Frejvid av Betterwealth

Här kommer lite feedback till form & funktion av er nya fina tjänst. Jag tycker det är ett jättebra initiativ och det behövs fler som vågar chansa som ni gör. Jag är gärna med och hjälper er om ni är intresserade, det är bara att kasta iväg ett PM i min riktning.

• Vad är indexinvestering och vilken målgrupp har ni? Jag får inte en förståelse av varför jag skall bli kund hos er när jag läser igenom framsidan.
  • Min känsla är att ni vänder er till de som är insatta i sparande, fonder och fokuserar på riskjusterad avkastning över tid men sedan har ni ett utbud där man inte söka på kortnamn eller ISIN-kod?
  • Jag gick in för att skapa en “Permanent Portfolio” och det var mycket jobbigare och tidskrävande än vad det kan vara med justeringar i ert gränssnitt
  • Jag får noll result när jag söker efter DTLA trots att ni erbjuder den. Ni har tre som heter “Företagsobligationer Europa” men när jag söker efter den frasen får jag upp 10 fonder. Det är förvirrande.
  • Era avgifter är svåra att överblicka, framförallt då ni har en plattformsavgift, courtage och valutaavgifter som läggs ovanpå fondens egen avgift
  • Ni har ett jättebra block där man kan se hur ens innehav utvecklades under två specifika perioder. Den texten lyder “Diagrammet visar hur mycket din indexinvestering hade förlorat i % i olika simulerade utfall.” och i mitt fall gick min kombination +2% under corona-dippen. Den texten borde formuleras om och inte anta att alla utfall är negativa :slight_smile:
  • Typografi, sättning med mera behöver ni arbeta mycket mer på. Det är svårt att ta in innehållet och framförallt gör ni ingen skillnad på en hyperlänk och helt vanlig text.

5 gillningar

Reaktionerna här är ungefär de samma som jag hade i ett mejl till dig @Henrik_BW :slight_smile:

Sen tycker inte jag att man ska fastna för mycket i deras jämförelse med traditionella fonder. Frejvids priser är marknadspriser, inte billigare eller dyrare än någon annan med samma ETF.

Jag har använt Frejvid i ett par veckor och det funkar utan några problem. Enkelt och smidig. Handel sker samma dag som pengarna syns på kontot.

En önskan jag har som även gäller BW, kan ni ordna direkt överföring i form av Swish eller Trustly?

Frejvid har ingen plattformsavgift.

1 gillning

Förstår inte den här kritiken över huvudtaget. En indexfond är en indexfond oavsett om andelarna är börshandlade eller ej.

Däremot håller jag med om att jämförelsen med ”traditionell fond med 1,4% avgift” är oärlig.

2 gillningar

Hur litet belopp kan man månadsspara i en etf?

Om jag lägger en order på en etf på 1000kr. Kommer jag då få andelar för 1000kr och utöver det tillkommer avgifterna. I så fall behövs ju mer än 1000kr på kontot. Eller kommer jag få andelar för det som blir kvar utav 1000kr när avgifterna dragits?

Vad är skillnaden på den här tjänsten och nordnets courtagefria månadssparande i etf:er utöver utbudet?

1 gillning

Nej vi tycker olika där.

Vi har vedertagna begrepp för olika finansprodukter av en anledning.

När man börjar att blanda och ge så ökar risken för missförstånd.

Om vi är på RT har lite klurigt att reda ut kostnaderna och hur man ska agera för att inte orsaka riktigt höga avgifter (dvs hålla ETFer länge länge) så kan jag tänka mig att de som inte är så intresserade eller insatta hoppar på något som kallas ”indexfonder” inte ont anande.

Men visst, vi har nog två läger här, och det är ju ok :slight_smile:

Hej alla,

Tack för väldigt bra feedback och era kommentarer. Försökt svara på era frågor nedan men hojta bara till om jag missat något!

@JFB

• Vi försöker inte vilseleda någon. Vi kallar de fonder som vi erbjuder för indexfonder eftersom det är precis vad de är. De har som mål att följa ett index och därför är de, per definition, indexfonder, oavsett om de handlas på en fondplattform eller en börs.

• Vi försöker inte göra en sned prisjämförelse. Istället försöker vi visa på vikten med låga avgifter. Sanningen är att majoriteten av Svenskarnas fondsparande är placerat i aktiva fonder med höga avgifter. Prisjämförelsen som visas är baserat på en uppskattad snittavgift av 1,39% och om detta inte framgår ska vi självklart rätta till det (håller med om att det är otydligt!). Gillar idén att det hade varit intressant att jämföra avgiften som visas för fonder inom samma kategori. Även om det kan vara problematiskt att klassificera vilka fonder som faktiskt tillhör samma kategori så är det något som vi kan titta vidare på. Tack för idén!

