Portfölj med råvaror

Meddelande från moderatorn
Bryter ut dessa kommentar till en ny tråd från den ursprungliga diskussionen.
/@janbolmeson

4 gillningar

Trevlig portfölj! Vad är det för råvaror i den?
Vad är det för plattform? :slight_smile:

1 gillning

Nu är inlägget editerad med råvarorna.
Det är en kommande tjänst/plattform från Betterwealth som ännu inte är lanserad för stora massan. Bör dock inte vara långt bort från en lansering.

3 gillningar

Fick inte riktig ihop varför mitt inlägg hade fått en egen tråd. Såg senare att jag hade postad i fel tråd.

Tanken var att mitt inlägg skulle göras i den här tråden.

2 gillningar

Är det en färdig portfölj eller har du fått välja själv?

1 gillning

Valt själv, finns ca. 150 etf:er att välja på.

1 gillning

Det låter ju extremt intressant!! En fondrobot där man själv alltså kan välja innehav och fördelning?

Finns det även möjlighet för dig på den plattformen att jä föra din portfölj mot något index? Eller mot andra fonder?

Okej, det låter intressant. Kan du säga något mer om tjänsten?

Jag kanske missar något uppenbart. :thinking:
En fondrobot som ombalanserar och innehåller etf:er.
Vi kan ta din portfölj som exempel:
0,21% i avgift.
Trevlig avgift men hur blir det med courtage och spread vid ombalansering?
Hur ofta sker ombalanseringen? Regler för detta?

Precis som @MattiasA90 och @VTJ så är jag nyfiken på lite av varje.

Har du något dokument som beskriver produkten som du kan dela med dig av :slightly_smiling_face:

Nej, inte en fondrobot. Det är en ETF-torg med ca. 200 ETF:er att välja bland.
Du skapar en portfölj genom att adderas ETF:erna till en kundvagn och därifrån bestämma fördelningen. Därefter har du möjlighet till månadssparande om så önskas.

Du kan se historisk prestation av din valda portfölj 5 år tillbaka i tiden, såvida det inte begränsas av någon ETF som har begränsad historik.

Det går även att se simulerad historisk på hur portföljen har presterad under en dålig börsår eller under Coronakrisen 2020. Att jämföra portföljen mot annat är inte möjligt just nu.

2 gillningar

Det är gratis att bli kund. Tjänsten tar inte ut någon förvaltningsavgift, ingen plattformsavgift och vi tar aldrig emot några fondprovisioner eller kickbacks från fondleverantörerna.

Som kund betalar du enbart ett courtage på 0.XX% när du köper eller säljer fonder. Vid handel av fonder i annan valuta än svenska kronor tillkommer en avgift på 0.XX%.

Vi försöker inte dölja några avgifter. Vid varje köp- eller säljorder erhåller du alltid en översikt där du kan se exakt vilka avgifter du betalar i kronor och ören.

0,21% är avgiften för de underliggande ETF:erna jag har i min portfölj. Väljer du en enda ETF som kostar 0,05% betalar du det i löpande avgift.

Jag vet dock att BW ser över möjligheten att göra tjänsten ännu förmånligare. Huruvida detta ändras innan lansering kan inte jag svara på.

2 gillningar

Jag fick för mig att det var en robot därav min undran om transaktionskostnader.
Tack då är jag med. :+1:

1 gillning

Nu är tjänsten lanserad.

Kanske dags för egen tråd snart? :blush:

4 gillningar