När man replikerar en portfölj så replikerar man portföljens aktuella fördelning och inte dess målfördelning.
Om man därefter aktiverar ”Smart auto balance” se replikeras även löpande alla förändringar som sker i målportföljen.
Det innebär att avkastningen på den replikerade portföljen speglar den i den i målportföljen 1 till 1.
Om man inte väljer att aktivera ”smart auto balance” så kommer inte förändringar i målfördelningen replikeras, och då kan man inte längre förvänta att avkastningen speglas 1 till1. Man kan manuellt välja att balansera portföljen till målportföljens aktuella fördelning när man vill genom att manuellt trycka ”balansera”
Kostnaden för att balansera är courtage på den delen som balanseras. På en portfölj med 10 000 investerat och där det är 5% som balanseras (Svenska aktier) så blir balanseringskostnaden 75öre.
Om personen som delar portföljen väljer att sluta dela sin portfölj så kommer de följande portföljerna att bli helt vanliga portföljer som användaren därefter kan välja att avveckla eller förvalta vidare på egen regi.
Jag har inte testat eller är kund hos Kiwi men det låter absolut bra i mina öron att kunna handla med fraktioner för ETFer och aktier. Ibland kan ju en aktie/andel kosta många tusen, i en del fall flera tiotusen.
Däremot kan jag se risker med ”portföljs följa John”. Att det är lite väl enkelt att kopiera någons portfölj. Hur mycket lär man sig egentligen då? Förstår man vad det är man köper? Det riskerar att bli väldigt mycket trial & error och vi vet ju alla att det då mest blir error när man är ovan
Jag tänker om det, rent strategiskt, i ett lek/hobby hinks perspektiv är ännu en tjänst som behövs i första hand
Det ena utesluter ju inte det andra men det känns som att lek/hobby hinken är extremt underutvecklad inom RT.
Den där hinken som oftast inte ses med blida ögon, som är lite farlig, och som ingen egentligen pratat om hur man jobbar med. Ett svart låda ”som max ska bestå av 10% av kapitalet i högrisk hinken” där man får hålla på med allt annat odefinierat. Lite som den där konstiga farbrorn som dyker upp på släktträffar men ingen vet något om och ingen pratar med
Så mht lek/hobby hinken så skulle jag först vilja se att man på RT lär sig hur man kan investera i lekhinken tex
Aktieskola där man lär sig analysera och värdera aktier. Finns ju redan en del sådana som du kan slå dig ihop med
ETF skola tex när och hur passar ETFer bättre än vanliga fonder samt hur man ska bedömma vilken av alla ETFer som är bättre än en annan (replikerings strategi, innehav, storlek, utdelande eller ej, etc)
Enklare tumregler kring portföljer så man undviker klassiska fall av koncentrationsrisk i ett bolag eller sektor, hur man kan managera sin portfölj över tid etc.
Andra strategier som tex olika typer av momentum/TA, värde investeringar, alternativa tillgångar etc
Då kommer man också till att det kan finnas lite olika plattformar som kan vara olika lämpliga beroende på vad det är man ska göra
Nu känns det lite som att du hoppar över vad, varför och hur direkt till ”var”. Man missar det viktigaste dvs vad är det jag ska lära mig i lek/hobby hinken.
Som sagt, det ena utesluter inte det andra men frågan är var krutet behöver läggas för att utveckla lek/hobby hinken. That’s my 5 cents
En sak som är värd att tänka på är att om du kopierar en portfölj får den som skapat portföljen bonuspoäng av Better Wealth som kan ge olika förmåner. Jag tänker att det är bra att informera om för transparens. Sedan skulle jag också prata med min advokat om hur Skatteverket, Finansinspektionen och Patent- och marknadsdomstolen ser på det upplägget.
@disc0 Samma princip som att investera i en fond med andra ord. Fonder ombalanserar oftast mer sällan däremot.
“Ursprunglig målallokering” var kanske slarvigt uttryck, men kommer att eftersträva regelbunden ombalansering för att dra nytta av ombalanseringspremien.
Funktionen för ombalansering på KiwiTrader tar ännu inte hänsyn till andra ombalanseringsstrategier än till målallokering, men förstår att funktionerna ska utvecklas vidare. Det finns dock andra sätt runt detta genom att ändra allokering istället för att använda ombalanseringsfunktionen, vilket möjliggör t.ex. dynamisk riskallokering.
För att vara helt transparent så kan jag förklara upplägget ut ett mer legalt perspektiv.
Först vill jag bara klargöra att Kiwi är en tjänst av BetterWealth, och det atlas hos BetterWealth du blir kund. BetterWealth står under Finansinspektionens tillsyn och har tillstånd att bedriva den verksamheten som innefattar Kiwi. Som tillståndspliktig verksamhet så har vi interna och externa kontrollfunktioner som godkänt tjänsten. Alla kunder omfattas även om insättningsgaranti samt investerarskyddet.