• Gällande transaktionskostnaderna så har du helt rätt i att om du omsätter ditt innehav ofta så kommer courtage och valutaavgifter utgöra en stor del av avgifterna som du betalat. Vi uppmanar ingen att använda Frejvid för frekvent handel. Som du kan läsa här så handlar vi enstaka gånger per dag och rekommenderar ingen att använda Frejvid för exempelvis daytrading. Sen kan vi självklart inte bestämma hur ofta eller hur sällan en kund handlar utan det är upp till kunden själv att ta det beslutet. Vi är alltid 100% transparenta med vilka avgifter vi tar. När du lägger en order hos oss kommer du se exakt i kronor och ören hur mycket du betalar i avgifter. Detta är något som vi saknat hos många andra tjänster och tror att våra kunder uppskattar.

Avslutningsvis: Vi skapade Frejvid eftersom vi tror att ett långsiktigt sparande i indexfonder (börshandlade eller ej) är det bästa för kunden. Eftersom de flesta indexfonder idag är just börshandlade hoppas vi, genom att erbjuda dessa på en enkel plattform, kunna hjälpa våra kunder till ett bättre sparande. Svenskar är generellt bra på att spara i fonder och aktier men tyvärr dåliga på att spara i indexfonder och ännu sämre på att spara i börshandlade indexfonder jämfört med andra länder (kanske en diskussion för @janbolmeson). Enbart 2,4% av Avanzas kundbas äger ETF:er vilket vi tycker är konstigt när ETF:er är den sparform som växer snabbast i resten av världen. Med Frejvid hoppas vi kunna ändra på detta.

@Anonym
Tack för superbra feedback och PM:ar gärna :pray:! Vi jobbar redan på nästa release och ska se till att dina kommentarer kommer med. Kul förövrigt att du lyckades hitta fall när man tjänade pengar under Coronakrisen :slight_smile:

@Robert88
Helt rätt. Även om vi idag har liknande avgifter för handel som konkurrenter så jobbar vi på att sänka dessa. Stay tuned!

@MattiasA90
Du kan månadsspara från 500 kr i månaden. Se här för räkneexempel hur dina andelar räknas ut. Alternativt så visas alltid dina avgifter i kronor och ören på din handelsorder som du bekräftar innan varje handel.

@VTJ
Förutom att Frejvid erbjuder fraktionshandel hoppas vi att det är enklare att exempelvis skapa en portfölj av indexfonder med Frejvid. Testa gärna!

6 gillningar

Hej!

Tack för feedback! Min avsikt är inte att bara vara kritisk utan att ge er feedback på hur jag uppfattar er tjänst och hur ni skulle kunna göra mer nytta för småsparare, något som ligger oss här på RT varmt om hjärtat :slight_smile:

Det var inte riktigt bara jag som var kritisk till er prisjämförelse så jag tror det hade varit bra att ta med @Johann, @Anonym och @Nightowl i detta. Men visst, det var nog i huvudsak jag som tyckte att det var lite vilseledande att ta bort begreppet “börshandlad” som jag menar är centralt för att uppfatta att det är en annan typ av produkt än traditionella indexfonder. Detta för att inte mer oerfarna småsparare ska tro att de köper något annat än vad de gör.

Jag tycket inte att ni tar upp “up front” att ETFer har krav på innehavstid för att komma ner i total avgift för att matcha de (traditionella) indexfonder ni vill positionera er inom - exempel nedan. Jag står fast vid att jag tycker det är lite vilseledande, för det är ju något som ligger i betraktarens ögon, även om ni säkert har undersökt att ni klarar er rent legalt. Jag tycker helt enkelt inte att ni hjälper småsparare att förstå hur man ska använda produkten för att förbättra sitt sparande.

Att jämföra enbart ETF årsavgiften mot en genomsnittlig svensk fondavgift på 1.39% kan jag inte uppfatta på något annat sätt än snett. Ni har inte med trading kostnaden (0.8% för köp + sälj) och ni jämför er inte med den produkt kategori ni vill positionera er inom dvs. indexfonder. I min värld är det lite som att marknadsföra en ny bil genom att ha mätt bensinförbrukningen i nerförsbacke och säga att den är 80% lägre än den i genomsnitt 10 år gamla svenska bilparken. Inte like-for-like mot andra nya bilar :wink:

Just när det gäller innehavstiden så tycker jag en jämförelse med rekommenderade RT fonder är på sin plats.

