Investera i Lysa eller en global indexfond?

Hej!

Jag är ny i forumet och skulle gärna vilja ha input på en fråga.

Ska jag investera i Lysa eller en global indexfond som t.ex. DNB Global Indeks?

Vad ger mig störst chans till bra avkastning?

Vad är fördelen med Lysa jämfört med en indexfond? Förutom att den automatiserar val av aktier, finns det någon annan fördel? :see_no_evil:

Tack för er hjälp!

1 gillning

Bra är ett lurigt ord. Generellt beror det på vad som är bra för dig vilket är unikt.

Hög avkastning men stor spridning i potentiella utfall?
Något lägre avkastning men mycket mindre spridning i potentiella utfall (lägre risk)?

Båda “automatiserar” val av aktier. Båda är extremt lika sett till risk och avkastning med marginella skillnader.

3 gillningar

Skulle säga att Lysa är ännu bredare än en global indexfond men båda är bra. Själv har jag Avanza Global, plus alla bolag sverige indexs och Lysa

Jag skulle säga att Lysa är MYCKET MINDRE bred än en global indexfond. I 100% aktieplacering är ingen av fonderna globala index, utan en mix av nischfonder och ca 20% rena aktieinnehav.

Vadå nischfonder? Var har du fått det ifrån?

Lysa har så vitt jag vet inte en enda nischfond. 80% är marknadsviktade ETFer för att uppnå global marknadsvikt. 20% är marknadsviktad ägande i Svenska aktier?

3 gillningar

Kanske slarvigt uttryckt, men nischfond=inte globalt index, dvs de separata fonderna är nischade åt en specifik inriktning.

Förstår inte vad du snackar om. Lysa replikerar marknadsvikt globalt med 80% av innehavet. 20% är marknadsviktat Sverige.

Dessutom är deras globala marknadsviktning bredare än bara developed markets då de även inkluderar emerging markets.

Så bredare exponering än DNB global indeks.

3 gillningar

Om du tar lysa så föreslår jag hållbar inriktning. Går överlag bättre än bred och matchar lf global index rätt så bra. Nästan ingen skillnad de sista 5 åren. Största fördelen med lysa är att du får flera förvaltare än och bara köpa lf glob. Så om lysa kursar eller en enskild aktie kursar. Så blir effekten mindre än om länsförsäkringar kursar eller lägger ner sin global fond.

Kommer med det tråkiga svaret att använda sökfunktionen! :slight_smile:

Det finns massor med trådar här på forumet om Lysa, sök och läs i dem, tror att dina funderingar och frågor besvaras där. Själv har jag både globalfond och Lysa av olika anledningar men hade jag rekommenderat något till en nybörjare så hade det nog blivit Lysa. :slight_smile:

P.S Tycker du ska bortse från amsepamses kommentarer ovan som i min mening är vilseledande/felaktiga.

2 gillningar

Ok. Vi säger så här i stället. På vilket sätt är Lysa mer brett än en globalt indexfond?

Fler innehav, småbolag, tillväxtmarknader är några av anledningarna.

1 gillning

Det jag skrev tidigare:

Dessutom har de en lägre storleksbegränsning för sin exponering än MSCI world (DNB global indeks/Avanza global).

Beror på hur du vill ha din portfölj.
Jag vill ej ha någon extravikt mot sverige och därför ryker lysa direkt.

1 gillning

Hmmm. Jag är inte övertygad om att det gör ett innehav bredare. Det verkar mer som att nischade marknader med högre risk (och möjlighet för ökad avkastning förvisso) överviktas.

Vad snackar du om?

Definitionen av bredast marknadsvikt måste ju vara att ha så lite begränsningar som möjligt.

1 gillning

Är det verkligen så det är?
Är inte bredast marknadsvikt att man äger hela marknaden i förhållande till marknaden?
Och släpp invektiven. De hjälper inte diskussionen åt rätt håll.

Marknadsvikt är ju 100% av alla bolag i alla storlekar i alla länder. 15.000 noterade bolag. Ingen kan investera i det. Men viss teori säger att man ska göra det så nära och billigt som möjligt.

DNB Global Index ca 1500 bolag i 23 länder

Lysa investerar ju i 6000 bolag i ca 50 länder.

Det som gör lysa smalare är i så fall Sverigedelen

3 gillningar

Ja precis. Så att då välja mellan att äga marknadsvikt inklusive emerging markets blir ju bredare än att ha ett index som utesluter emerging markets.

Likaså att ha en exponering som tar med bolagen ner till en lägre minsta bolagsstorlek än att exkludera alla dessa bolag ger en bredare portfölj.

Således blir Lysas globala aktiedel märkbart bredare än en fond som följer MSCI world (som exkluderar småbolag och emerging markets).

1 gillning

Borde bli billigare att köpa de underliggande fonderna själv bara. Dels så genererar ju ombalanseringen transaktionsavgifter, sedan tar Lysa ut avgifter för tjänsten de erbjuder. Det står på Lysas hemsida “Lysas genomsnittskund betalar ca 0,40 % i total avgift per år”. Hade personligen valt en global indexfond istället.

Det kan du inte göra. I alla fall inte till det priset.

Det är en rätt stor hög ETFer som ee har förhandlat ner priset på rejält.

Sverigedelen är dessutom deras egen fond.

Avgifterna är helt enkelt så mycket lägre för Lysa än vad du själv får betala.

Det går att få lite smalare till lägre avgift om du handlar själv, men då är vi tillbaka i skillnaden mellan Lysa och någon/några fonder på ISK. Lite bredare och lite dyrare, eller lite smalare och lite billigare (avgifter).