Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Funderar på att köra en viss % av sparandet i form av en allvädersportfölj. Kan det vara en bra idé?

Aktier bör ju ge bättre avkastning över tillräckligt lång tid (tänk 10-20+ år). Samtidigt för att motverka panik skulle jag kunna ha en viss % i en allvädersportfölj? Samtidigt som jag slipper FOMO.

75% av månadsparandet går till aktier:

25% av månadsparandet går till allvädersportfölj i form av:

• 30% Storebrand Global All Countries A
  • 20% Captor Iris Bond
  • 20% L&G Multi-Strategy Enhanced Comm (EN4C)
  • 30% iShares Physical Gold ETC (PPFB)

Blir ~80% aktier och ~20% allväder om jag räknat rätt? Tänker belåning upp till 20% på allvädersportföljen (avanza värdepapperskredit, 3,14% ränta). Ombalansering 1-2 gånger per år, vid behov.

Blir lite som Bogleheads 3-fund portfolio med 80% aktier:

Skillnaden här är att jag kör 20% allväder istället för endast statsobligationer samt en mer diversifierad aktiedel då jag kör hela världen marknadsviktat samt en viss % small cap value?

Vad tror ni om denna modell? Är det tokigt? Annars kör jag på med 100% VWCE tänker jag och månadssparar genom kommande björnmarknader.

btw
Någon som kan förklara varför Captor Iris Bond valts? Ser ut som att det är mest svenska räntefonder där? Eller det följer den globala marknaden? Läst en del på nätet att råvaror presterat dåligt över väldigt lång tid? Samt att guld är en dålig hedge? Bytte till iShares Physical Gold ETC gällande guld då jag inte hittar den som finns i trådstarten på Avanza. Eller ska jag köra Xetra-Gold ETC? Tankar kring detta?