Tex, om er Global ETF, Amundi Prime Global, med 0.05% i årsavgift ska komma ner i paritet med Länsförsäkringar Global Indexnäras totala avgift på 0.22% så måste man hålla ETFen i 4.7 år = (tradingkostnad 2 x 0.15% + 2 x 0.25%) / (0.22% - 0.05%). Båda är global fonder utan tillväxtmarknader.

Tex. om en av era billigaste Tillväxtmarknads ETFer, iShares Core MSCI EM, med 0.18% i årsavgift ska komma ner i paritet med Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnäras totala avgift på 0.45% så måste man hålla ETFen i 3.0år = (0.8% / (0.45% - 0.18%).

Tex. om er Globala Småbolags ETF, iShares MSCI World Small Cap, med 0.35% i årsavgift ska komma ner i paritet med Handelsbanken Globala Småbolag Ind Cri A1s avgift på 0.64% så måste man hålla ETFen i 2.8år = (0.8% / (0.64% - 0.35%).

Om vi går utanför RT rekommenderade indexfonder och tittar på områden där jag tycker att ETFer gör väldigt mycket nytta för att sänka portföljkostnaden, dvs. mer nischade områden där indexfonder inte finns idag.

Tex. Global Hälsovård, ett område jag själv vill krydda min portfölj med och där jag själv använder just ETFer. Här har ni en Sjukvårds ETF, Xtrackers MSCI World Health Care, med 0.25% i årsavgift. För att den ska komma ner i paritet med den aktiva fonden Handelsbanken Hälsovård Temas avgift på hiskeliga 1.56% så räcker det med att man håller ETFen i 0.6år = (0.8% / (1.56% - 0.25%).

Så, vad tycker jag att ni borde göra för att hjälpa småsparare att förbättra sitt sparande och därmed skapa en långsiktigt nyttig tjänst som kan växa i många år?

1. Fokusera på era USP dvs. fraktionshandel som möjliggör månadssparande med små belopp i områden som ofta kräver mycket större belopp för att ens kunna köpa en andel.
  2. Fokusera på ett budskap om långsiktiga innehav för att inte handla bort de lägre avgifterna (fullt medveten om att det sänker era intäkter, men om ni vill finnas långsiktigt så måste man hjälpa kunder)
  3. Upplys om att i de fall det redan idag finns traditionella indexfonder (breda index) så rekommenderas att hålla ETF innehaven i minst 3-5 år för att matcha avgifterna och längre för att få lägre avgifter än traditionella indexfonder.
  4. Upplys om att för de som önskar mer nischade innehav där det idag finns bara aktiva fonder (tex. hälsovård, energi, råvaror) så räcker det ofta med ett innehav på mindre än 1 år för att sänka sina kostnader. Håller man det längre får man mycket lägre avgifter än vad dagens alternativ erbjuder!
  5. Upplys om att det också finns riktiga nisch marknader (tex AI) där man helt enkelt inte kan investera via fonder utan enda alternativet är att bygga upp en portfölj med enskilda aktier, vilket är lättare sagt än gjort. Här möjliggör ETFer en exponering mot specifika områden man tror på, såklart med en högre risk/reward på sitt “bet”.
  6. Sätt upp en “kalkylator” (utanför inloggningen) så att kund lätt kan räkna specifikt på vilken fond man ersätter mot en ETF hos er och vilken innehavstid som krävs för att sänka kostnaden samt hur mycket man kan sänka sin avgift på 3, 5, 10 år, tex.

Gör ni något åt det hållet så tror jag att ni kan hjälpa till att driva införandet av ETFer och hjälpa “medel Svensson” att förbättra sitt sparande genom sänkta avgifter. Det är ju där det stora pengarna ligger för er!

Lycka till! :slight_smile:

18 gillningar

Håller helt med, fantastiskt bra feedback som jag hoppas leder till förändring. Den typen av frivilligt engagemang som borde leda till kompensation (gratis avgift 1 år typ)

2 gillningar

Hej @JFB

Ingen fara. Vi uppskattar dina kommentarer och feedback eftersom det i slutendan leder till en bättre tjänst. Spåsparare ligger oss varmt om hjärtat och allt vi kan göra för att hjälpa dem till ett bättre sparande är prioritet för oss. Exempelvis arbetar vi för att sänka eller kunna erbjuda våra fonder helt utan courtage eller valutaväxling. Följ oss så kommer ni förhoppningsvis bli positivt överraskade :slight_smile: .

