Förslag på rekommendationer och portföljerna 2022

Måste vara mera - Kina, Taiwan och Sydkorea är tillsammans redan nästan 7%, och några bolag från mindre asiatiska marknaderna ingår också i indexet.

1 gillning

Vad jag inte förstår är varför inte man bör välja att placera en del av det man “tidigare” haft i kortare, medellånga och även för den delen långa räntepapper i commoditys och fastigheter?

Ja, det är så klart en annan riskprofil och ersätter inte räntor på det sättet. Men om man nu tror att räntepapper inte fungerar för det syfte man en gång valde dem för så måste man väl ändå försöka diversifiera bort från aktiemarknaden efter bästa förmåga. Att som föreslås ha upp emot 40% icke investerat på bankkonto med 1% i ränta när inflationen ser ut att vara flera procent i närmare framtid verkar inte som en lockande strategi.

Belåning är väl också en strategi att “utsätta” sig för samma risk som korta räntepapper innebär, och att då belåna sin portfölj till låg ränta och investera det brett tycker jag att jag vill höra mer om.

Morningstars x-ray-verktyg strular för mig, man borde kunna se där isf!

Nej inte direkt, belåning är exakt det omvända mot korta räntepapper. Du kan se ett lån som en negativ tillgång i korta räntepapper.

Så t.ex. om du har 100k i lån och 100k i korta räntepapper så är din exponering mot korta räntor 0.

2 gillningar

Hej,

Här är från Morningstar idag (data från 31 december 2021) för SPP Aktiefond Global A Euro (den jag har) och Länsförsäkringar global indexnära. Det som klassas som tillväxtmarknad är cirka 6% för SPP. Jämfört med Länsförsäkringar har den dock mer Asien utvecklad (cirka 3% mer) och mer Latinamerika (cirka 1% mer).

SPP Global
Skärmbild 2022-01-14 085612

Länsförsäkringar Global Indexnära
Skärmbild 2022-01-14 085941

2 gillningar

Oj, visste inte att länsförsäkringar hade hela 71% i nordamerika!

SPP känns given utifrån ett diversifieringspetspektiv.

13-14% EM har SPP (eller MSCI ACWI), upp till 26% är marknadsvikt. https://www.morganstanley.com/im/en-la/intermediary-investor/insights/articles/emerging-market-allocations-how-much-to-own.html

Tycks utifrån @D.H s bild vara ca 13-14% non väst, inte 14% EM.

Antar att 4,38% “asien utvecklad” är typ singapour och hong kong? Eller ses de som EM i din bok?

Inte ens tittat på Morningstars info, har hämtat det direkt från Morgan Stanley:

Jag lyckas inte få fram en jämförelse på regioner för SPP Global mot MSCI ACWI. Men den exkludering SPP Global gör verkar minskar exponeringen mot tillväxtmarknader. Enligt informationen nedan är hela Kina och Latinamerika klassad som tillväxtmarknad (även om inte Morningstar klassar på samma sätt).

Förenklat uttryckt kan man nog säga att fonden har cirka 10% tillväxtmarknad. Jag hade gärna sett lite mer.

2 gillningar

Tror isf att man inte behöver lägga mer än 10% i tillväxt/asienfonder.

Spp + 10% tillväxt/asien ≈ 20-25% non väst

Jag gillar skarpt SPP Fonder för deras hållbarhetsarbete. En annan anledning är deras utomordentliga support. Mailade dem och fick svar bara några minuter senare.

8 gillningar

Riktigt bra service att kunna svara så snabbt och samtidigt enkelt men detaljerat :slight_smile:

1 gillning

“Måste” man ha småbolag i sin portfölj för att den ska vara komplett?
För närvarande sparar jag:
80% Swedbank Robur Access Global
10% Swedbank Robur Access Sverige
10% Swedbank Robur Access Asien
Har även Lysa 100% akter bred.
Som jag har förstått det så har jag 0% småbolag.

Jag skulle vilja byta ut Access Sverige mot PLUS Allabolag Sverige Index och kanske lägga till Handelsbanken Gl Småbolag. Fast Swedbank erbjuder ej de fonderna så jag skulle behöva börja spara på en tredje platform, typ Avanza, vilket jag inte är så jätte sugen på. Vet inte om det är värt att göra en flytt på min Sverige och småbolags del till Avanza eller om jag bara ska fortsätta spara så som jag gör just nu.

1 gillning

Man måste absolut inte ha småbolag. Flera här i forumet som inte inkluderar globala småbolag pga den lite högre portföljavgiften. Men hade det inte varit tråkigt om småbolag gick bättre än storbolag under många många år, och du sitter med 100% storbolag? Jag tycker det är bättre att äga “lite av allt”, då är risken lägre att man blir besviken.

Lysa Bred innehåller småbolag enligt marknadsvikt. Så du kan alltid höja månadssparandet till Lysa och sänka månadssparandet till Swedbank.

Men glöm inte bort att du redan har en toppenportfölj :+1:. Billig och bred. Bättre än medelsvensson.

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Portfölj med råvaror

Tycker det där är en riktigt bra portfölj! Jag har exakt likadant i min tjänstepension som jag har på Swedbank! Brett och billigt! Swedbank saknar tyvärr billiga småbolag.

Sällan att man får allt i livet som man önskar sig :joy::+1::grimacing:. Det går säkert leva lika bra utan lite globala småbolag :sleeping::+1::joy:

1 gillning

Det gör det absolut! :+1:

Mina sparporföljer för 2022 (målvikter) med liten & billig home bias. Alltid 100% investerad, thats it! :slight_smile:

vikt
Avanza Global 65 %
Avanza Emerging markets 15 %
Handelsbanken GI småbolag index 10 %
Nordnet index Sverige 6 %
Nordnet index Norge 2 %
Nordnet index Finland 2 %

Beträffande ombalanseringen borde det var smartast att göra det när vol:en är så låg så möjligt, har någon gjort historiska studier kring detta? skulle det kunna inträffa under mellandagarna eller tex. juli månad? :thinking:

2 gillningar