Man måste göra antaganden om annualiserad (årlig) riskpremie och volatilitet för att uppskatta den annualiserade riskjusterade avkastningen. Sedan spelar det ingen roll om man sparar i 1 år eller 30 år. Beräkningar gjorda i allväderstråden uppskattar Sharpekvoten för 100% aktier till ca 0.4, enkel allvädersportfölj ca 0.8 och avancerad allvädersportfölj ca 1.0. Det finns även ca 25 års backtester (mot SP500) i första inlägget.
Vilket sparkonto/mäklare och räntesatser gäller det?
Man måste också ta bort fondavgifterna från avkastningen för att jämföra. Några fonder på allvärdsportfölj kan ha svindyra avgifter jämförd med tex Storebrand all countries. Annars det är fel i dina räkningar.
Absolut, så är det, men om vi håller oss till den enkla allvädersportföljen som bara kostar totalt ca 0.1% mer än Storebrand All Countries, så har den ändå dubbelt så hög sharpekvot.
Ett skäl till att en “allvädersportfölj” aldrig kommer lyckas ligger i själva namnet. Alla som växte upp på 70-80talet vet att “allväderstövlar” lät som något som funkade överallt. Kanske tom för ett Maraton. Men i själva verket kanske inte bra på något.
Kanske en styrka för ett sparande men namnet är en smula anstruket.
Hur stort räntenettot är varierar beroende på gällande spar- och låneräntor och i Montroses fall påverkas det senare av hur stort sparande man har hos dem.
Aha okej! De är ju rimliga avgifter. Förlåt mig, tråden om allvärdsportföljen har några andra dyra fonder också.
Jag har inget emot allvärdspprtföljen, själv investerar också i guld/råvaror. Problemet är jag ser här i forumet ganska ofta att folk jämför absolut avkastning utan att ta bort fonds avgifter dvd absolut avkasting netto av avgifter. Den och Sharpe man måste alltid titta på.
Jag använder ca 8% belåning via Avanzas väderpaperskredit. Utöver det har jag även investerat CSN lån och har bostadslån. Men jag är ung (25) och har tiden på min sida. Har även mycket trygg anställning
Ser ingen anledning till att inte belåna en global och billig indexfond som ung?
Om du klarar av att vara helt passiv och långsiktig och klarar av stora nedgångar så kan det vara ok. Men har du samtidigt en väl tilltagen buffert på sidan om så kan man resonera att du istället borde investera mer från den istället, så att du slipper räntekostnad. Men då faller det tillbaka på hur mycket du vågar lita på investeringen och dess svängningar upp och ner.
Summa summarum: även om man är extremt långsiktig så måste man försöka sätta sig in i hur det känns om 50% eller mer av eget kapital försvinner på kort tid, samtidigt som lånet är lika stort.
Jag har VP krediten på Avanza brukar ligga mellan 5-20% belåning, oftast 10-15.
Om helvetet brakar lös tänker jag att jag har lite handlingsutrymme.
Så jag tycker de är en bra lösning men de ska ju tilläggas att jag tycker man ska ha en stabil ekonomi i övrigt och is i magen/erfarenhet så man inte säljer av rädsla.
Man får ju även ränteavdrag om man har de på ISK så de ser jag som ännu en fördel.
Jag kör hävstång i portföljen men det måste givetvis ske en riskkalkyl samt investeringsanalys, (dvs, vad och när ska pengarna användas). Idag kanske 8% hävstång till låg ränta hos Avanza.
Det låter bra, huvudsaken är ju att man klarar av att behålla den högre hävstången vid ett ras. Har du räknat på hur stort ras du klarar utan att hamna på nästa (eller ordinarie) räntenivå?
Jo jag har koll på de. Avanza är snälla med att visa en simulering för ändamålet, riktigt pedagogiskt faktiskt. Så jag har vad jag tycker är väldigt god marginal.
Om de blir en högre räntenivå så stör inte mig över kortare perioder, räntan är ju relativt fördelaktig även utan ränteavdrag. De som man får se upp med är ju så de inte övertrasserat, då ligger man ju tidigt till.