Undrar hur mycket är avgiften om det är 0.4 avgift på 100 tusen är det ,400 kr eller 4 tusen? Folk klagar på 0.2 eller 0.4 procent det är löjligt
0,4 procent blir 400 kr.
0,004x100000=400
Det är ju 20k/år i skillnad om man har 10M i kapital. Åtminstone för mig är 20k/år en betydande summa.
För ett år. Lägg på ränta på ränta och på det.
Håller med om att 20 000 kr är en betydande summa.
Men filosofisk tanke:
Skulle du uppleva det som lika betydande ifall du har 10 miljoner?
Jag har 10 miljoner och jag upplever det som en betydande summa. 10 miljoner i kapital innebär att man lever av 300k per år om man följer 3%-regeln, och med den budgeten är 20k inte småpotatis.
Fast för en FIRE så är ett paket knäckebröd en betydande summa ![]()
Skämt åsido, det låter som din mentala bild på ekonomin är 300k per år (25k per månad) snarare än 10 miljoner? För i så fall är 20k snarare 15% av beloppet än 0,2%.
Förstår du hur jag tänker?
Nu är inte det hela sanningen… Lysa har en rabattstege så det blir billigare ju mer du har investerat hos dem.
Jag betalar 0,294 för Lysa bred 100% aktier och då har jag enormt långt kvar till 10 miljoner.
Vi är nog många som glömmer deras rabattstege. Jag har typ lika mycket i avgift som dig med tanke på summan samt att jag har bjudit in vänner genom åren.
En viktig sak att ha i åtanke är att risken finns att avgiften höjs framöver då Lysa inte går så bra ekonomiskt just nu. Vet inte om det är möjligt för Lysa att få tillräckligt många kunder för att ha kvar eller till och med sänka nuvarande avgift? Måste finnas en anledning till att t.ex. Opti har dubbelt så dyr avgift.
Det är väl delvis därför att de inte rockar sina egna fonder likt Lysa. Någon får rätta mig om jag är ute och seglar nu men hos Opti så ingår väl avgift till Fondab (0.09%) samt moms?
—
Var inte Lysas avgift 0.24% tillräcklig för att driva företaget på? Nu startar avgiften på 0.28% för det breda alternativet och det hållbara är ytterligare lite dyrare.
Börjar fundera på att kanske hjälpa dem jag hjälpt att starta konto på Lysa att göra en ISK-flytt till Avanza. Lysas avgifter går åt helt fel håll?
Totala avgiften är väl samma men de betalar mindre till ETFer nu än tidigare och istället går avgiften till egen förvaltning
Ja, när man tittar på årliga utgifter tycker jag att det är rimligare att jämföra dem med årsbudgeten än med totalförmögenheten.