RikaTillsammans-portföljen (eller Harry Brownes Permanenta Portfölj) i KiwiTrader

Jag försöker efterlikna en Harry Browne-permanent portfölj, eller RikaTillsammans-portföljen om man så vill på KiwiTrader. I väntan på att jag kan bygga portföljen från Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen i Kiwitrader (misstänker att utbudet inte är tillräckligt ännu för det).

Svårast är cash-delen på 25% som jag behövde sätta ihop en egen mix på utav Realränteobligationerna, Floating rate bonds, och Kort Statsobligationer Europa. Feedback till Kiwitrader (@David_BW) är ju att erbjuda en tråkig stillastående likviditetsfond eller penningmarknadsfond. Skulle ni säga att min “cash”-del är i Harry Brownes, eller i RikaTillsammans-portföljens anda? Har ni andra tankar?

Jag har skippat svenska aktier med anledning av att jag har en bostadsrätt som jag anser är min home bias.

Har byggt enligt följande:

Andel Typ Fond Avgift
25 % Globala storbolag Lyxor Core MSCI World (DR) UCITS ETF - Acc 0.12 %
25 % Guld iShares Physical Gold ETC 0.12 %
15 % Statsobligationer lång löptid USA iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF 0.07 %
10 % Statsobligationer lång löptid Europa Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C 0.15 %
5 % Realränteobligationer iShares Global Inflation Linked Govt Bond UCITS ETF 0.2 %
5 % Realränteobligationer USA Lyxor Core US TIPS (DR) UCITS ETF - Acc 0.09 %
5 % Obligationer Rörlig Ränta USA (företag) iShares $ Floating Rate Bond UCITS ETF 0.09 %
3 % Realränteobligationer Europa Lyxor Core Euro Government Inflation-Linked Bond (DR) UCITS ETF - Acc 0.09 %
3 % Obligationer Rörlig Ränta Europa (företag) Lyxor Euro Floating Rate Note UCITS ETF - Acc 0.15 %
4 % Statsobligationer Kort Löptid Europa iShares € Govt Bond 1-3yr UCITS ETF EUR (Acc) 0.2 %

Läs mer om Kiwitrader: Provprat: RikaTillsammans + Kiwi-trader?

Läs mer om RikaTillsammans-portföljen: RikaTillsammans-portföljen - uppföljning 2021

3 gillningar

Det kommer förhoppningsvis korta usd-räntefonder så småningom. Då blir det enklare att konstruera vissa portföljer :slight_smile:

1 gillning

Intressant! Jag tycker bara att det är lite synd att cash-delen blir så “rörig”, när du har hållt de andra delarna så simpla.

Som jag ser det finns det 2 möjliga alternativ till ditt förslag:

1. Ha cash-delen på ett separat bankkonto med ränta, utanför Kiwi-trader.
  2. Min “grundportfölj”, som jag anser är en bättre balanserad portfölj än Permanent Portfolio.

Med alternativ 2 hade du kunnat ha:

• 10% vardera i iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF resp. Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C
  • 10% vardera i Lyxor Core US TIPS (DR) UCITS ETF - Acc resp. Lyxor Core Euro Government Inflation-Linked Bond (DR) UCITS ETF - Acc.
3 gillningar

Tack för det @Zino! Här viktar du inte mellan USA och Europa baserat på storlek, är det medvetet eller bygger din grundportfölj på enklaste möjliga allokering?

Du föreslår långa statsobligationer i förslaget ovan, är det tanken, eller skulle en generell statsobligationsfond som AMUNDI PRIME GLOBAL GOVIES - UCITS ETF DR (C) passa? Den är också billigare.

Det var bara för att hålla exemplet enkelt. Fördelningen bör egentligen matcha aktiernas geografiska spridning, så mer korrekt hade väl varit typ 12%/8% istället för 10%/10%.

Långa obligationer är att föredra. Standardavvikelsen på Lyxor MSCI World är ca 18%, medan Amundi Global Govies bara ligger kring 8%. Även realräntefonderna har för låg volatilitet, men som jag förstått finns inte långa sådana på Kiwi.

1 gillning