Frejvid av Betterwealth

Hej vad tycker ner ni om deras nya produkt Frejvid?

4 gillningar

Kul med fler produkter. Konkurrens är hälsosamt. Allt är bättre än t.ex. Nordea Stratega 70 som många blir övertalade att ha hos storbank.

Jag tycker dock de kan vara mer tydlig med avgiften. De skryter om hur mycket billigare de än en traditionell fond, men för att förstå att man betalar 0.15% courtage och 0.25% valutaväxling vid köp samt sälj måste man klicka på det pyttepyttelilla frågetecknet till höger om “Avgifter”.

6 gillningar

Lite vilseledanse tycker jag att kalla ETFer för indexfonder. Ser ut som de gjort ett urval av tillgängliga ETFer och kallar det något nytt, som finns tillgängligt på Aza/Nordnet till ungefär samma avgift (0.15% courtage och 0.25% växlingsavgift för utländska ETFer). De lyfter heller inte fram att ETFerna i sig har en avgift, åtminstone inte up front.

Jag har inget emot ETFer, tvärt om, har en hel del sådana för exponering mot sådant man inte får via fonder, men ser ingen nytta med ett nytt skal för att göra det.

1 gillning

Lite vilseledanse tycker jag att kalla ETFer för indexfonder.

På vilket sätt är det vilseledande? :slight_smile:

3 gillningar

Att kalla EFTer för indexfonder istället för vad det är, och att det egentligen är något som redan finns lika billigt hos andra aktörer som tex Avanza lukar marknadsförings gimmick i min värld.

Avgiftsstrukturen tycker jag också kunde gjorts tydligare: ETF avgift 0,07-0,55% per år + köp och senare sälj courtage på 0.15% + växlingsavgift 0.25% för utländska ETFer både på köp och sälj. Alla jag ser i deras lista är utländska.

Visst, jag har själv ETFer och har som sagt inget problem med dem, men gillar inte gimmickar :wink:

1 gillning

Det må stämma att det är index de olika papperna följer, men från vår RT-syn är det knappast de renläriga indexen vi lärt känna och älska i form av ACWI och MSCI världsindex etc.

Sedan undrar jag hur de kom fram till designen och interaktionen av hemsidan. Jag ser massiv förbättringspotential. Enorm. :frowning:

1 gillning

Hej allesammans,

@Skywalker82 hann före oss!

Denna veckan har teamet bakom BetterWealth lanserat en ny investeringstjänst: www.frejvid.se

Läs gärna om vår nya tjänst i Realtid eller i Finansliv. Alternativt gå in och testa att skapa en indexinvestering.

Säg gärna vad ni tycker och ställ gärna frågor så lovar vi att svara bäst vi kan.

Hoppas ni gillar tjänsten!

Vänligen,
Henrik

4 gillningar

Jag tycker det verkar vara en spännande och intressant tjänst! Undrar dock också om det går köpa delar av andelar. Om man vill kunna månadsspara med en viss procent i en viss fond med fast summa och inte behöva köpa hela andelar.

Hej @MattiasA90,

Vi erbjuder fraktionshandel så det går väldigt bra att exempelvis månadsspara i en portfölj som innehåller många fonder. Vill du månadsspara en fast summa i enskild fond kan du skapa en portfölj som innehåller fonden och sätta upp ett månadsspar i den portföljen.

1 gillning

Tack för snabbt svar :slight_smile: helt klart en spännande tjänst. Och jag tyckte grafiken var tillräckligt snygg och lätthanterlig när jag tittade och skrollade lite snabbt.

1 gillning

@Anonym

• Ja vi erbjuder fraktionshandel så det går bra.
  • Bra fråga! Läs gärna här. Kort så fungerar köp och sälj så här:
  1. Kunden lägger en köp- eller säljorder på sitt Frejvid-konto.
  2. Givet att det finns pengar på kundens konto utför vi ordern åt kunden samma dag eller dagen efter beroende på när ordern har registreras. Vi tjänar inga pengar på spread utan försöker istället hitta det mest fördelaktiga priset (minst spread) åt kunden. Som du säkert vet, är det inte ovanligt att en ETF är listade på flera olika börser i Europa. Vårt mål är att göra det enkelt för kunden och försöker alltid handla varje ETF på den börs där spreaden är minst.
  3. När handeln är utförd (vilket oftast är samma dag). Kan du se ditt uppdaterade innehav på ditt Frejvid-konto.
5 gillningar

När man kallar något som faktiskt har ett vedertaget namn för något annat så tycker jag det närmar sig att vara vilseledande.

