Provprat: RikaTillsammans + Kiwi-trader?

Swish är på väg, håll ut =)

1 gillning

Spännande :slight_smile: nu har jag iof inte efterfrågat swish men det är väl alltid bra för kunden att kunna välja på flera olika överföringsmöjligheter :slight_smile:

1 gillning

Investeras återkommande insättning automatisk i min portfölj?

Om du aktiverar autoinvest på aktuell portfölj så ska det investeras automatiskt. Om du däremot endast har en återkommande insättning till själva kontankontot så måste du nog själv sedan välja vilken portfölj du sedan ska investera dessa pengar i. :slight_smile:

Rätta mig gärna om jag har fel @David_BW

2 gillningar

Alldeles för många onödiga funktioner men den yngre skaran kanske fastnar för sådant, fattas endast en talangtävling. Tycker att man ska koncentrera sig på att köpa, sälja och tjäna pengar.

Några gubbkommentarer efter att ha ögnat igenom informationen:

• Bra om man kan komma åt amerikanska ETF:er.

• Deras tillstånd, insättningsgaranti och säkerhet är ett plus.

• Dela din portfölj och få bonus är som att klippa matkuponger på Coop.

• Upptäck Kiwi-portföljer är detsamma som att sluta tänka själv.

• Auto-invest funktionen känns som en svåravslutad auto-prenumeration.

• Fraktionshandel känns meningslöst, även vid köp av Maersk.

• Gillar inte att de går som en katt runt het gröt om avgifter.
    Zero-avgifter när man köper och avgifter när man säljer, vad f-n är det?

• ESG kommer vi nog tyvärr inte undan, det är bara att hänga på även om vi inte vet vilka som ligger bakom. Stora institutioner kommer att tvingas in i ESG och hjälpa till att trycka upp kurserna.

Jag har åter testat insättningar i helgen. I söndags gjorde jag med någon minuts mellanrum insättning till både mitt likvidkonto och en Kiwi-portfölj från ett Swedbankkonto.

Pengarna dök upp hos Kiwi i dag tisdag på båda kontona, det vill säga två dagar senare. Så snabbt har det bara gått en gång tidigare, i förra veckan.

Okej. Jag skapade överföringen i måndags förra veckan. Fått svar från Kiwi att det var nåt problem med någon fil utanför deras kontroll. Får se vad som händer under veckan. Kanske tar bort pengarna från kontot det ska föras över ifrån och invänta ett annat läge och låta överföringen rinna ut i sanden.

Edit Det har löst sig :slight_smile:

Du har helt rätt! Som vanligt :wink:

Då får ni anställa @MattiasA90 hos Er som allokerings ansvarig :joy::wink: . Han ska bara se till att riskspridningen/riskjusterad avkastning är god :partying_face::joy::+1:

5 gillningar

Jag har nog inte relevant utbildning och erfarenhet för sådant :stuck_out_tongue: :joy: Är bara simpel tjänsteman på industri :stuck_out_tongue:

6 gillningar

Tack för svar! Men när jag är inne på fliken “auto-invest” så finns det inga valmöjligheter. Jag vet inte om det är jag som är blind😁, men jag hittar ingenting för månadssparande.

Ja lång tid minst sagt. Väntsr fortfarande på insättningen efter tre dagar😉

1 gillning

Du borde se något liknande detta:

1 gillning

Som @bspastikern skrev så borde du komma till en sida som ser ut som enligt bilden. Där ställer du in beloppet du vill investera varje månad. När du trycker på “Nästa” så får du välja vart pengarna ska dras ifrån. Jag tror att det alltid är den 27:e varje månad som månadssparandet dras.

1 gillning

Tack så mycket! Jag hittade det nu​:pray::blush:.

Jag har byggt en portfölj med tech- och svenska investmentbolag. Samt utdelningsaktier. Ska bli kul att prova👍

1 gillning

@David_BW Jag har byggt en portfölj hos er med Faktorer som bas. Jag vet att jag redan frågat om denna i den andra Kiwitrader tråd - så ursäkta för att jag repeterar frågan - när kommer ni ha denna?

1 gillning

Tja, jag har skickat det vidare, tror att vi försöker på JPM fonderna att bli “Zero”, därför det tar lite tid

Vi la däremot till “Rize” fonder i går =) de har inget med faktorer att göra, men kanske kan passa i alla fall?

3 gillningar

Trevligt med lite nytillskott :slight_smile: Inget i min smak men kan säkert passa någon :slight_smile:

Om jag får lägga till ett önskemål så vore det Xact Sverige. Den är lite bredare än den Xact OMXS30 ESG som finns tillgänglig nu. @David_BW

Eller om det finns ännu bredare etf:er som täcker hela svenska börsen. Typ som Plus allabolag.

1 gillning

Även jag är intresserad av JPGL (och 5MVL, värdebolag i tillväxtmarknader). Faktorfonder kan verkligen bli en USP för er då det är mycket svårt att återskapa en vettig faktorportfölj i Sverige som dessutom sköter sig själv och till era låga kostnader.

1 gillning

@AllSeasonsPortfolio Tänkte på din portfölj på kiwitrader dig när jag läste denna:

• From All-Weather to All-Terrain investing
2 gillningar

Innehåll från ReSolve har definitivt varit formativt för mig och min resa som investerare under många år. Denna artikel samt avkastningshistorisk från de senaste åren för bl.a. råvaror visar på varför en traditionell allokering till enbart aktier och obligationer inte är tillräcklig över tid.

Däremot är utbudet av CTA Trend Following- / Managed Futures-ETF:er mycket begränsat i UCITS-universumet, men tror att det finns några få. Viss hojtar du @David_BW när någon sådan blir tillgänglig i butiken? :wink:

ReSolves All-Terrain kräver också att man ska kunna investera med hävstång (exempelportföljen summerar t.ex. till 230%). Nu tror jag knappast att den portföljen kommer att gå att replikera för småsparare, då tail hedge-strategier är mer svåråtkomliga. Sedan har jag ju redan nämnt mitt önskemål för dig tidigare att kunna investera med hävstång också på KiwiTrader. :slightly_smiling_face:

Men visst finns en tydlig koppling mellan min investeringsfilosi och den som presenteras i den länkade artikeln!

4 gillningar