Förslag på rekommendationer och portföljerna 2022

Tror isf att man inte behöver lägga mer än 10% i tillväxt/asienfonder.

Spp + 10% tillväxt/asien ≈ 20-25% non väst

Jag gillar skarpt SPP Fonder för deras hållbarhetsarbete. En annan anledning är deras utomordentliga support. Mailade dem och fick svar bara några minuter senare.

8 gillningar

Riktigt bra service att kunna svara så snabbt och samtidigt enkelt men detaljerat :slight_smile:

1 gillning

“Måste” man ha småbolag i sin portfölj för att den ska vara komplett?
För närvarande sparar jag:
80% Swedbank Robur Access Global
10% Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Access Asien
Har även Lysa 100% akter bred.
Som jag har förstått det så har jag 0% småbolag.

Jag skulle vilja byta ut Access Sverige mot PLUS Allabolag Sverige Index och kanske lägga till Handelsbanken Gl Småbolag. Fast Swedbank erbjuder ej de fonderna så jag skulle behöva börja spara på en tredje platform, typ Avanza, vilket jag inte är så jätte sugen på. Vet inte om det är värt att göra en flytt på min Sverige och småbolags del till Avanza eller om jag bara ska fortsätta spara så som jag gör just nu.

1 gillning

Man måste absolut inte ha småbolag. Flera här i forumet som inte inkluderar globala småbolag pga den lite högre portföljavgiften. Men hade det inte varit tråkigt om småbolag gick bättre än storbolag under många många år, och du sitter med 100% storbolag? Jag tycker det är bättre att äga “lite av allt”, då är risken lägre att man blir besviken.

Lysa Bred innehåller småbolag enligt marknadsvikt. Så du kan alltid höja månadssparandet till Lysa och sänka månadssparandet till Swedbank.

Men glöm inte bort att du redan har en toppenportfölj :+1:. Billig och bred. Bättre än medelsvensson.

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Portfölj med råvaror

Tycker det där är en riktigt bra portfölj! Jag har exakt likadant i min tjänstepension som jag har på Swedbank! Brett och billigt! Swedbank saknar tyvärr billiga småbolag.

Sällan att man får allt i livet som man önskar sig :joy::+1::grimacing:. Det går säkert leva lika bra utan lite globala småbolag :sleeping::+1::joy:

1 gillning

Det gör det absolut! :+1:

Mina sparporföljer för 2022 (målvikter) med liten & billig home bias. Alltid 100% investerad, thats it! :slight_smile:

vikt
Avanza Global 65 %
Avanza Emerging markets 15 %
Handelsbanken GI småbolag index 10 %
Nordnet index Sverige 6 %
Nordnet index Norge 2 %
Nordnet index Finland 2 %

Beträffande ombalanseringen borde det var smartast att göra det när vol:en är så låg så möjligt, har någon gjort historiska studier kring detta? skulle det kunna inträffa under mellandagarna eller tex. juli månad? :thinking:

2 gillningar

Jag har Globala barnportföljen och nybörjarportföljen på Avanza sedan 2019. Och så har jag oxå Lysa som sparande. Jag sparar mest i portföljerna på Avanza som läget är nu. Nu när jag lyssnat på senaste Rika tillsammans avsnittet där Jan pratar om att han inte rekommenderar portföljerna blir jag villrådig. Behöver råd, tack. Ska jag fortsätta som förut, månadsspara både på Avanza och Lysa? Sluta månadsspara i Avanza och lägga allt på Lysa och låta portföljerna vara. Sälja av portföljerna på Avanza och investera allt på Lysa?

Du kan med gott samvete ha kvar portföljerna och fortsätta spara i dom. Möjligen uppdatera portföljerna till senaste ombalanseringen. :slight_smile:

1 gillning

En fundering, som jag tror finns svar på i forumet men som jag inte hittar:

Hur har man landat i just nedanstående andelar ?
Tillväxtmarknad: 10% (och inte 5% tex) ?
Globala småbolag: 10% (och inte 5% tex) ?

De ska motsvara ungefärlig global marknadsvikt, dvs det som inte ingår i vanliga globalfonder (namnen till trots). Så ska man köpa hela marknaden över hela världen behöver de två tioprocentarna läggas till.

Hur mycket tillväxtmarknad man bör ha är inte helt lätt. Men korta svaret är att de flesta har för lite.

Lätt att strunta i EM eftersom det gått dåligt på sistone, men det är snarare ett undantag än en regel:

De föreslår högre andel än vad de flesta portföljer har (jämför beige mot blå):

It would appear then, that most global equity portfolios, no matter how sophisticated, are still guilty of home bias. For decades, they have been missing an opportunity to earn higher risk-adjusted returns by allocating too low a share of their portfolios to international equity. We think their EM allocations are still too low. The analysis above suggests that the typical EM allocation is at most about half, and perhaps as little as one sixth, of what a rational approach would recommend. […] In general, we think the logical answer to “how much” to invest in emerging markets is more. For a host of fundamental and structural reasons, that answer has rarely been more true than it is right now.

1 gillning

Så mycket som det finns i Spp aktiefond global. Om man väljer den 100% då har man allt.

:slight_smile:

10 gillningar

Bra tanke med SPP Aktiefond Global - att jag inte tänkte på det ! Vad jag kan se är det den billigaste index-fonden som använder MSCI ACWI (och inte MSCI World) MSCI ACWI Index - MSCI SPP Aktiefond Global. Så väljer du rätt globalindex | Placera förklarar skillnaderna.

Mao: vill man ha störst spridning till lägst avgift välj SPP Aktienfond Global snarare än LF Global Indexnära.

Vad gäller småbolag så är rimligen bästa val Handelsbanken GI Småbolag, men hur har man kommit fram till 10% där (och inte tex 5% ?) och varför är den egenligen värd att betala 0.64% i avgift för ?

Nej, jag här inne på enklare variant:
SPP Aktiefond Global: 90%
Plus Allabolag Sverige: 10%

Fattas lite småbolag. Vad gör det för skillnad? Det går alltid göra egen global indexfond ändra lite hit/dit haha. Nu är du petig eller hur? Tycker du att du får bredare globalt portfölj om du har 20% Sverige i portföljen? Ps . Gillar Sveriges index annars. Kan du visa liknande bild där det ska finnas 20% Sverige för att få bättre riskspridning globalt i portföljen :joy::+1:. Jan rek LF Global indexnära + sparkonto som många andra och tydligen räcker det med det. Nu är inte ens Spp aktiefond global tillräckligt bred och måste kompleteras med lite annat? :grin: