Räntesänkning som försvann (Avanza)

Någon annan som upplever att banken ökar sitt räntenetto nu när styrräntan sänkts?
Boräntorna verkar följa styrräntan hyfsat, men syftar på övriga räntor.

T ex såg jag att Avanza sänkte värdepapperskrediten den 2:a oktober med 10 punkter när styrräntan sänktes med 25 punkter. Dvs de behöll 60 % av räntesänkningen själva. Det skyldes då på ökade kostnader (ett trick man endast kan använda en gång i närtid ifall man vill behålla sin trovärdighet).

Den 13:e november var det dags igen. Styrräntan sänktes med 50 punkter men räntan på Avanzas värdepapperskredit sänktes endast med 20 punkter. Dvs de behöll återigen 60% av räntesänkningen trots att kunderna fick ta 100% av räntehöjningarna.

Totalt har alltså styrräntan sänkts med 0,75% sen 2:a oktober medan kunderna endast fått en räntesänkning om 0,3% då Avanza valt att behålla 0,45% av sänkningen själva.

Känner ni till hur andra banker har gjort avseende räntor som inte är bolån?

14 gillningar

Hade samma fundering när jag fick meddelandet från Avanza. Lägsta nivå har inte sänkts överhuvudtaget.

1 gillning

Från en dagsfärsk rapport från riksbanken:

"
De svenska storbankerna har hög lönsamhet och goda marginaler ned till de regulatoriska kraven för kapital och likviditet.37 Deras lönsamhet och kapitaltäckning är även god jämfört med europeiska banker. Den höga lönsamheten beror till viss del på att de svenska storbankerna har haft låga kreditförluster. Men den främsta anledningen är att deras räntenetto har gynnats av att de har höjt sina utlåningsräntor mer än vad deras finansieringskostnader har stigit (se diagram 16). Även om det är enkelt för bankernas kunder att öppna ett nytt sparkonto hos en annan bank med högre ränta, så är det fortfarande förknippat med höga trösklar att helt byta bank. Det minskar rörligheten bland kunderna. Därtill är det svårt för kunderna att jämföra bankernas totala erbjudande vad gäller in- och utlåningsräntor och andra tjänster som de erbjuder.
"

Sida 34-35:

2 gillningar

Tror fler passar på nu. Om man jämför från räntetoppen har Skandia sänkt räntorna mindre än styrräntan sänkts. (Inte jättemycket mindre, men mindre.)

Men ja. Att lägsta-räntenivån på värdepapperskrediten inte sänkts alls är förvånande.

“Passar på” låter korrekt. De hoppas väl att kunderna inte ska märka eller att de inte byter bank ändå.

Ska man räkna Avanza till storbank numer då? Det är precis den här sortens beteende jag räknat med från dessa och i förlängningen, varför ska jag välja Avanza över storbankerna ifall de nu gör exakt likadant?

Bytte till Avanza för ett antal år sen just för att de inte varit som storbankerna…

4 gillningar

Precis. Visserligen finns det en del fördelar kvar med Avanza, men nu de uppenbarligen har fått den marknadsandelen de kan få, är de plötsligen inga utmanare längre.

4 gillningar

Har gjort exakt samma reflektion, gjort en rejäl analys tillbaka i tiden och hade tänkt lägga in ett separat inlägg om saken.

Jag är Avanza Private Banking och har >20 mkr i samlat kapital, vilket betyder bästa rabatt på t.ex. deras bolån. PB ska också ge bästa rabatt på allt annat, men inga andra räntor (vare sig in- eller utlåning är differentierade).

Deras bolån är dock transparent så där känner man sig inte lurad. Bolånet följer styrräntan med ett påslag på 0,50%. Sedan får jag maximal volymrabatt 0,25% på det. Alltså 0,26% påslag över styrräntan (2,75%) => 3,01%.

De höjde det generella påslaget från 0,40% till 0,50% 2024-11-01 så där har det skett en försämring på 0,10%, dock tämligen transparent skött.

Jag har deras VP-kredit också. För minsta belåningsgraden (upp till 10%) så betalar jag fortfarande 1,99% trots alla räntesänkningar sedan i våras. Nivån 1,99% har legat konstant sedan 2023-09-02 när styrräntan låg på 4,00%. Jag som kund har alltså inte fått någon del av sänkningen på 1,25% och Avanza har höjt sin räntemarginal med motsvarande.

Jag har kikat på Avanzas eget sparkonto också. Där får man nu 2,25%, alltså 0,50% under styrräntan. I september 2023 fick man 3,50%, alltså även då 0,50% under styrräntan. Den räntan verkar alltså följa styrräntan hyggligt bra.

Backar man tillbaka längre i tiden hade Avanza 0,00% ränta på VP-krediten fram till september 2022, när styrräntan låg på 1,75%. Då hade man legat med 0-ränta i många år, med styrräntor som pendlar mellan -0,50% och 1,75%.

Känns som att Avanza försämrar sitt PB-erbjudande. Volymrabatterna har också gått ner, och nu skiljer det på t.ex. bolånet bara 0,09% mellan om man har >10 mkr eller om man har >20 mkr. Och bara 0,19% till ett helt vanligt Stabelo-bolån som vem som helst - PB eller inte PB - kan ta.

