Frejvid av Betterwealth

Nä bara listad i USA

1 gillning

Nej, men precis som du skriver är många avgifter dolda eller svåra att se hur stora de är:

Precis som ni gör fula jämförelser med aktiva fonder med era ETFer som följer index och inte tydligt redovisar de transaktions avgifter (inklusive växlingsavgifter):

Även jag tycker det är vilseledande! LF global indexnära har transaktionsavgifter även den. Men de uppgår till ungefär 0.02% så den totala avgiften för dig som kund bli ca 0.22%. Det borde vara jämförelsen med den
ETFen..

2 gillningar

Så vad exakt är det som frejvid jämför med? Vilka fonder/ETFs? Hittar ingen info om själva jämförelsen. Var hittar de så dyra produkter som de jämför med?

Hittar det inte heller på Ava.

En förklaring till att det är så få aktiva ETFer i EU är

“There are active ETFs in Europe of course, but they’re still required to disclose their portfolio holdings on a daily basis. It limits the number of products that these issuers are looking to launch because they’re not necessarily comfortable with having that openness and transparency around their active trading strategies,” says Steve Palmer, global head of ETF products at HSBC Securities Services."

Avanza kan man inte handla Amerikanska ETFer på. Men det kan du på Nordnet.

De har tolkat regelverken olika, därmed så har Avanza stoppat handeln med Amerikanska ETFer. Men det har inte Nordnet.

Därför RT portföljen bara går att ha på Nordnet.

1 gillning

Räknar man baklänges på några av ETFerna så landdar man på att BW jämför med en fondavgift påå 1.4% vilket säkert är något snitt svenska fonder, mixat aktiva och index.

Borde helt klart jämföras med jämförbara ETFer, vilket leder tillbaka till min ursprungliga syn på att man borde kalla det för sitt vedertagna namn och därmed jämföra med andra produkter inom samma vedertagna kategori dvs andra index ETFer inte ett snitt av aktiva/passiva “vanliga” fonder.

1 gillning

Är du säker på detta? Kan du ge exempel? Jag har aldrig kunnat köpa en ETF på Nordnet som har en amerikansk flaggikon.

Nej, så klart har de fördelaktiga priser, jag ville bara belysa något som jag tror många missar. Men du har helt rätt.

Bra input från Avanza, den skickar jag vidare. Tack

1 gillning

Jag gick precis igenom NN 13 sidiga lista av ETFer och alla är antingen listad i Sverige eller Tyskland.
Det är såklart i grunden många US ETFer men de har listat sig i EU och uppfyller EU kraven vilket inkluderar daglig rapportering av innehav (vilket är det som aktiva ETFer i USA inte vill göra enl artikeln).

Kanske du har special deal med NN men jag hittar inga US ETFer som är listade i just US. Därmet tex. inte ARK innovation ETFen.

Köpknappen är blå för mig på Nordnet för ARKK i alla fall.

Jag sökte bara på ARKK på nordnet och får en blå köpknapp. Med Amerikansk flagga före.

Mycket intressant, vad händer om du försöker lägga en order?

Jag får nada :slight_smile:

Nej, det har du helt rätt i. Tack för bra input!

Finns inte under fonder. Utan under börshandlade värdepapper

Det är där jag är

image

Samma regler gäller Avanza och Nordnet.

Ah, av någon outgrundlig anledning så kommer US ETFs upp hos NN i appen men inte på webben !!

Jag fick samma resultat som @Johann . Köpet blockat pga EU lagstifning.

Kanske vi kan återgå till ämnet nu när detta är utrett, varför BW kallar ETFer för fonder och jämför med 1.4% fondavgift?

Att räkna på ett snitt från aktiva+passiva fungerar ju bra om man säljer en aktiv eller semi-aktiv ETF. Men ta t.ex. https://www.frejvid.se/investments/list/c45a23ca-20de-4040-bb56-6fffc5f1fcba som är “USA - S&P500 Index” och där beskrivningen lyder “Fondens mål är att följa värdeutvecklingen av Standard & Poor 500 Index”. Går jag in på Avanzas fondlista, väljer USA som region, och väljer att bara visa indexfonder, så är snittavgiften 0.32%. Så jag håller helt med om att jämförelsen är skev. Jag skulle uppskatta mer transparens i hur jämförelsen gjordes.

1 gillning

Just ARK redovisar samtliga köp de gör på en daglig basis via en mejl-lista. Jag får deras mejl varje dag med alla transaktioner de gör, så de borde med lätthet kunna redovisa sina innehav på daglig basis. Då återstår väl egentligen två skäl till varför just ARK inte gör det:

1. Kräver resurser
  2. De ser dålig ROI på europeiska marknaden

Med det sagt kan jag inte riktigt invända mot hur Frejvid använder sig av termen “indexfonder”. Detta då alla följer ett index och alla är börshandlade fonder. Indexfonder. Prisjämförelsen kan vi diskutera däremot, men det är ju bara att gå till vilken butik som helst och se hur det skaver med den där. :slight_smile:

1 gillning

Mmm, jag ser det som att rot-orsaken till att man kan göra dessa sneda prisjämförelser grundar sig på att man kallar det för en indexfond, och sedan gör det ännu värre genom att inte jämföra med priset på indexfonder.

För mig är det tokigt på så många nivåer.

• Man kallar det för en indexfond
  • Man jämför med snitt avgiften för svenska aktiva + index fonder (som jag tolkar det) dvs 1.4%
  • Man jämför inte med vad en “traditionell” fond hade kostat i samma kategori dvs index fond där sådana finns och aktiva fonder där indexfonder inte finns (tex. AI).
  • Man tar inte upp de högre transaktionskostnaderna man orsakar sig om man köper/säljer ofta dvs 0.8% för köp + sälj av ETF jämfört med typiskt 0.01-0.05% i transaktionskostnad för en indexfond.

Åtminstone tar man inte upp det så tydligt som jag hade velat göra det om jag stått bakom produkten.

Det är klart att om man inte säger att det är en ETF så behöver man ju inte heller förklara skillnaden.
Risken är att småsparare som inte observerar skillnaden drar på sig höga avgifter och köper på sig nisch exponering i tron att det är lika billigt som indexfonder.

Som BW sa själva, inget är gratis i finansvärlden och det är väl därför jag tycket det är vilseledande att kalla ETFer för indexfonder eftersom det ger en förespegling av att ha lika låga avgifter som folk (speciellt här på RT) lärt sig uppskatta.

Själv har jag ETFer för att få vissa specifika innehav som jag vill ha (tex breda billiga ETFer med dividend aristrocrats i utvecklingsländer), men jag är fullt medveten om att det är ett “bet” och att jag inte kan hålla på att trejda in och ut för då blir det dyrt.

Det är definitivt buy & hold på ETFer för att verkligen få den låga avgiften.

3 gillningar