Transaktionskostnader är inte så annorlunda mot andra fonder.
Avanza har många certifikat av samma typ. Man väljer den med lägst spread. Brukar vara kring 0,1% för OMXS30. Det finns en avgift som tickar, precis som fonder. Samma storleksordning. Tycker Avanza har en schysst deal där.
Största teoretiska nackdelen är att de inte får utdelning från underliggande. Men med stor hävstång är det inte något jag tycker spelar någon roll. Jag har en bas av normala fonder för det.
Gå aldrig över x3. De har hävstänger upp till x20, men sättet de bygger de produkterna gör att värdet går mot noll oavsett underliggande. Certifikat är egentligen för daytrading, men liten hävstång funkar att ligga kvar i.
Ett annat teoretiskt problem är att Sharpe är sämre med hävstång generellt sett, för standardavvikelsen går upp lite mer än avkastningen. Så länge du kan stå ut dippar och förväntad avkastning är positiv, så är det mest ett akademiskt problem.
Edit: glömde ETF… det är fonder som köps och säljs på börsen. På Avanza är det mest Xetra i Tyskland. Jag gillar inte avgifterna Avanza tar där, så därav ibkr för det.