Provprat: RikaTillsammans + Kiwi-trader?

Ett provprat - @David_BW har uppvaktat mig ett tag kring tjänsten Kiwi-trader som de började provsläppa under förra året. Jag hade bara testat det lite, men gillar spontant det jag ser även om det finns en del förbättringsmöjligheter (sorry, David :slightly_smiling_face:).

Det som jag är lite nyfiken på är hur ni i forumet / communityn ställer er till det? Jag tänker det som ett alternativ till Avanza / Nordnet framförallt för Lekhinken. På sikt kanske även för att ha en basportfölj där som man skulle kunna följa / kopiera. Jag upplever det ändå som on-brand och med potential.

Du som använt Kiwi-trader, var är din uppfattning? Ping @MattiasA90, @bspastikern m.fl.

11 gillningar

Vad skulle fördelen med denna tjänst vara framför de du nämner eller ex. Nordea? Läste på sidan. Courtage 0,15% och växlingsavgift på 0,25% när man kollar prislistan.

Känns lite sådär att du frågar hur forumet “ställer sig till det”, men du har en kampanj länk till dom utan att märka upp eller nämna det.

…com/?utm_source=rikatillsammans&utm_campaign=rikatillsammans

2 gillningar

Jag har provat på KiwiTrader i många månader nu och är mycket nöjd med tjänsten.

Det jag finner fördelaktigt jämfört med Avanza/Nordnet är att man kan konstruera portföljer på ett mycket mer kostnadseffektivt sätt, då man dels kan handla med fraktioner av tillgångar (enklare och billigare att ligga nära målallokering utan att behöva ta hänsyn till vad varje enhet av en ETF kostar) samt att det inte finns ett minimicourtage (exempelivs skulle en ombalansering av en portfölj med 20 ETF:er på Avanza kosta minst €20 då varje köp-/säljtransaktion kostar minst €1, medan detta är betydligt mer kostnadseffektivt på KiwiTrader).

Känns som att de flesta investerare (i alla fall de som delar en portfölj i butiken) ännu inte hittat till kärnan av erbjudandet som i mitt tycke handlar om portföljhantering mellan olika tillgångsslag, snarare än rena aktieportföljer. Jag gör däremot mitt bästa för att verkar för att det finns sådana alternativ. :slightly_smiling_face:

7 gillningar

Jag reagerade också på detta. Hade förväntat mig att det var tydligt utmärkt som för andra annonslänkar/kampanjer.

Ingen ersättning för länken och inget samarbete idagsläget så då behövs det inte markeras upp. @David_BW kan intyga det eftersom båda är ansvariga inför lagen för en sådan sak.

Snälla, ha lite förtroende för er att jag inte ljuger i ett sådan här sak. Blir lite ledsen över vad som insinueras. :cry: / (och glad över att ni håller mig till en hög standard :blush:)

16 gillningar

Vi har inget samarbete med @janbolmeson . Alla länkar som vi ger delaren betalt tar den som trycker på den till en speciell landningssida där det är tydligt förklarat.

6 gillningar

Jag lutar mig mot ett annat citat från @janbolmeson “Man ska inte satsa pengar på någonting man inte förstår” Fast i lärhinken kan det passa så kanske jag lär mig mer om ETF’er och tillgångsslag.

2 gillningar

Jag tänker även för aktier. Jag har inte testat själv, men jag vet att @David_BW är lyrisk över fraktionshandeln och jag kan verkligen se nyttan för mig själv t.ex. i dotterns portfölj - att istället för att ha en helt snedviktad portfölj beroende på vad aktien kostar så kan man ha en fraktionshandlad aktieportfölj.

Det andra jag tänker på är för lösningar där man inte vill ha en fondrobot - det är ju många här i forumet som tycker LYSA är bra, men mest till för någon annan. :grin:

Så jag tänker på det som ett komplement till fondrobotarna och Avanza / Nordnet.

1 gillning

Jag tycker denna tjänst är lovande, men för mig föll det på:

Avgifter vid transaktioner. Det var inte tydligt för mig vad månadssparande och ombalansering drar för kostnader jämfört med vanliga fonder.

För litet utbud. Saknade bredden som Avanza erbjuder när det gäller börshandlade fonder. Dessutom går det ju att köpa vanliga fonder, certifikat, aktier m.m. på Avanza.

Långsamt. Detta gällde allt från insättning, köp till redovisning av aktuella kurser. Hela fördelen med börshandlade fonder går förlorad om allt inte kan ske i realtid.

1 gillning

Jag har försökt använda deras produkter och även varit i kontakt med dem direkt. Dock är just denna produkt alldeles för grön för att jag skall kunna använda den. Ja, jag är tämligen kräsen efter att ha utvecklat produkter åt de största företagen i världen.

