Provprat: RikaTillsammans + Kiwi-trader?

@David_BW

Har ni planerat att ta in fler länder som valbara? Tänker på typ norge och mer i usa?

Ganska intressant att man kan göra en egen indexfond. Vad händer med utdelning från företagen?

Om det är fraktionshandel t.ex:

Har 1/10 handelsbanken aktie. Utdelningen är 5kr/aktie, får jag då in 0,5 kronor kontant eller vad händer med utdelningen?

Om jag skapar en väldigt bred aktieportfölj, finns det någon gräns på hur många man kan ha? Typ 100 st innehav i samma? Fördela lika på 1% var?

1 gillning

Vad är det som insinueras?

Man kan ju bara reagera på den speciella länken för Rika Tillsammans, där man även (iaf på på mobil plattform) behöver ett par extra steg för att se att man faktiskt använt sig av en unik användarlänk.

För att citera ordagrant:

Om jag har fel, så ber jag ursäkt, men du får ju gärna skriva vad det var som du avsåg med din kommentar och vilken roll det spelar om det är en kampanjlänk eller inte? Mig veterligen är jag bara skyldig att märka upp sponsrade / annonslänkar.

Jag använder fortfarande Kiwi - fast under protest! :wink:

Det finns som tidigare framgått av diskussionerna här på forumet en hel del brister än så länge.

De flesta går att leva med eftersom jag gillar grundidén, och jag tror säkert att det blir bättre med tiden, men den största bristen – att insättningar / handel tar sådan evinnerlig tid är svårare att stå ut med. Jag tror faktiskt att det skulle kunna slå tillbaka mot Rika Tillsammans om Kiwi blev officiellt rekommenderat innan det är åtgärdat.

Efter att ha gjort ett antal affärer har jag kommit fram till att det verkar som att om man gör ett köp på en helg blir det hela färdigt på torsdagen veckan efter. Och då visas en inaktuell kurs på innehavet.

För mig som har en observationspost på Kiwi känns det mest trist, men om någon skulle bli inspirerad av en lite mer officiell Rika Tillsammans-rekommendation och få för sig att flytta en större summa från Avanza eller Nordnet finns det risk för djupare besvikelse.

Både Avanza och Nordnet erbjuder Swish, Trustly och banköverföring, och även den långsammaste av dessa slår Kiwis variant med hästlängder.

Konsumentverket ställer extremt höga krav på marknadsföring i sociala medier. De gör stickprov mm tex. Varför ens riskera och få problem med dom genom att lägga in en unik länk? Ser de den, i ditt inlägg ovan, kommer de att undersöka.

Teoretiska sett måste ni ha ett “samarbete” eftersom de har gett dig en länk, även om det inte är betalt. Vad den informationen ska användas till är jag nyfiken på, men har såklart inget med att göra.

Vill bara ditt bästa…

Ursäkta kidnappning av tråd, men har du tesrat freetrade? Hur fungerar det jämför med kiwi?

Hej

Jag är inte helt säker på vad du menar, men vi har planer på att lägga till fler aktier från fler länder. Om du kollar här så kan du se vilka länder vi täcker med indexfonder som det ser ut nu, Välkommen till bättre investeringar.

När det kommer till utdelningar så är det som du gissat, man får utdelning i enighet med andelen man äger. Det enda man ska vara medveten om är att 0,5 andelar i en aktie inte ger 0,5 röster på bolagsstämman :wink:

Det finns ett par gränser på antal och %, men de är inte huggna i sten utan vi försöker att låta det vara relativt fritt och så får vi sätta begränsningar om det behövs.

Nej, jag har inte testat Freetrade. En av anledningarna till att jag valde Kiwi är att det är så enkelt att komma igång med exempelvis en portfölj à la @AllSeasonsPortfolio.

2 gillningar

Jag förstår. Hittade inte Bank Of America nämligen, så antog att allt inte fanns med än. Hur ser riktlinjerna med procenten ut då?:blush:

Finns det någon lista på aktier som går att handla pch från vilka länder? Såg inget

Som alltid är vi tacksamma för all feedback, det driver oss att fixa saker snabbare =)

För att klargöra, Om man gör ett köp innan kl 12:00 från sitt kontantkonto, det vill säga att pengarna finns på kontot så ska det ske samma dag (givet att alla börserna är öppna och att det inte är helg), och man kan se slutnota lite senare på dagen + att portföljen är uppdateras.

