Jag vet, nu kommer någon ha åsikter. Syftet är att jag vill lära mig att hantera att hålla en viss belåningsgrad, både vid månadssparande och vid upp och nedgång, för att veta hur det känns och fungerar, innan jag om några år eventuellt kikar på att ha högre.
Låter sunt, finns det någon anledning eller filosofi som gör att du ej vill ha någon belåning?
Månadsparandet gör fint och skulle de nu bli lite dåligare utsikter har jag likvider att lägga till, så jag är inte orolig 
Låter smart, i mitt tycke så får man se hur man själv känner och är det inget för en själv så är det bra att ligga med låg belåning 
Jag hänger inte med. Varför betala en ränta på 7-8 % för att ha extra lånade pengar på börsen om du har likvida medel som skulle kunna ligga där istället?
Har ni något gemensamt sätt att beräkna de procentsatser ni anger i posterna? Hur räknar ni?
Portföljens värde x 1,2 i mitt fall (20% belåning).
Belåningen ingår ju i portföljen. Fattar fortfarande inte beräkningarna…