Förord:
Om mod tycker att det finns en mer passande befintlig tråd får ni gärna flytta inlägget dit.
Jag vet att Lysa är en fondrobot och att den för vissa har ett värde utöver de underliggande tillgångarna som tjänsten placerar i, genom hjälp med tillgångsallokering och ombalansering.
Nedan inlägg är skrivet utifrån min situation och sparande, där jag inte känner att jag är hjälpt av sådana tjänster. Jag fokuserar här på underliggande tillgångar och pris samt bara portföljer med >99% aktieexponering. Resonemanget är nog mest intressant för större portföljer där det finns några tusen kr eller mer att spara per år i sänkta avgifter.
Att jag väljer ut just Lysa är för att jag tittat på tjänsten för eget bruk då den är så pass billig att den faktiskt kan konkurrera med en egenkomponerad indexfondsportfölj.
Egentligen gäller väl resonemanget även alla andra liknande tjänster/fondrobotar.
Huvudinlägg:
Jag startade nyligen ett konto på Lysa med 100% aktier, mer än 15 år, bred, ej hållbarhetsfokus.
Det ser ut som att det huvudsakligen är billiga index-ETF:er för utrikes innehav och direktägda aktier för inrikes.
Lysa är lite dyrare (0,327%) än t.ex. Länsförsäkringar global index (0,23%) men det finns en del småbolag och tillväxtmarknader i Lysas fördelning som kan motivera ett något högre pris.
Lysa anger att fondavgifterna (till ETF-bolagen) är 0,079% vilket låter rimligt, det är väl kring 0,05-0,15% avgift de brukar ligga på för index-ETF:er och de har en del aktier som kostar 0kr utöver courtage och drar ner snittet något. Lysas påslag är 0,24% och sedan tillkommer transaktionsavgifter på 0,008%.
Möjligen finns det ett visst mervärde i automatisk ombalansering men å andra sidan förlorar man kontroll. Så vitt jag har förstått det går det inte att flytta värdepapper från Lysa till annan bank. Rätta mig gärna om jag har fel, jag antar att det går bra att flytta likvider utan skattekonsekvens.
Hur som helst blir jag lite lätt förundrad av att en tjänst som har ett 0,24% påslag på produkter (ETF:er och aktier) som finns tillgängliga för privatkunder ändå inte skiljer sig nämnvärt i pris från vanliga svenska lågpris-indexfonder.
Jag har hela tiden tänkt att jag kommer billigare undan genom att köpa indexfonder själv men det rör sig i bästa fall om en marginell skillnad, i vart fall mot Lysa.
Jag antar att de vanliga indexfonderna ofta gör liknande, köper billiga utländska ETF:er och lägger på 0,1-0,2% avgift utan att bidra med något större mervärde däremellan.
Jag har därför börjat titta mer på billiga aktieindex-ETF:er med 0,05-0,10% avgift, främst med USA- och Europa-exponering då dessa har störst prisskillnader mot motsvarande vanliga svenska indexfonder.
Lysas ETF-portfölj borde inte direkt vara svår att replikera till ≈90-99%, de har ett antal ETF:er som i princip är dubbletter från olika ETF-bolag men det behövs inte för en privatperson, det räcker med en ETF per marknad för large cap.
Nackdelen med ETF:er är transaktionsavgifterna och det är väl mest därför jag inte har tagit steget över tidigare.
De flesta aktörer (Avanza, Nordnet) tar 0,25% valutaväxlingsavgift (ETF:er handlas oftast i EUR eller USD) och courtage på 0,15-0,25% om det inte är större köp/sälj. Dvs. om både köp och sälj ska räknas in i kalkylen direkt är det potentiellt 1% i transaktionsavgifter, grovt räknat. Det går då att få ner något vid stora köp men det är väl inte aktuellt i de flestas månadssparanden då de är för små.
Värst är att de flesta banker inte har valutakonton för ISK eller möjlighet att byta ETF:er som handlas i samma valuta utan valutaväxlingsavgift. Dvs. att byta fonder blir dyrt då det helt i onödan ska växlas från EUR till SEK och tillbaka till EUR.
Vill man vara lite cynisk kan det nog helt enkelt vara för att svenska banker inte får kickbacks/provision på ETF:er som de får på vanliga fonder från fondbolagen. Det finns inga ekonomiska incitament för befintliga aktörer att lösa det här då det skulle få negativ inverkan på deras befintliga affärsmodell. De lär tjäna pengar på något: kickbacks från fonder, aktiv förvaltning, automatisk tillgångsallokering (robotar) eller transaktionsavgifter.
Jag har hittat en aktör (KiwiTrader / Frejvid av Betterwealth, möjligen finns fler) som erbjuder köp utan courtage och utan valutaväxlingspåslag för utvalda ETF:er. Sälj kostar för alla ETF:er men jag tänker att dessa ska hållas en längre tid och då tjänas det in ganska snabbt vid jämförelse mot Lysa eller vanliga indexfonder (2-3 år).
Jag tar gärna tips på fler tjänster, om det finns. Nordnet har courtagefritt månadssparande på en del ETF:er men det är fortfarande valutaväxlingsavgift på 0,25% om de handlas i utländsk valuta.
Även vid fulla transaktionsavgifter kan det räknas hem men då kanske det krävs 3-6 år beroende på produkt, det kan vara värt det för den långsiktige.
Är det någon annan som har funderat på att helt enkelt kopiera t.ex. Lysas ETF-portfölj och sätta upp den själv?
Summerat ser jag det enl. nedan men jag kanske har missat något.
Fördelar: billigare i längden, mer kontroll, kan flyttas till annan bank, kan säljas omedelbart till känd kurs och utan väntetid på likvid.
Nackdelar: kräver mer kunskap för att göra rätt val, evt. transaktionsavgifter, evt. ingen automatisk tillgångsallokering, dyrt att ombalansera om inte ny likvid tillförs löpande.