Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔

Pensionsportföljen 10-20 år kvar: Lite spretig efter som den ligger på olika institut som erbjuder olika fonder. Har några flyttar som jag inte lyckats få till ännu för att skaffa bättre översikt.
SPP Aktiefond global 22,6 %
Handelsbanken Nord. Småbolag 5,5%
SPP Aktiefond Europa 0,7 %
SPP Aktiefond Japan 0,3%
SPP Aktiefond Sverige 1,4%
SPP Aktiefond USA 2,9 %
SPP EM Plus 1,6%
SEB Global indexnära 4,9 %
Nordea Aktiealokering 0,2%
SPP ett val ITP 0,8%
LF Global indexnära 11,1%
Coeli Global selektiv 10,7%
AuAG precius green 10,8%
Avanza EM 9,7 %
AP7 Såfa 16,3 %

Försöker hålla fördelningen någorlunda i resp. försäkring så att det inte skall snedvridas i uttagsfasen.

Investeringsporrföljen:
LF Globalindexnära 45,6%
Avanza EM 12,9 %
Plus småbolag Sverige 7,4 %
Avanza Zero 7,1%
Xtra Gold 17,3%
SPP Aktiefond Global 0,3%
Aktier 9,3 %

@Torbjörn, Vilken utav Spiltan Investment bolag har du med 10%?
Spiltan Global Investmentbolag eller Spiltan Aktiefond investmentbolag?

Förlåt. Spiltan Aktiefond Investmentbolag.
Den står för den inkonsekventa delen av portföljen. Är ett gammalt innehav som gått så bra (ja, jag vet… :wink:) att jag inte har hjärta (här får inte hjärnan bestämma) att släppa den just nu.

Och så får gamla sci-fi-serien “Månbas Alfa” ny aktualitet :grin:

1 gillning

Min långsiktiga portfölj är typ “Globala barnportföljen med lite stänk av Ben Felix”
Där har Ben Felix influerat min small cap value tilt i form av lite innehav i SPDR ETF samt viss skepsis mot guld-innehav
Sen har även jag ett kanske irrationellt litet innehav i Spiltan Investment. (Den har ju gått så braa! :sweat_smile:)

Länsförsäkringar Global Indexnära						55,00%

Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1					8,00%
SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF		7,00%

Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A					10,00%

PLUS Allabolag Sverige									5,00%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag						5,00%

Bankkonto		6,00%
Xetra Gold		4,00%

Hej,

Månadssparar på längre sikt enligt nedan fördelning. Mottar gärna tankar kring detta upplägg. Framförallt räntefonderna jag känner en osäkerhet kring. Anser ni att det finns bättre alternativ?

Aktiefonder
60% LF Global Indexnära
7% LF Tillväxtmarknad indexnära A
7% Spiltan Fo Aktiefond Investmentbolag
7% Handelsbanken Global Småbolag
7% SEB Sverige indexnära

Räntefonder
4% AMF räntefond lång
4% AMF räntefond mix
4% Spiltan Fo räntefond Sverige

Veckosparar du på lysa för att följa upp- och nergångar så noga som möjligt, eller för att det blir roligare? Jag tänker att det vanligaste är att spara i fram- eller bakkant på lönen?

1 gillning

Jag skulle byta ut Spiltan mot ”Danske Invest Global Realräntor”. Spiltan har alldeles för stor risk i sitt innehav och det ses inte i KIID-stämpeln (2) den har fått.

1 gillning

Bara för att testa som en kul grej.

:+1::sunny::hugs:

1 gillning

Vad är det för högre intern skatt?