När man delar sin portfölj kan man få en liten bonus. Denna bonus är begränsad till en viss nivå. Om man överstiger den nivån så blir man kontaktad av oss och måste fakturera oss.
Eftersom vi som utgångspunkt klassificerar alla våra kunder som “icke professionella” innebär det det högsta kundskyddet för våra kunder. Det är det bästa för kunderna, och om bolaget inte kan ha den klassificeringen så bör det ses som en varningsklocka.
Tjänsten Kiwi portföljer ligger under en diskretionär portföljförvaltningstjänst. Det innebär att vi genomför en passande och lämplighetsbedömning på alla kunder som vill kopiera en Kiwi portfölj. Därav sker det att vi avråder kunder att kopiera portföljer om vi inte anser att de är lämpliga.
När en användare delar en portfölj så delas den endast med BetterWealth. Om den godkänns så upprättar BetterWealth en modellportfölj i butiken som i sin tur är tillgänglig att replikera av andra användare. Det innebär att BetterWealth alltid är ansvarig förvaltare av alla Kiwi portföljer. Därför har vi kontrollfunktioner på alla portföljer som delas för att säkerställa att portföljen alltid ligger innanför de Placeringsriktlinjer som gäller för Kiwi portföljer. Modellportföljerna visar endast begränsad data. Det vill säga att den visar inte hur mycket pengar som den som delar har i portföljen eller personlig information.
Detta upplägget skiljer sig från andra upplägg eftersom det innebär att det alltid är BetterWealth, och inte den som har delat som bär ansvar mot slutkunden. Vi har valt att göra så här för att det skyddar både den som delar och den som följer bäst.
1 Det är möjligt att ändra innehållet i sin portfölj genom att ändra målfördelningen och sen balanseras portföljen till den nya målfördelningen.
2 Man kan trycka balansera och då sker det att man återställer eventuell drift i portföljen tillbaka till målfördelningen
Vad vi arbetar på är att utifrån bestämda regler erbjuda balansering av portföljerna per automatik. Exempelvis månadsvis, eller när portföljen driftat med en viss %.
Det finns Fond-robotar som har det som sitt erbjudande att “re-balansera” portföljen vid 5% drift. Så med det per automatik kan man bygga din egen robot =)
Finns det några utdelande etf:er? Jag hittade inga när jag sökte. Går det inte pga fraktionshandeln? Det fanns inte på frejvid sist jag kollade heller.
Det skulle behövas bättre sökfilter. Söker man på globalfonder dyker det upp alla möjliga typer av branschfonder tex.
För aktier finns det inget filter alls vad jag kunde se.
Jag har fått utdelning på Kiwi från iShares Edge MSCI USA Momentum Factor UCITS ETF.
Men det är ju inte lätt att snabbt se vilka etf:er som är utdelande. Det står på raden näst längst ner om man väljer att visa detaljer för fonden.
Rent allmänt tycker jag det är svårt att söka bland fonderna. Man kan sitta och tokklicka på Visa fler, och så får man ytterligare en liten skvätt fonder som dyker upp på skärmen. Och även om man har en 8K-skärm kan man ändå bara visa 5 egenskaper samtidigt. Detta kan jämföras med Nordnets ETF-lista som går att exportera som CSV-fil i inloggat läge, så att man kan öppna upp den i ett kalkylark och sortera och filtrera bäst man vill.
Bra test där, =) problemet är ibland att även om pengarna dras från dig så beroende på när på dagen du gjorde överföringen så kommer de med i dragningen eller inte, det beror på Auto-giro som är den underliggande tekniken.
Men just nu så är vi i siste skedet på att integrera Swish, det vill säga att vi har testning kvar innan det rullas ut. Jag gissar 2 veckor till.
Jag har också gjort en del uttag och insättningar det senaste. Uttagen gick snabbt men har en insättning på gång där det inte hänt nåt på hela veckan. Står bara att den är pågående. Det gäller insättning till kontantkontot. Tror jag har gjort rätt och har kontrollerat att rätt summa ska finnas på kontot jag vill föra över pengar ifrån. Får se om de kommer in under nästa vecka men då har det gått väldigt många arbetsdagar.
jag är inte intresserad och kommer inte köra på detta eller något annat. Tycker redan både bank och avanza räcker för antal platser jag måste ha koll på. Gillar dock fraktionshandeln men känns spontant som en startup som säkert kan bli jättebra men inget för mig just nu iaf.
Tänkte testa lite… prospektet att kunna ombalansera en portfölj mot en önskad fördelning med ett knapptryck (och fraktionshandel) låter hur smidigt som helst…