Det som dock kan ske är att man lägger till ett nytt konto och gör ett köp från det samma dag. Då tar det beroende på bank i bland upp till 5 dagar innan kontot är bekräftat, och sedan ytterligare 2 dagar innan pengarna är framme och sedan handlas det samma dag.

När man sedan har ett konto tillagt så tar det oftast endast en, i bland 2 dagar att göra en överföring, så det är samma som alla andra tjänster, eftersom det går med samma protokoll.

Men Swish är på gång, samt en ny dataleverantör som kommer ge kurser löpande och bättre data.

Sen kan jag tillägga att vi erbjuder fraktionshandel i “riktiga” aktier och inte certifikat som andra erbjuder. Det finns, utan att nämna namn, någon tjänst till som erbjuder liknande, dock så handlar de en gång i veckan. Som referens.

Men även här finns en roadmap på hur det kommer bli mycket snabbare =)

Vi ska nog kunna fixa det mesta med tiden, så alla blir nöjda och glada :wink:

2 gillningar

Varför då?

Nej. Länken har jag inte fått av BW utan skapat själv utan att David visste (det är ju bara att använda Google utm-generator). Anledningen är att ett större möjlighetsutrymne är bättre än ett mindre - i det här fallet en mätbarhet som går att mäta om man kör Google Analytics - inte minst eftersom jag vill se om det finns ett intresse för ett potentiellt samarbete (precis samma anledning till att jag startade tråden).

Fattar, tack för det. :pray::heart:

Jag är positiv till Kiwi. Enligt mig tillräckligt bra för att komma igång med portföljer. Men såklart finns det mycket kvar att önska och jag har i andra trådar framfört önskemål på både fonder och funktioner. Men eftersom kiwi fortfarande är nytt och ägarnas ambitioner känns höga så är jag positivt inställd :slight_smile:

Det jag främst gillar är:

• fraktionshandel
  • Kunna köpa portföljer med många fonder trots lågt sparande.
  • bra kundservice
  • smidig överblick över sina portföljer och dess fördelning
5 gillningar

sorry jag missade din fråga men ifall du inte hittat är det enkelt: gå till Upptäck vårt utbud av Kiwi-Portföljer oh i sökrutan kan du skriva Allvädersportföljen då hamnar du rätt :wink:

4 gillningar

Tack @Jacob_Skj Jag hittade dit till slut. En fråga som jag fortfarande har är om man nu skulle kopiera
en portfölj så får man ex.vis, i @AllSeasonsPortfolio allvädersportfölj, 1,09%-4,23%-1,03% osv. i hans portfölj. Jag antar att det inte var hans ursprungliga %-värden. Jag vill ju ha den som den var från början.

:raising_hand_man:

1 gillning

@disc0 Ombalansering tillbaka till målvikter kommer att ske senast tisdag nästa vecka. :wink:

Bra dock om @David_BW kan förtydliga hur det generellt funkar med målvikter. Som jag tolkar det, följer man med vid varje tidpunkt gällande allokering och att man får förlita sig på att portföljförvaltaren har en tydlig ombalanseringsstrategi?

2 gillningar

Tack @AllSeasonsPortfolio !
Ok men säg att det nu var juni 2022, då vill jag ju fortfarande starta min portfölj med den %-fördelningen du hade från start. Det är ju inte ditt problem men det skulle ju vara önskvärt för alla som vill kopiera en portfölj. Eller ombalanseras det oftare än en gång per år?

Det är den som startat portföljen som väljer när det ska ombalanseras. Annars får man själv välja att ombalansera när man vill om jag förstått det rätt.

Men jag kan hålla med om att de portföljer som finns att kopiera i butiken borde starta från ursprungsfördelningen. Smidigare att förstå hur grundaren har tänkt sig att portföljen ska se ut då.

2 gillningar

Jag ombalanserar generellt månadsvis.

Ok, men det ökar inte kostnaderna?

Med ursprungliga målvikter menar du då att du även tar bort det du kallar dynamisk riskallokering?

Jag tror att de som skriver i den här tråden kanske menar olika saker när de skriver om ursprungliga målvikter.

1 gillning