2 gillningar

Hej,
Månadssparar med upplägget “Globala barnportföljen” med att ha spetsat med 2 spekulationsfonder.
Nu inför ombalanseringen, funderar på att byta ut de 2 spekulationsfonderna TIN Teknik och LMM Kavaljer (namn förrut på dessa var LUX) med Spiltan AktieFond investmentbolag samt att öka LG Global från 30% till 60%
Mottar gärna tankar kring nedan upplägg som finns “idag” innan ombalansering samt ovan tanke med att byta ut/ändra. :smiley:

1 gillning

20% LF gl
20% Xetra-gold
20% msci small cap
20% silverbullet
20% nordnet sverige index
:ferris_wheel:
Kommer bli ett spännande år

4 gillningar

Låter som en 60/40-portfölj på steroider :joy:

2 gillningar

Det är tanken :tornado:

1 gillning

30% Sigmastock
30% Lysa
30% Avanza omfördelning pågår😅
10% vanligt sparkonto med ränta

1 gillning

Jag har delat upp min ekonomi enligt “fyra hinkar principen”, fast jag har valt att inte ha “lekhinken”. Såhär har jag det:

Bufferthink:
Min tänkta storlek:
Ca 40 - 50 000 kr/person på bankkonton (Liten del på e-spar på Swedbank (0% ränta) för lätt åtkomst och resten på Klarna.
I bufferthinken räknar jag även med värdefulla grejer som bil mm (räknar uppskattat försäljningspris på marknaden)

Mellanriskhink:
Min tänkta storlek:
ca 200 000 - 250 000 kr/person i ”fritt kapital”.
I mellanriskhinken har jag förutom bostaden, en variant på “nybörjarportföljen” som ser ut såhär:
ISK på Swedbank:
Swedbank Robur Access Global 30%
Swedbank Robur Access Asien 5%
Swedbank Robur Access Edge EM 5%
Swedbank Robur Access Sverige 20%

Klarna sparkonto : 40%

Högriskhinken:
Min tänkta storlek:
Inga begränsningar.
I högriskhinken har jag förutom tjänstepensionen och PPM, en variant på “Globala portföljen” som ser ut såhär:
ISK på Swedbank:
Swedbank Robur Access Global 50%
Swedbank Robur Access Asien 10%
Swedbank Robur Access Edge EM 10%
Swedbank Robur Access Sverige 30%

Haft nuvarande fördelningar på mina portföljer sedan mars 2021. Är nöjd och kommer inte ändra i år.

1 gillning

Inga tråkiga fonder för min del, har för lite kapital för att spela safe… :stuck_out_tongue:

1 gillning

Imponeras ständigt av hur stringenta användarna här verkar vara. Mitt investerande spretar åt alla möjliga håll. Just nu ligger jag med ca 75% i kontanter och räntor. Sedan månadssparar jag lika mycket i en ISK på Avanza som på Lysa.

På Lysa går allt in i 100% (globala) aktier.
På Avanza:
30% LF Global Indexnära
20% AMF Aktiefond Nordamerika
20% AMF Aktiefond Småbolag
20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
5% PLUS Fastigheter Sverige Index
5% Avanza Emerging Markets

Sedan har jag lite svenska utdelningsaktier på en annan ISK på Avanza men de utgör bara 4% av mina tillgångar i nuläget. Vilket å andra sidan är ca 15% av tillgångarna i aktier/aktiefonder.

Därutöver brukar jag få ett överskott varje månad som på årsbasis matchar mitt automatiska månadssparande och som jag antingen månadsvis gör extraköp för eller lägger i kontantreserven för senare köp. Så hur den totala procenten fördelar sig i slutänden varierar nog rätt mycket från ovan beskrivna fördelning på Avanza.

1 gillning

Har kört trendföljande en del tidigare, senast Börslabbets svenska portfölj, men jag vill gå ifrån att behöva titta till portföljen så ofta och göra det lättare att glömma den. Jag är alldeles för klåfingrig och gillar att testa och prova en massa olika strategier och modeller, vilket jag blir mer benägen att göra ju mer jag engagerar mig.

Börslabbets svenska portfölj är kanske inte den sortens trendföljande du syftade på, men även kört deras Globala trendföljning och tidigare Classier Hedge trendföljning, men samma sak, att man måste kolla upp och byta regelbundet.