Nästan alla ETFer följer ett index. Jag vet ingen ETF som inte följer ett index. Det är därför ETFer är billiga. Sen är indexen konstruerade på en mängd olika sätt och inte “plain vanilla” index som vi oftast pratat om på RT.

Så jag är undrande varför BW inte bara kallar det för sitt vedertagna namn dvs. “ETF” eller “börshandlad fond” eller t.o.m. “börshandlad indexfond” om man stäcker begreppet lite?

Skillnaden ligger i att vanliga fonder kan du handla hur mycket du vill. De kostar inte mer bara för att du handler oftare.

ETFer däremot drar ju på sig trading kostnader.

• Om du håller ETFen ett år, så blir avgiften mycket högre, dvs. ETF avgiften +0.8% per år (2x courtage a 0.15% per gång + 2 x valuta växlingsavgift a 0.25% per gång).
  • Håller du den bara 6 månader så blir det ETF avgift +1.6% per år osv.

Det är rimligen något man borde upplysa om up front så att säga. BW kanske gör när man redan blivit kund, vilket jag tycker är lite sent.

Det jag tycker är bra med vad BW gjort är att man presenterar innehaven per ETF direkt på sidan (något nytt som inte Ava/NN har. EDIT: NN har. Ava har inte) och att man kan köpa andelar. Det är väl i så fall något jag tycker de skulle marknadsföra sig med istället.

Helt enkelt tala klartext vad det är för vedertagen produkt och vad man gör annorlunda för kunden. Så tänker jag :slight_smile: men det kanske bara är jag som tänker så! I så fall kör på!

2 gillningar

Håller med om allt, vill bara inflika att jag tycker Nordnet är duktiga på att visa ETF:ers innehav.

I stand corrected :slight_smile: Det hade jag inte sett på NN. Bra och något jag saknar på Ava.

1 gillning

ARKK (Ark innovation) är aktivt förvaltad.

Finns oerhört många aktivt förvaltade ETFer. ETF är vanligt i USA p.g.a. skattestrukturen som blir resultatet.

Absolut, Avanzas ETF-information är helt värdelöst uselt. T.ex., hur svårt hade det varit att koda så att man kan klicka på kolumnrubrikerna för att sortera på avkastning senaste vecka/mån/år?

Jag klickar på en ETF (och jag väljer ingen obskyr ETF, utan jag väljer en Invesco S&P ETF) och ser följande. Noll information om avgift på denna sida.

2 gillningar

I USA ja men de kan vi ju inte köpa. I Europa som vi kan handla så dominerar helt klart index följande ETFer. Jag har åtminstone inte hittat någon aktivt förvaltad ETF som vi kan köpa. Har du?

Hej!

Måste bara göra inflika här angående avgifter på vanliga fonder.

Med så kallade ”vanliga” fonder menar man de fonder som inte Börshandlade. I de fonder är det en ”trader” som handlar upp innehållet i fonden, när fonden får nya inflöde. Det är självklart inte gratis att handla bara för att det görs inne i fonden.

Det vill säga att varje gång en fond handlas så belastar det fondens resultat och utveckling bara det att det inte är synligt för den enskiljda personen som handlar.

Vissa fonder handlas med så kallad ”Swing Prising” som tar höjd för detta.

Läs gärna mer här

I Sverige är vi historiskt duktiga på att dölja avgifter.

Så till alla er som tror att fonder är gratis att handla vill jag bara säga

• Ingenting är gratis, speciellt inte i finansvärlden :wink:

Möjligen något för @janbolmeson att belysa?

/ David

3 gillningar

Förvisso, men menar du att “vanliga” fonder har lika höga transaktionskostnader i % som vi småsparare har på ETFer dvs. courtage 0.15% och växlingsavgift 0.25%. Inga stordriftsfördelar?

Avanza är bra på att presentera hela fondavgiften. Exempel nedan.

PS: Jag har inget emot ETFer. Jag har själv rätt mycket kapital i ETFer. Det jag lite vänder mig mot är att ni inte säger att det är ETFer (eller motsvarande svenska begrepp) och fokuserar på vad ni gör annorlunda/bättre.

1 gillning

Går väl att köpa ARKK på Nordnet?