13 gillningar

Alla företag som inte är i full tillväxtfas vill ju tjäna så mycket pengar de kan. Nordnet, som väl är Avanzas enda riktiga konkurrent vad gäller vp-lån (?) har ju inte sänkt alls än… Så avanza känner sig nog inte så stressade med att sänka räntan.

Sen känner jag väl personligen att deras lägsta nivå fortfarande är fantastiskt (gratis pengar), så att det inte blivit mer gratis pengar är inte så förvånande. Är rätt svårt att hitta andra lån med ränta under styrräntan…

3 gillningar

Och den sänkningen på 30 punkter gäller alltså inte alls för minsta belåningen (upp till max 10%). Där har nivån 1,99% legat konstant sedan styrräntan var 4% (1,25% högre än den är idag). De allra flesta andra krediter (bolån, sparkonton etc.) har sänkts just precis 1,25%. En megaförsämring.

1 gillning

Upplevde inte att Avanza höjde så snabbt och aggressivt för den lägsta nivån på värdepapperskrediten när styrräntan ökade tidigare.

Det kanske är rimligt att de inte sänker lika snabbt då heller, när det går åt andra hållet.

Men absolut, det gratis räntenettot krymper.

1 gillning

Stämmer, de släpade efter med ca en månad i ränteuppgången. Och använder det som argument nu. Men det var bara en eftersläpning i tiden, tids nog höjde de varenda lilla räntepunkt som Riksbanken höjde med.

2 gillningar

Jo, men att det överhuvudtaget finns ett riskfritt räntenetto att hämta är egentligen orimligt så jag kan inte klaga.

Dvs. deras ränta är 1,99% och räntan på sparkonto är fortfarande högre. Det skulle egentligen vara helt rimligt om det var omvänt.

Möjligen har de förstått själva att krediten varit lite väl billig, även för att vara en lockvara som ska driva transaktioner.

3 gillningar

Bra diskussion, håller med om att det är orimligt med ett riskfritt räntenetto vad gäller de lägre räntenivåerna. Hur ser ni på att de högre nivåerna inte följer med ner i samma takt som exempelvis boräntorna?

Bör man bara anta att det kommer ner så småningom trots att de inte kommunicerat något sådant? Var intressant att få veta hur Skandia och Nordnet gjort också vilket nämnts tidigare i tråden. Någon som vet hur andra banker gjort nu?

Ställt frågan till Avanza, dvs hur motiverar de att sänkningen av de högre räntenivåerna inte motsvarar sänkningen av styrräntan för de senaste perioderna och ifall detta beror på en släpande effekt, och om de kommer sänkas så småningom.

Har ni som är kund i annan bank ställt frågan varför de ökat räntenettot (om de nu har det) eller har de varit mer transparenta vad gäller hur de valt att göra?

Win-win. Varenda krona som Avanza lånar ut lär användas hos Avanza. Mestadels aktier och fonder, en del kanske går till sparkonto. Avanzas AUM ökar, det tycker deras investerare om och göder aktiekursen.

Belåningskunder lär dessutom vara trognare och inte lika benägna att rusa till Nordnet eller SAVR. Ju bredare engagemang med många produkter desto mer stickiness.

Helt riskfri utlåning för Avanza också.

Grejen med 0,0% (som det var i många år) är att det låter bra mycket bättre än 0,10%, 0,99%, 1,99% eller whatever……

1 gillning

Förvisso sant, men å andra sidan var taket 50 000 kr i belåning, inte 3 miljoner som det är nu. Bättre för småsparare förr, bättre för “rika” nu.

Ja, det passar dem inte. Jag noterar varje sådan här girighet. Det är inte svårt att dra.

5 gillningar

Detta stämmer inte helt. Ett bra tag var det 10% av det belåningsbara värdet. Med tillräckligt stort kapital gick det utmärkt att ha hundratusentals kronor lånat till 0% ränta, vilket jag nyttjade.

1 gillning

De höjde taket från 50 tkr till 3 mkr 2022-03-31 med bibehållen 0-ränta och villkor i övrigt. 0-räntan höll i sig i ett halvår fram till 2022-09-28 när den höjdes till 0,99%. Gratis lunch existerade alltså, om än rätt så kort tid…

1 gillning

Avanza har också ökat påslaget på sitt private banking bolån från 0.4 till 0.5 vilket gör att erbjudandet nu är sämre än vad man kan förhandla sig till hos många banker

Absolut bra att någon håller koll och följer detta, tack för det!

Jag känner själv att jag har lite svårt att klaga på Avanza när jag under ett par år kunnat låna till 1.99% när styrräntan samtidigt var runt 4%. PB-bolånet på högsta nivån är fortfarande mycket förmånligt även efter det justerade påslaget.

Min främsta synpunkt är väl att det de senaste åren varit svårt att förstå vad man ska förvänta sig. De justerar räntenivåer ganska friskt utifrån parametrar som de inte är så transparenta med.