Portföljer på Frejvid

Frågan är också hur många användare av Frejvid som krävs för att de ska fortsätta orka och vilja satsa på det. Räcker det med några få av de allra nördigaste eller krävs det väldigt många, i klass med BetterWealth?

Hur ser dina portföljer ut? :slight_smile:

Hittade nu när jag loggade in att man kan “dela” sin portfölj med andra. Personliga uppgifter, belopp, och värdeförändring visas inte. Men man får upp sammanställningen och fördelningen mellan alla fonderna. Man kan sedan välja att köra exakt samma portfölj eller om man vill göra några justeringar i fördelningen eller bland fonderna.

Här kan jag dela en direktlänk till en kopia av mina portföljer:

3 gillningar

Snyggt! Tack för att du uppmärksammade det

1 gillning

Tack :slight_smile:

Vet dock inte om det är en helt ny funktion eller om den fanns tidigare också, bara att jag har missat den i så fall. Det har inte kommit något nytt nyhetsbrev från Frejvid på ett tag, men det hinner kanske inte hända så mycket från månad till månad. Dock saknar jag lite nyheter om vad som ligger i pipelinen framöver och vad som jobbas på just nu.

Det har också lite med att göra att tjänsten i dess nuvarande form inte tillför så mycket (eller något alls i många case) kontra det som redan finns.

Man verkar vilja locka de något mer seriösa spararna (?) men misslyckas sedan med det, saker som att man ser utvecklingen på 5 år i en typ av backtest är … smått genant i ett sådant sammanhang.

Det går att göra allt det där på ett betydligt mer raffinerat vis. Rentav finns där något av ett hål som andra aktörer som Opti m fl lämnat öppet och det är väl på det spåret som Frejvid försöker armbåga sig in (det framgår inte riktigt vad som skiljer dem från andra på deras startsida).

Vad är det Frejvid har som deras säljargument, deras egna ETF:er? Ingen bryr sig för de flesta seriösare sparare förstår att dessa aldrig kommer täcka in t ex alla sektorer eller liknande för Frejvids affärsidé verkar vara att locka med “Avanza Zero” och sen, som alla andra, tjäna på allt annat som kostar. Fin idé för 10-15 år sedan, men något som alla andra redan erbjuder.

Om man ska lansera något nytt kan det vara bra att ha något nytt att komma med också.

Håller med om att det finns mer att önska hos tjänsten. Det jag värdesätter mest är dock att de möjliggör månadssparande från lägre belopp i guld och råvaror t.ex.

Jag vet att bland annat Nordnet erbjuder månadssparande i etf:er också men om jag förstått funktionen korrekt så är det från minst 500kr/etf samt max 4 stycken. Det skulle för mig innebära att andelen blir för stor procentuellt i förhållande till totalt månadssparande.

Alternativet annars till råvaror är jättedyra fonder och något alternativ till guld:etf vet jag inget. Man kan ju köpa mer sällan så att man får råd med hela andelar men jag måste säga att jag verkligen gillar fraktionshandeln som Frejvid erbjuder.

Jo, för guld är det billigast med ETF eller Tracker där man köper för 0 courtage och låg spread som t ex avanzas Guld AVA.

Men har Frejvid verkligen 0 kr courtage, 0 kr växlingsavgift (vid köp av utländsk tillgång nominerad i annat än SEK) samt 0 kr spread? Gäller inte de bättre villkoren endast deras ZERO?

Jag läste bara lite snabbt på deras sajt så jag kan ha missat något.

Fonder är annars generellt sett billigast pga av ovan då dessa inte har avgift X per köp. Avgifterna för köp av ETF blir inte direkt jämförbart med en fondavgift vid 12x köp per år. Fondavgiften beräknas per år trots allt medan merparten av kostnaden för en ETF är vid köptillfälle.

Det var ett par år sedan jag räknade på det där dock så någon annan kan nog fylla i med en aktuell kalkyl. Vill minnas att det blir billigare med fonder så länge fondavgiften är under 5% och så länge man inte åker på valutaväxling vid varje köp givetvis.

Däremot vore det väldigt fint om man kunde köpa allt billigare (och snabbare) än via fonder såklart.