Ovan är en bra hemsida för ETFer, själv använder jag mest ETFer för lekhinken med extra exponering branscher. Så har inte möjlighet att rekommendera just det du efterfrågar.
För global (=ACWI) har jag personligen stora förhoppningar på SCWX (finns åtminstone på Nordnet), som borde hamna på nära noll TER efter att ha räknat in skattefördelar (från dess syntetiska US replikering). Alternativt SPYI på grund av att även inkludera small cap (=ACWI IMI; och naturligtvis ha större likviditet, helt fysisk replikering, även en tillräcklig historik för att titta på spårningsskillnad).
Just nu är det ett introduktionserbjudande med ”0% TER”, men faktiskt effektiv 0,08% (och trend nedåt) ”förvaltningsavgift”. Sann TER i slutet av året kommer att sparka in på 0,17%. Men att ha amerikanska aktier replikerade syntetiskt kommer att innebära att det finns 0% källskatt på utdelning, därmed 1,5% (utdelningsränta) * 15% (källskatt) * 67% (amerikansk marknadsandel) ~ 0,15% billigare.
Nej, se ovan - eftersom USA är syntetiskt. Det mesta av resten av världen är/kommer dock att bli fysiskt replikerat, så det försöker få det ”bästa av båda världar”
Men du har naturligtvis rätt i att även partiell syntetisk replikering medför viss ytterligare risk (även om den är liten på grund av UCITS-reglerna)
Jag försöker få ihop ett månadssparande i ETFer som bygger på forskning. Se upplägg nedan. Kommentarer? Fundera på att lägga till 5-10% quality faktor (IS3Q) också. Något som är mer insatt i forskningen än jag?