Jag försöker efterlikna en Harry Browne-permanent portfölj, eller RikaTillsammans-portföljen om man så vill på KiwiTrader. I väntan på att jag kan bygga portföljen från Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen i Kiwitrader (misstänker att utbudet inte är tillräckligt ännu för det).
Svårast är cash-delen på 25% som jag behövde sätta ihop en egen mix på utav Realränteobligationerna, Floating rate bonds, och Kort Statsobligationer Europa. Feedback till Kiwitrader (@David_BW) är ju att erbjuda en tråkig stillastående likviditetsfond eller penningmarknadsfond. Skulle ni säga att min “cash”-del är i Harry Brownes, eller i RikaTillsammans-portföljens anda? Har ni andra tankar?
Jag har skippat svenska aktier med anledning av att jag har en bostadsrätt som jag anser är min home bias.
Har byggt enligt följande:
| Andel | Typ | Fond | Avgift |
|---|---|---|---|
| 25 % | Globala storbolag | Lyxor Core MSCI World (DR) UCITS ETF - Acc | 0.12 % |
| 25 % | Guld | iShares Physical Gold ETC | 0.12 % |
| 15 % | Statsobligationer lång löptid USA | iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF | 0.07 % |
| 10 % | Statsobligationer lång löptid Europa | Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C | 0.15 % |
| 5 % | Realränteobligationer | iShares Global Inflation Linked Govt Bond UCITS ETF | 0.2 % |
| 5 % | Realränteobligationer USA | Lyxor Core US TIPS (DR) UCITS ETF - Acc | 0.09 % |
| 5 % | Obligationer Rörlig Ränta USA (företag) | iShares $ Floating Rate Bond UCITS ETF | 0.09 % |
| 3 % | Realränteobligationer Europa | Lyxor Core Euro Government Inflation-Linked Bond (DR) UCITS ETF - Acc | 0.09 % |
| 3 % | Obligationer Rörlig Ränta Europa (företag) | Lyxor Euro Floating Rate Note UCITS ETF - Acc | 0.15 % |
| 4 % | Statsobligationer Kort Löptid Europa | iShares € Govt Bond 1-3yr UCITS ETF EUR (Acc) | 0.2 % |
Läs mer om Kiwitrader: Provprat: RikaTillsammans + Kiwi-trader?
Läs mer om RikaTillsammans-portföljen: RikaTillsammans-portföljen - uppföljning 2021