I mina ögon är samtliga av deras produkter förutom BetterWealth i ett stadie som tidig prototyp.

Har du ett prat med dem vore det mer intressant från ett startup-perspektiv och vad deras väg framåt är givet de har olika produkter i ett tidigt stadie och inte verkar veta vilken de vill satsa på. Som Product Manager undrar jag vilken strategi de har, hur de skall hantera sin portfölj och vilka bets de gör, hur det mäts och följs upp, vilka taktiker de använder för att växa etc.

Från ett rent ”startup som försöker slå sig in på en marknad med många etablerade jättar”-perspektiv.

4 gillningar

Hej!

Tack för bra input! Detta ska vi nog kunna fixa så att vi får tillbaka dig som kund :wink:

För att svara lite kort på ovan

1
Avgifterna är alltid de samma 0,15% i courtage och 0,25% om det sker en valutaväxling, det finns dock planer på att slopa valutaavgiften så att det blir ännu enklare.
Men det innebär att om du månadssparar 1000 kr i 10 svenska aktier kostar det dig 1,50 kr. totalt. Hos Avanza skulle det kosta med ”Mini” 10 kr i fast courtage och 0,25%, dvs 2,50 kr. Skulle det vara utland så skulle det bli helt andra siffror. Sen har vi inte ”traditionella” fonder, så det blir svårt att jämföra med dem.

Så 1,50 för Kiwi och 12,50 för Avanza

När det kommer till att balansera så beror det så klart på hur stor av portföljen som behöver balanseras. Detta går inte riktigt att jämföra med Avanza för det är inte möjligt att göra bra utan fraktioner. Men säg att det är 2% på en portfölj värd 100 000 med 20 svenska värdepapper. Då kostar det dig 3 kr.

2
När det kommer till vilka fonder vi erbjuder så har vi en process som vi använder för att endast erbjuda fonder vi vet uppfyller alla krav. Men det kommer så klart komma betydligt fler fonder med tiden. Målet är att ha minst lika bra utbud, men vi jobbar för att få så många ”Z” det vill säga helt utan courtage som vi kan. Det är avtal vi försöker få till med fondbolagen.

3
Det är samma sak här att Vi arbetar på att få bättre data och mer data, samt att handel kommer att gå mycket snabbare med tiden. Dock ska man kanske tänka på att andra tjänster som erbjuder liknande ”portföljhandel” handlar i dag en gång i veckan, så att vi än så länge gör det dagligen är i alla fall lite bättre =)

5 gillningar

:+1:

Ingen anledning att vara ledsen! För min egen del reagerade jag huvudsakligen på att extra information samlades in genom specialanpassad länk för RT utan att vara tydligt utmärkt som sådan. Därmed blev jag lite fundersam om varför. Generellt bara allmän feedback och det kan såklart vara något som man inte behöver agera på i framtiden.

2 gillningar

Jag är positivt ställd till Kiwitrader - på grund av bland annat fraktionshandel som nämnts ovan redan och det faktum att man t:ex kan kopiera andras porföljer (jag kopierar i nuläget @AllSeasonsPortfolio) - är gärna med även om tjänsten är grön så kan man ju vara med att påverka till det bättre. Och smart att man kan ha olika portföljer som man kan ställa in som man önskar. Jag tror säkert att grejor kommer förbättras som Swish-insättningar som saknas och ETF:ar som inte ännu är med.

4 gillningar

Är positivt inställd till Kiwitrader jag med. Har skapat basportföljen utifrån ETF-fonder. Har bytt bort 10% Sverige mot 10% amerikanska småbolag samt delat upp tillväxtmarknader i 5% Tillväxt + 5% Tillväxt småbolag. Allt till en avgift på 0.19%.

4 gillningar

Har precis öppnat konto på kiwitrader och undrar hur man kopierar @AllSeasonsPortfolio ?
Har sökt på deras hemsida men ej funnit något ännu.

1 gillning

Från FAQ:

• När du har hittat en portfölj som matchar dina preferenser kan du välja att kopiera portföljen till ditt eget konto genom att trycka på “Kopiera”. En kopia av portföljen kommer då att skapas på ditt konto.
  • Därefter kan du välja att sätta in eller ta ut pengar ur portföljen på samma sätt som för din egen portfölj.
  • Du äger alltid själv alla dina placeringar och kan när du vill välja att avsluta eller ta ut dina pengar. Alla investeringar sker på ditt konto.
3 gillningar

Tack @Anonym :+1:

2 gillningar

…det finns dock planer på att slopa valutaavgiften så att det blir ännu enklare

Du råkar inte ha någon tidplan, mellan tummen & pekfingret, när detta kan tänkas ske? :slight_smile:

3 gillningar

=) nej tyvärr.