Det var jag som var otydlig. Jag menade: egna pengar i portföljen x 1,2 = 20% belåning. Man köper värdepapper för dessa 20%.
T.ex: 100 (egna kr) × 1,2 = 120 kr totalt. Du köper värdepapper för de 20 kr som du har lånat.
Hos Avanza gör du detta genom att först ansöka om värdepapperskredit. När den beviljats ser du hur mkt du kan handla för utöver dina egna pengar. För att utnyttja krediten så lägger du helt enkelt bara en order på ett högre belopp än vad du har egna pengar på kontot.
Beror väl på din belåningsgrad, amorteringsgrundande värde, faktiskt värde och kanske lite hur omvärlden ser ut just nu.
Jag har en bekant som för några år sen lånade 1 miljon extra på sin lägenhet och sa till banken att han skulle investera det på börsen, då var det inga problem. Vet inte hur sugna dom är på det i dagens läge
har ca 13% belåning. Har ökat efter årets nedgångar samt ett antal “rea-köp”. Har som mål att ligga <10% men använder belåning för att ta tillfället i akt att göra lite större inköp när “blodet flyter”.
Köper företrädelsevis papper med hög belåningsgrad hos Avanza.
Mer allvarligt, varför separera belåningen på huset (bilen etc) från övriga ekonomin?
Vår totala bruttoförmögenhet består av ca 30% lånat kapital. Använder inte portföljen som säkerhet mot någon del av det för tillfället.
Jo, jag uppfattar också ursprungsfrågan som “Använder ni portföljbelåning?”.
Mitt lilla sidospår var bara att för att svaret på den frågan egentligen skall vara intressant bör man väl titta på storleken på belåningen i ens ekonomi som helhet?
Frågan var alltså inte egentligen ställd direkt till dig, utan jag använde bara ditt inlägg som grund för ovanstående fråga.
Största skillnaden mellan SMS-lån för resa, bolån, eller portföljbelåning är ju vad man sätter som säkerhet för lånet. Den aspekten är väl mest intressant för låneutgivaren egentligen, om man bortser från skillnaden i räntesatser?
Håller helt med. Jag har tagit studielån för att investera och eller köpa ett boende. Nu försöker jag minska amorteringen för att investera mera. Blir det en slags belåning då min skuld inte minskar som annars? Har också med i planen med upp till 10 % värdepapperslån på avanza. Total belåningsgrad på totalt kapital är cirka 37 % vilket känns ok just nu.