Prisjämförelsen är till för att belysa fördelarna med indexfonder med låga avgifter. Exempelvis är 81% av Svenskarnas aktieförmögenhet placerat i aktivt förvaltade fonder enligt fondbolagens förening. Medlemmar i RT har uppenbarligen redan förstått fördelarna och inget gör oss gladare eftersom det behövs fler som er som förespråkar indexfonder! Du har helt rätt i att det finns billigare alternativ (givet en viss omsättning). Vi ska självklart göra det tydligt hur vi har jämfört och vara tydligare med våra avgifter. Som sagt så tror vi på 100% transparens när det kommer till avgifter och visar alltid exakt vad kunden betalar i avgifter till oss vid varje handel. Tack för idén gällande en kalkylator. Håller med om att det hade gjort det tydligare även om vi inte får ge rekommendationer (Frejvid är inte en rådgivningstjänst) på hur länge en kund bör hålla sitt innehav hos oss. Vi tar till oss din feedback och återkommer!

5 gillningar

Hej alla! Jag har testat Frejvid och gillar tjänsten. Tycker det behövs fler uppstickare på den svenska marknaden!

Kanske en diskussion för en annan tråd men tycker inte jämförelsen mellan ETF och indexfond är rättvisa @JFB . Det stämmer att etfer medför andra avgifter som courtage och valutaväxling men man ska inte glömma att traditonella indexfonder har andra avgifter som äter in på avkastningen.

Gjorde en snabb jämförelse mellan Länsförsäkringar Global Indexnära VS Amundi Prime Global på Avanza och Frejvid. I år har de båda fonderna levererat en avkastning på -5,1% och -4% och det senaste året har de levererat en avkastning på +24,31% och +25,85%. En skillnad på 1,1% och 1,54%.

Eller exempelvis Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Indexnära VS iShares Core MSCI EM.

I år har de båda fonderna levererat en avkastning på +0.91% och +1.27% och det senaste året har de levererat en avkastning på -1,72% och +3,16%. En skillnad på 0,36% och 4,88%!

Fondavgiften står för en del av skillnaden men min erfarenhet är att storbanker är bra på att dölja avgifter. Använder man dina uträkningar så behöver du äga etfen i en månad för att tjäna in vad du betalat på courtage och växlingsavgift :). ETFer som är backade av globala fondförvaltare och som konkurrerar på en internationell marknad är en ärligare och mer effektiv sparform helt enkelt.

2 gillningar

Absolut, men det är ju du som nu har hittat på en egen definition där en indexfond inte kan vara börshandlad?

Om jag använda din metafor med bilar. Det är kanske värt att betala lite mer när du köper en bil så behöver du kanske inte byta ut den flera gånger per år? :joy:

Nu var det ju inte riktigt så jag skrev

vedertagna namn dvs. “ETF” eller “börshandlad fond” eller t.o.m. “börshandlad indexfond” om man stäcker begreppet lite?

2 gillningar

Önskemål på fonder som jag saknar.

• Amerikansk korträntor
  • Amerikanska värdebolag småbolag
  • Global värdebolag småbolag

Utan dessa exponeringar är det svårt att få till modellportföljer.

• Xact högutdelande
  • Xact Sverige

Xact OMXS30 är för smalt. Xact fonderna ovan blir ett problem kanske pga. Utdelningen?

1 gillning

Hej @Robert88,

Tar med oss dina önskemål. Målet är att erbjuda en fond inom varje kategori och precis som du säger så föredrar vi återinvesterade fonder eftersom det blir billigare för kunden i slutendan.

Tack!

3 gillningar

Hej
Titta gärna över möjligheten att erbjuda direkt överföring i from av Swish eller Trustly. Detta gäller även BW.

3 gillningar

500kr per fond eller 500kr oavsett hur många fonder? :slight_smile:

Per portfölj oavsett antal fonder. Min portfölj består av 17 fonder.

Tack för svar :slight_smile:
Då tolkar jag det som att om man låser fördelningen så kommer den köpa i rätt fördelning varje månad för att behålla konstant balans som jag valt från början. Ombalansering sker såldes månadsvis.

Vid olåst så köper den i samma fördelning hela tiden oavsett hur innehaven har driftat? Ombalansering sker alltså endast om jag själv går in och justerar innehaven?